• پنج‌شنبه 22 آذر 1397 :: 02:15

هر چند در ایران و برای ما گرانی برابر با خرید بیشتر می‌‌باشد. شاید اگر ما ایرانی‌ها به جای حضرت آدم بودیم و به ما امر می‌شد که آن میوه را نخور نه تنها می‌خوردیم بلکه به دیگران هم سفارش می‌کردیم که بخورند!

خشکبار

 

این روزها کم‌کم بوی یلدای ایرانی به مشام می‌رسد. یلدایی که امسال طولانی بودنش به واسطه گرانی‌های عریض و طویل کام مردم را تلخ کرده است.

اینکه اعداد و ارقام یلدای ۹۷ به چه صورت خواهد بود، هنوز زود است؛ اما با آنچه که دلار بر سر ما آورد، نمی‌توان به کاهش قیمت میوه، شیرینی و خشکبار امیدوار بود و بسیاری از خانواده‌های کم توان ترجیح می‌دهند تا یلدا نباشد!این عید ایرانیان همراه با انواع میوه‌ها از جمله هندوانه که میوه‌ای خارج از فصل و انار یکی از میوه‌های گران قیمت و لوکس و خشکبار و از جمله آن‌ها پسته، مزین است. اما آن چیزی که در چند روز اخیر رسانه‌ای شد صف ثروتمندان بود!

 

خرید خشکبار آجیل با کارتخوان

 

در دهه شصت و در بحبوحه جنگ تحمیلی همه ما صف‌های طولانی اقلام و نیازهای ضروری را تجربه کرده‌ایم.از صف نفت، نان، گوشت و مرغ گرفته تا وسایل بهداشتی و پیف پاف!صف جزیی از زندگی ما شده بود و به عنوان هدر رفت عمر به حساب نمی‌آمد و هدف تامین نیازهای ضروری زندگی بود. خوشحال و خرسند بودیم که چند کنسرو ماهی در شهر آشوب جنگ و قحطی به دست آورده‌ایم و این شامل همه می‌شد و ربطی به فقر و غنی نداشت و تنها ثروتمندان راه رسیدن به کالاها برای‌شان آسان‌تر بود.

اما این صف بعد از چهار دهه کمی تغییر کرده است و این بار صف‌ها بوی افراد غنی می‌دهد؛ کسانی که دست‌شان به دهن‌شان می‌رسد و حاضرند مدتی در صف بمانند و پسته کیلویی ۲۰۰ هزار تومان را خریداری کنند تا مبادا قلمی از ارقام شب یلدای‌شان کم شود. صفی که کارگران، بازنشستگان و… نمی‌توانند در آن بایستند چون جیب آن‌ها توانایی همراهی با صاحبان را ندارد.

 

خشکبار

 

این صف به تنهایی شاید چندان مخرب نباشد اما در آشوب قیمت‌ها بی‌تردید تاثیرگذار خواهد بود. یادمان نرود که نخریدن برخی از کالاها به منظور کاهش آن‌ها امکانپذیر است. هر چند در ایران و برای ما گرانی برابر با خرید بیشتر می‌‌باشد. شاید اگر ما ایرانی‌ها به جای حضرت آدم بودیم و به ما امر می‌شد که آن میوه را نخور نه تنها می‌خوردیم بلکه به دیگران هم سفارش می‌کردیم که بخورند!

هنوز پاسخ به اینکه چرا در ظرف چند دقیقه این همه خودروی بی‌کیفیت توسط ما ایرانی‌ها برای دو شرکت بدون خلاقیت به ثبت رسید و میلیاردها تومان به حساب خودروسازانی واریز شد که کیفیت محصول در اولویت انتهایی برنامه‌های آنان قرار دارد سوال بی‌جواب است و گویا کمپین‌های مختلف هم برای خودداری از نخریدن پاسخ نداد.

 

خرید کالای میوه

 

بی‌شک یلداهای بسیار زیادی در راه خواهد بود و حذف اقلام گران قیمت از سفره‌های یلدایی در پاییز امسال کمک به سفره همسایه‌ای است که نمی‌داند چگونه یلدا را با هیچ جشن بگیرد.یادمان نرود که هنوز هم شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند مصداق دارد و قابل پذیرش است.

نویسنده: محمد جلالی 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا