• یکشنبه 17 شهریور 1398 :: 01:20

ارزان‌ترین کنسرو ماهی تن در روز شنبه، ۱۶ شهریور ۱۰۶۰۰ تومان برای یک کنسرو ۱۰۰ گرمی و ۱۲۴۰۰ تومان برای یک کنسرو ۱۲۰ گرمی است. بیشترین قیمت هم مربوط به کنسروهای ۱۸۰ گرمی با ۱۸۴۰۰ تومان و ۲۲۰ گرمی با ۲۶۵۰۰ تومان است. علاوه بر قیمت، کیفیت کنسروهای ماهی تن نیز در برخی از برندها تغییر کرده و از فیله، به تکه‌های خرد شده غوطه‌ور در روغن، تبدیل شده است.

ماهی

 

به گزارش اعتبارنوین، سیدمحمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره علت افزایش قیمت کنسرو ماهی تن گفت: از اوایل سال جاری، تصمیم بر این شد که ماهی تن از فهرست کالایی گروه یک که ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق می‌گرفت، خارج شود و در ۶ ماه اخیر، ماهی با قیمت بالاتر و با ارز نیمایی به کشور وارد شده و این موضوع، تأثیر مستقیمی بر قیمت کنسرو ماهی تن دارد.

وی ادامه داد: صید داخلی برای تولید کنسرو ماهی تن کافی نیست و با توجه به افزایش قیمت ماهی وارداتی و کاهش حجم واردات، صیادان هم قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.

بسته‌بندی و دستمزد، دیگر مقصران افزایش قیمت

میررضوی افزود: بسته‌بندی، دیگر عاملی است که در افزایش قیمت کنسرو ماهی تن تأثیرگذار بوده است. بخشی از ورق فولادی مورد نیاز برای بسته‌بندی در داخل و توسط فولاد مبارکه تولید می‌شود، ولی بخش عمده آن وارداتی است.

 

ماهی

 

وی درباره نقش هزینه دستمزد در افزایش قیمت کنسرو ماهی تن گفت: افزایش بیش از ۳۰ درصدی هزینه‌های دستمزد در سال جاری هم از دیگر عوامل افزایش قیمت کنسرو ماهی تن بوده است.

کمتر از ۲۰ درصد ماهی تن وارداتی است

با وجود اینکه دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، علت اصلی افزایش قیمت را گران شدن ماهی تن وارداتی می‌داند، عیسی گلشاهی، مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات، سهم ماهی وارداتی را در تولید کنسرو، اندک می‌داند. وی در این رابطه به خبرنگار ایرناپلاس گفت: بخش اعظم ماهی مورد نیاز برای تولید کنسرو ماهی تن در داخل کشور صید می‌شود. از حدود ۲۴۰ هزار تن ماهی مورد نیاز کارخانه‌های کنسروسازی در سال، حدود ۲۲۰ هزار تن، در داخل صید می‌شود و در سال‌های مختلف بین ۲۰ تا ۳۵ هزار تن نیز واردات ماهی تن داشته‌ایم.

گلشاهی افزود: به‌تدریج و با افزایش صید در آب‌های ایران و آب‌های فراساحلی، واردات ماهی تن در حال کاهش است و در حال حرکت به سمتی هستیم که میزان واردات، کم و کمتر شود. با این حال، در مجموع، سهم واردات ماهی به‌اندازه‌ای چشم‌گیر نیست که بر قیمت تأثیرگذار باشد و خارج شدن ماهی تن از گروه کالایی یک را علت افزایش قیمت بدانیم.

 

ماهی

 

هزینه‌های بسته‌بندی قیمت را بالا بردند

وی افزایش قیمت کنسرو ماهی تن را ناشی از نهاده‌هایی دانست که مستقیماً با حوزه شیلات، مرتبط نیستند و ادامه داد: قیمت قوطی، درب قوطی و روغن مورد استفاده افزایش یافته و هزینه‌های صیادی نیز بالا رفته است. مجموعه این عوامل موجب شده‌اند قیمت کنسرو ماهی تن تحت تأثیر قرار گیرد. به نظر من هزینه‌های بسته‌بندی تأثیرگذاری بیشتری در این افزایش قیمت داشته است.

گلشاهی اضافه کرد: افزایش قیمتی که در کنسرو ماهی تن اتفاق افتاده خیلی غیرمعقول نیست و حتی نسبت به تورمی که در این یکی دو سال رخ داده، یعنی رشد قیمتی که در بخش مواد غذایی و سایر بخش‌ها شاهد بودیم، کمتر هم بوده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا