راهکارهای مناسب برای رفع بدغذایی کودک

w w w . e t e b a r e n o v i n . i r

تغذیه کودک

زمانی که کودک بسیار گرسنه است غذایی را که دوست ندارد به او بدهید. این کار باعث می شود کودک دفعه های بعد نیز آن غذا را مصرف کند. از غذا دادن اجباری به کودک زمانی که خسته یا گرسنه است خودداری کنید.

نباید با هر لقمه غذایی که کودک می خورد اطراف دهان او را تمیز کنید. این کار باعث آزار او می شود. به جای این کار از پیشبند استفاده کنید.

استفاده از فینگر فودها یا غذاهای انگشتی نیز مفید است. زیرا کودک خود می تواند غذا را برداشته و بدون کمک مصرف کند. هر غذایی که ابعاد کوچکی داشته و لقمه مانند باشد و بتوان با دست خورد غذای انگشتی نام دارد. به عنوان مثال می توان فیله مرغ سوخاری، ناگت مرغ خانگی، رولت گوشت، پاستا، سبزیجات بخارپز، ماهی، پنیر و سالاد میوه را نام برد.

اگر کودک شما از خوردن سبزی ها خودداری می کند، سبزی های دارای رنگ زرد، سفید و نارنجی مانند ذرت، گل کلم، قارچ، کدو تنبل و هویج را امتحان کنید. همچنین به جای سرو سبزی ها به تنهایی، آن ها را به سس و غذاهای دیگر اضافه کنید.

ترتیب ارائه غذا نیز برای کودک اهمیت دارد. کودک ممکن است غذاهایی را که در بشقاب روی یکدیگر گذاشته شده اند یا غذاهای مخلوط را که ترکیبات آن برایش ناشناخته است رد کند.

اگر کودک شما از جویدن غذا امتناع می کند ممکن است به این خاطر باشد که به غذاهای بسیار نرم عادت کرده است. بنابراین سعی کنید سختی و قوام غذا را کم کم افزایش دهید تا کودک به آن عادت کند. به عنوان مثال غذاهایی را که همیشه برای او می پختید را کمتر نرم کنید یا زمان پخت را کاهش دهید.

تغذیه کودک

اگر مدت زیادی طول می کشد که کودک شما یک غذا را بخورد یا اینکه غذا را برای مدت طولانی در دهانش نگه می دارد، ممکن است به این دلیل باشد که اندازه غذا برای او بزرگ است. به کودک خود در اندازه های کوچک غذا دهید؛ بعد از صرف آن می توانید غذای بیشتری به او بدهید.

همچنین هنگام صرف غذا کودک را از عواملی که باعث حواس پرتی او می شود مانند تلویزیون یا اسباب بازی دور نگه دارید. اطمینان یابید که کودک شما گرسنه است. برای این کار از دادن نوشیدنی، شیر و تنقلات به او یک ساعت قبل از صرف غذا خودداری کنید. می توانید هر سه تا چهار ساعت یک بار به کودک خود غذا دهید. بین وعده های غذایی فقط به کودک خود آب بدهید.

تا جایی که امکان دارد کودک را در فرآیند آماده کردن غذا مشارکت دهید. این مشارکت می تواند از خرید مواد غذایی و ظروف غذا تا پختن آن باشد. با این روش کودک احساس کنترل بیشتر و در نتیجه تمایل بیشتر به خوردن چیزهایی خواهد داشت که خودش انتخاب کرده و یا در آماده سازی آن نقش داشته است.

سعی کنید در وعده های غذایی کودک از موادی استفاده کنید که ارزش غذایی بالایی دارند. تغذیه مناسب را با نقاشی و بازی کردن به کودک آموزش دهید.

نکته آخر اینکه تغییر دادن عادات غذایی کودکان ممکن است دشوار باشد. بنابراین سعی کنید از همان ابتدا عادت اشتباهی در او شکل نگیرد.


شماره خبر : 169189 - پنج‌شنبه 24 مهر 1399 ساعت 10:03:01
1400 copyright.