- چهارشنبه 12 مرداد 1401 :: 01:23
بر اساس آخرین نظرسنجی «گالوپ» تنها 9 درصد از افراد شاغل در ایران به کار خود تعهد و دلبستگی دارند؛ اما تعهد شغلی چیست و چرا مهم است؟
شرایط محیط کار، تاثیر زیادی بر انگیزه کارکنان برای تلاش بیشتر و طبیعتا پیشرفت یک مجموعه کاری خواهد داشت. بر اساس آخرین نظرسنجی موسسه گالوپ، تنها ۲۱ درصد از افراد شاغل در سراسر جهان به کار خود تعهد و دلبستگی دارند.
این عدد برای شاغلان در ایران برابر ۹ درصد است. نظرسنجی گالوپ درباره «وضعیت محیط کار» هر ساله در تعداد زیادی از کشورهای جهان برگزار میشود. جامعه آماری این پژوهش افراد شاغل در هر کشور محسوب میشوند.
شایان ذکر است که گالوپ برای تعیین میزان افراد شاغلی که به کار خود تعهد دارند، از یک فرمول مشخص استفاده میکند که شامل ۱۲ گویه درباره تجربیات ادراکی، عاطفی و رفتاری افراد در محیط کار است(منبع خبر: پیج کیو آنالتیکز). اما تعهد شغلی چیست و نداشتن آن چه آسیبهایی خواهد داشت؟
تعهد شغلی چیست؟
تعهد شغلی به عنوان دلبستگی شخصی و روانی کارمند به شغل، سازمان یا کسب و کار تعریف میشود. تعهد شغلی که گاهی از آن به عنوان تعهد سازمانی یاد میشود معیاری است که نشان میدهد یک کارمند چقدر متعهد به ارائه خدمات در محل کار و داشتن تلاش و پشتکار برای پیشرفت سازمان یا شرکت خود است.
پیشرفت فردی و سازمانی در سایه تعهد شغلی
رضایت و تعهد شغلی از ۲ منظر قابل بررسی است: پیشرفت سازمانی و دیگری توسعه فردی. هنگامی که هر دوی این ها اتفاق بیفتد، آن سازمان شاهد تحولات مثبت بسیاری خواهد بود. از سوی دیگر اگر فرد به درون خود نیم نگاهی بیندازد، متوجه میشود که حس رضایتمندی راجع به شغلی که در آن فعالیت میکند بر ابعاد مختلف ارتباطی و زندگی شخصی تاثیرات فراوان و مثبتی دارد. شخص به عنوان یک کارمند باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد. شما هم وقتی از نقاط قوت خود استفاده میکنید، بهترین کار خود را انجام میدهید و این رضایت را به همراه دارد چراکه با استفاده هر روزه از نقاط قوت، رضایت شغلی دارید و زندگی خود را بهبود میبخشید. همین امر درباره سازمانها صدق میکند. اگر سازمانی از کارکنان خود انتظار دارد که عملکرد فوقالعاده خوبی داشته باشند باید محیط کاری را فراهم کنند که به افزایش تعهد کاری منجر شود.
آسیبهای ناشی از بیتعهدی شغلی
دیگر اهمیت تعهد کاری این است که به سازمان اجازه میدهد به اهداف خود دست یابد و به چشم انداز خود پایبند باشد. بدون نیروی کار با انگیزه ،یک سازمان میتواند همه چیزهایی را که در طول سال ها به دست آورده اعم از احترام یا موقعیت از دست بدهد. آسیبهای ناشی از بیتعهدی شغلی میتواند منجر به از دست دادن کار، محدودیت کاری، خستگی و فرسودگی یا تغییر شغل و همچنین سبب تغییر کیفیت زندگی افراد شود و آثار منفی جبرانناپذیری را به جا بگذارد. وقتی کارکنان از شغل خود ناراضی میشوند، آن را با مشاغل دیگر مقایسه میکنند و ناخودآگاه دچار نوعی افسردگی، اضطراب و اندوه خواهند شد. کارمندان ناراضی بهرهوری کمتری دارند، به برنامه روزانه خود پایبند نیستند و انگیزه کمتری برای کار دارند.
نویسنده : ویدا ادبی| کارشناسارشد مشاورهخانواده