کجا پس انداز کنیم؟

w w w . e t e b a r e n o v i n . i r

آشنایی با مفهوم پس انداز

پس انداز، پولی است که پس از کسر هزینه‌های مصرفی از درآمد هر فرد یا خانواده باقی می‌ماند. نگهداری از پس‌انداز معمولا به شکل وجه نقد است. از همین رو نگهداری از آن در کشوری مانند ایران که تورم بالایی دارد منطقی به‌نظر نمی‌رسد و بیشتر در کشورهایی مورد توجه است که تورم اندکی را طی سال تجربه می‌کنند. در کشورهایی مانند ایران نگهداری پول نقد از سوی مردم به‌معنای کاهش ارزش آن طی زمان کوتاه است و از همین روست که اکثر ایرانی‌ها همواره به‌دنبال محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول خود هستند.

واقعیت آن است که عامه مردم بدون اینکه لزوما قادر به تبیین پدیده تورم با ادبیات موضوع استاندارد اقتصادی باشند، با اتکا به شهود عقل سلیم و البته دهه‌ها تجربه، سال‌های متمادی است که به روشنی دریافته‌اند که تورم، ابزاری برای کاهش ارزش سرمایه‌های آنها شده است و کانال انجام این کاهش ارزش هم، افت شدید ارزش واحد پول ملی است؛ بنابراین در شرایط تورمی، با اتکای به عقل و شهود عینی خود، تصمیم می‌گیرند که دارایی‌های خود را ترجیحا به‌صورت کالاهای فیزیکی با قابلیت نگهداری و مبادله و همچنین نقدشوندگی ساده، نگهداری کنند و بنابراین به سمت بازارهایی حرکت می‌کنند که چنین هدفی را برای آنها برآورده می‌سازد.
بنابراین به سمت بازارهایی می‌روند که نمونه آن طلا و سکه، کالاهای مصرفی با دوام همچون خودرو و البته درصورت امکان املاک و مستغلات است

Familiarity with the concept of savings


شماره خبر : 209173 - شنبه 23 اردیبهشت 1402 ساعت 22:51:06
1400 copyright.