دلایل خارش کف دست

w w w . e t e b a r e n o v i n . i r

پوست دست

علت‌های خارش کف دست می‌توانند بسیار گوناگون باشند. خوشبختانه شایع‌ترین دلیل خارش کف دست، خشکی پوست می‌باشد که جدی و خطرناک نیست. وقتی پوست شما خشک یا کم آب می‌شود، تحریک شده و لایه‌ی محافظ خود را از دست می‌دهد. در نتیجه، ترک‌های پوستی ظاهر شده و وضعیتی آزاردهنده ایجاد می‌کنند که خارش یکی از آن‌هاست.
در نظر داشته باشید که دست‌ها یکی از در معرض‌ترین قسمت‌های بدن هستند که مدام با هر چیزی در اطرافمان در تماس‌اند. به همین دلیل بسیار مستعد تحریکات پوستی و واکش‌های آلرژیک‌اند.

دیگر علت‌های خارش کف دست

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی، نتیجه‌ی تماس مستقیم با ماده یا چیزی است که پوست را تحریک می‌نماید. درماتیت تماسی باعث قرمزی، خارش و حتی درد و التهاب می‌شود. برخی از متداول‌ترین موادی که سبب این نوع درماتیت می‌شوند، رنگ مو، برخی از مواد پاک کننده مانند پودرهای رختشویی یا سیمان است. این مواد معمولا برای همه‌ی افراد به یک اندازه تحریک کننده‌اند.

درماتیت آلرژیک

خارش

درماتیت آلرژیک علائمی مشابه درماتیت تماسی دارد. تفاوت این دو نوع درماتیت این است که در درماتیت آلرژیک، ماده‌ای که باعث درماتیت می‌شود محرک نیست بلکه چیزی است که فرد نسبت به آن آلرژی دارد. مثلا عده‌ای به لاتکس، برخی از گیاهان یا محصولات آرایشی مانند لاک ناخن حساسیت دارند.

اگزمای دیس هیدروتیک

کارشناسان نمی‌دانند علت اگزمای دیس هیدروتیک دقیقا چیست. این نوع اگزما به صورت تاول‌هایی آبدار روی کف دست‌ها و کف پاها خودش را نشان می‌دهد که همراه با احساس سوزش و خارش است.
اگزمای دیس هیدروتیک طی فصل تابستان و پاییز یا در زمان‌هایی که فرد استرس دارد شایع‌تر است. از آنجایی که علت این عارضه کاملا شناخته شده نیست، روشی هم برای جلوگیری از آن پیدا نشده است. اگزمای دیس هیدروتیک معمولا چندین بار طی زندگی فرد مبتلا روی می‌دهد.

دیابت

دیابت یا قندخون

خارش کف دست می‌تواند یک علامت اولیه از دیابت باشد؛ عارضه‌ای جدی که زمانی رخ می‌دهد که بدن نسبت به انسولین واکنش نرمال نشان نمی‌دهد. بثورات زانتوما یک عارضه پوستی مرتبط با دیابت است که اغلب باعث خارش کف دست و پا می‌شود. دیگر علامت شامل برآمدگی‌های ریز و زردرنگ می‌شود که دوروبرشان قرمز است. معمولا وقتی که دیابت تحت کنترل باشد این عارضه پوستی نیز برطرف می‌شود.


شماره خبر : 189052 - شنبه 10 مهر 1400 ساعت 13:40:28
1400 copyright.