سرنوشت راه آهن اردبیل در کما
مینا مرادزاده
اعتبارنوین: احداث خط ریلی اردبیل که پیش از این حساسیت ویژهای نزد مسئولان و نمایندگان استان اردبیل داشت، اواخر سال گذشته با بیتوجهی مسئولان به فراموشی سپرده شده است.
بی شک قطار توسعه استان اردبیل را به حرکت درآورده و زمینه ساز رشد اقتصادی میشود.
در حالی که از اولین روزهای عمر دولت سیزدهم بر اتمام پروژههای مهم ریلی در کشور توصیه شده و وزارت راه مصمم به اتمام این پروژهها بود، اما به نظر میرسد این بی تفاوتی به ابر پروژه ریلی اردبیل همچنان ادامه دارد و این استان بار دیگر نیز مورد بی مهری قرار گرفته است.
گرچه در دولت گذشته بازدید از این پروژه و اطلاع از روند کاری آن هر ماه یک بار توسط مسئولان و حتی با حضور خبرنگاران انجام میشد و این پروژه جلوی چشم بود، اما این بار با بی توجهی از سوی مسئولان و حتی نمایندگان مجلس با پنهان شدن در پستوی بی اعتناییها از یاد رفته تا شاید از دل نیز برود و مردم اردبیل بازهم انتظاری واهی را برای برخورداری از این نعمت تجربه کنند.
کندی اجرای این پروژه که از اواخر سال قبل شروع شد نه تنها واکنشی از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس نداشت بلکه با سپری شدن روزهای متمادی به نظر میرسد این پروژه به فراموشی سپرده شده و باید منتظر ماند و دید با این حجم از تورم و اعتباری که برای خط ریلی اردبیل در سالهای گذشته در نظر گرفته شده بود، سرنوشت محتوم آنچه خواهد شد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل راه آهن اردبیل – میانه همچنان خواسته و مطالبه اصلی مردم استان است، اظهار کرد: دولت در تکمیل این پروژه مصمم شده و از استاندار اردبیل هم خواستیم تکمیل این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهد.
ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل – پارس آباد مغان در بودجه ۱۴۰۰ اخذ شده بود ولی وزارت راه و شهرسازی نتوانست به موقع مجوز ماده ۲۳ را به سرانجام برساند.
صدیف بدری با اشاره به اخذ ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل – پارس آباد مغان در بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل – پارس آباد مغان در بودجه ۱۴۰۰ اخذ شده بود ولی وزارت راه و شهرسازی نتوانست به موقع مجوز ماده ۲۳ را به سرانجام برساند تا در بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات لازم برای این پروژه اختصاص داده شود.
وی بیان کرد: در بودجه سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل – میانه اختصاص داده شده و علاوه بر این ۴۰۰ میلیارد تومان هم فاینانس بانکی ۲۰۰ میلیارد تومان بانک سپه و ۲۰۰ میلیارد تومان بانک رفاه کارگران به این پروژه اختصاص خواهد یافت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی اردبیل نیز به رشد بیش از ۵ برابری اعتبار راه آهن اردبیل در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با تزریق این اعتبار پیشرفت اجرایی پروژه بسیار مطلوب بوده و ما بازدیدی را به همراه مدیریت شرکت زیرساخت از پروژه راه آهن اردبیل داشتیم که قرار شد با تأمین یک هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر این پروژه در سال جاری آماده بهرهبرداری شود.