اومیکرون تا چه مدت می تواند روی سطوح بماند؟

w w w . e t e b a r e n o v i n . i r

کرونای ریه

دانشمندان از همان روز‌های نخست کشف سویه جدید ویروس کرونا موسوم به امیکرون، تاکید داشته اند که این سویه قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به سایر سویه‌های کووید ۱۹ دارد. تحقیقات جدید پژوهشگران ابعاد تازه‌ای از چرایی این موضوع را فاش می‌کند.

بر این اساس، دانشمندان ژاپنی در تحقیقات آزمایشگاهی پی برده اند که سویه امیکرون نسبت به سایر سویه‌ها، می‌تواند به مدت بیشتری بر روی سطوح پلاستیکی و پوست انسان زنده بماند. ثبات محیطی که به این سویه امکان می‌دهد قابلیت بیماری زایی خود را حفظ کند؛ یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث قدرت سرایت پذیری امیکرون نسبت به سویه دلتا می‌شود.

به ترتیب نسخه اولیه ویروس کرونا، سویه‌های آلفا، بتا، گاما، و دلتا به ترتیب بر روی سطوح پلاستیکی ۵۶، ۱۹۱، ۱۵۶، ۵۹، و ۱۱۴ ساعت فعال باقی می‌مانند. این در حالی است که سویه امیکرون بسیار بیشتر از تمامی سویه‌های دیگر می‌تواند ۱۹۳ ساعت بر روی سطوح پلاستیکی فعال باقی مانده و قابلیت سرایت طی این مدت داشته باشد. این میزان نزدیک به ۶۰ درصد بیشتر از قدرت ماندگاری سویه دلتا به عنوان مرگبارترین کووید ۱۹ است.

دانشمندان ژاپنی میزان فعال باقی ماندن ویروس بر روی پوست انسان را نیز مورد سنجش قرار داده اند. نتایج نشان داد نسخه اولیه ویروس، سویه آلفا، بتا، گاما، و دلتا به ترتیب ۸، ۱۹، ۱۹، ۱۱، و ۱۶ ساعت بر روی پوست زنده می‌مانند. این میزان درباره سویه امیکرون بیش از ۲۱ ساعت است.

محققان می‌گویند علی رغم زمان طولانی زنده ماندن کووید ۱۹ بر روی پوست، این ویروس به شدت در برابر مواد ضدعفونی کننده آسیب پذیر است؛ به طوری که تمامی سویه‌ها پس از ۱۵ ثانیه تماس با ضدعفونی کننده‌های الکلی از بین می‌روند.

مدیر این تحقیقات گفت: همان گونه که سازمان جهانی بهداشت بار‌ها تاکید کرده است، یکی از توصیه‌های اصلی در این زمینه استفاده از ضدعفونی کننده‌ها برای پاکسازی دست از ویروس کرونا است.


شماره خبر : 196690 - سه‌شنبه 5 بهمن 1400 ساعت 21:44:33
1400 copyright.