• شنبه 02 شهریور 1398 :: 01:01

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف اظهار داشت: از زمانیکه قیمت ارز افزایش پیدا کرد ما نیز مجبور شدیم به همان نسبت، قیمت محصولات خود را افزایش دهیم و به طور میانگین قیمت ظروف یکبار مصرف نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

 

 

حمید صمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص میزان افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف گفت: از زمانیکه قیمت ارز افزایش پیدا کرد ما نیز مجبور شدیم به همان نسبت، قیمت محصولات خود را افزایش دهیم و به طور میانگین قیمت ظروف یکبار مصرف نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. اما با توجه به ثبات حاکم در بازار و یکی شدن قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد و نظارت بر توزیع مواد اولیه فکر نمی‌کنم دیگر شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم، حتی این احتمال وجود دارد که با کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها قیمت تمام شده ما نیز کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ثبات قیمت مواد اولیه، در روزهای اخیر قیمت ظروف یکبار مصرف سیر صعودی به خود گرفته است؟ گفت: معمولا در روزهای منتهی به ماه محرم که اوج مصرف ظروف مواد اولیه است خرده فروشان این صنف اقدام به خریدهای کلی و حتی پیش خرید ظرف غذا، قاشق و لیوان می‌کنند تا بدین صورت موجودی بازار را در کنترل خود داشته باشند و با شروع دهه اول قیمت‌ها را تا جایی که می‌توانند افزایش می‌دهند و سودهای کلانی نیز در 20 روز اول محرم کسب می‌کنند.

وی ادامه داد:البته تولیدکنندگان نیز سعی می‌کنند محصولات خود را به افرادی بدهند که چهار فصل از آنها خرید می‍کنند و تا جایی که امکان داشته باشد از دادن جنس به دلال‌ها در این ماه خودداری می‌کنند.

با توجه به افزایش قیمت ارز وضعیت صادرات بهتر از گذشته شد

وی در خصوص صادرات ظروف یکبار مصرف گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز وضعیت صادرات بهتر از گذشته شد و اکنون افغانستان و عراق بازارهای اصلی ما هستند. اما فعالین این حوزه تلاش دارند تا بازارهای جدیدی را پیدا کنند بر همین اساس برنامه‌های صادرات به حوزه اوراسیا آغاز شده است. بر اساس برآوردهایی که ما انجام دادیم این حوزه ظرفیت 300 تا 400 میلیون دلاری صادرات را دارد از همین روی ارسال محصولات آغاز شده است اما دولت و سازمان‌های مرتبط متاسفانه هیچ همکاری و کمکی به ما در این زمینه نکردند و تمام فعالیت‌ها توسط بخش خصوصی انجام شده است

وی افزود: باید توجه داشت که با کاهش قدرت خرید مردم، بازار داخلی دیگر جوابگوی تولید نیست و واحدهای کوچک اگر می‌خواهند به حیات خود ادامه دهند باید به سمت صادرات بروند. اما چون تخصص و امکانات ندارند عملا این اتفاق صورت نمی‌گیرد بنابراین دولت و سازمان توسعه تجارت باید به کمک آنها بیاید.

صمدی در خصوص مشکلات صادرات گفت: بوروکراسی اداری و بخشنامه‌هایی که در تضاد با یکدیگر هستند و برخی از آنها شبانه صادر می‌شوند اصلی‌ترین رقیب ما در صادرت هستند. به طور مثال همه می‌دانند که صادرات به عراق و افغانستان ریالی است و کسی دلار نمی‌گیرد، دولت هم ابتدا این را قبول داشت اما یک مرتبه بخشنامه صادر کردند که معادل دلاری محصولات صادر شده باید به سامانه نیما واریز شود. از سوی دیگر ما در تحریم هستیم و عملا ارتباط بانکی با کشورهای دیگر نداریم اما برای برگشت ارز ضرب‌الاجل تعیین می‌کنند.

وی افزود: تولیدکنندگانی که محصولات خود را صادر می‌کنند چاره‌ای جز بازگرداندن ارز ندارند چون تولید آنها به این پول وابسته است پس نباید نگرانی از بازگشت ارز تولیدکنندگان داشت. متاسفانه این قبیل مشکلات و نارسایی‌ها سبب شده که تولید در کشور با سخت‌ترین شرایط صورت بگیرد.


اخبار اقتصادی | بازار | ظروف یکبار مصرف



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا