• دوشنبه 29 فروردین 1401 :: 08:05

چه کنیم تا گرمازده نشویم؟ لباس‌های تنش از عرق خیس‌ شده است. هر چه زمان بیشتر می‌گذرد سردرد و سرگیجه‌اش بیشتر می‌شود و احساس می‌کند…

چه کنیم تا گرمازده نشویم؟

چه کنیم تا گرمازده نشویم؟

لباس‌های تنش از عرق خیس‌ شده است. هر چه زمان بیشتر می‌گذرد سردرد و سرگیجه‌اش بیشتر می‌شود و احساس می‌کند گلویش خشک شده و چنان احساس تنگی نفس دارد که هر لحظه ممکن است از حال برود.

 

گرمازدگی چیست؟

آب

گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که دمای بدن به‌مدت طولانی و به دلایل محیطی و استعداد فردی به بیش از 35درجه افزایش یابد. محمد مهدوی- متخصص طب اورژانس- در توضیح بیشتر می‌گویدوقتی انسان در گرمای محیط بیش از 40درجه سانتی‌گراد، نور شدید آفتاب یا محیط گرم قرار می‌گیرد بدن شروع به تعریق می‌کند. تعریق زیاد باعث می‌شود مقدار زیادی از پتاسیم، سدیم و املاح بدن از طریق عرق دفع شود. در نتیجه بدن با کمبود آب مواجه می‌شود که ابتدا علائمی مانند خشکی دهان، خشکی اشک و احساس تنگی‌نفس برای فرد گرمازده به‌وجود می‌آید و کم‌کم نشانه‌ها با افزایش یافتن ضربان قلب و بی‌حالی ادامه پیدا می‌کند. در نتیجه این افراد به‌شدت به آب نیاز پیدا می‌کنند و به‌اصطلاح گرمازده می‌شوند.

نشانه‌های گرمازدگی کدام است؟

چه کنیم تا گرمازده نشویم؟

ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، دمای بالای بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد و اسهال علائم نشان‌دهنده گرمازدگی است. مهدوی می‌گوید: درصورتی که فردی این علامت‌ها را مشاهده کرد باید شروع به نوشیدن مایعات خنک کرده و درصورت داشتن اسهال، ضعف و بی‌حالی به پزشک مراجعه کند؛ چرا که بیشتر افراد به‌علت دیر مراجعه کردن به پزشک دچار عوارضی می‌شوند که مهم‌ترین آنها از بین رفتن کلیه‌هاست که در پی آن کاهش حجم ادرار ایجاد شده و در نهایت منجر به دیالیز می‌شود بنابراین درمان باید در همان دقایق اولیه انجام شود.

این موارد را رعایت کنید تا گرمازده نشوید

آب و مایعات زیاد بنوشید. البته منظور از مایعات چای پررنگ، نوشابه‌های کافئین‌دار و شربت‌ها و آبمیوه‌هایی با شکر زیاد نیست، چون این ترکیبات خودشان می‌توانند هم باعث تشنگی بیشتر و هم باعث دفع آب بدن بشوند؛ بلکه منظور خود آب ساده (به‌عنوان سالم‌ترین نوشیدنی) و ترکیباتی مثل شربت آبلیموی کم شکر (ترجیحا با لیموی تازه و عسل)، شربت سکنجبین (و یا ترکیب سکنجبین و خیار رنده‌شده)، دوغ کم‌نمک، چای خیلی کم‌رنگ و ولرم، شربت خاکشیر سرد و آبمیوه‌هایی مثل آب هندوانه (به خاطر محتوای آب زیاد و طبیعت خنک آن) است. به‌خصوص نوشیدن این مایعات در فاصله بین افطار و سحر برای جبران کم‌آبی ناشی از روزه‌داری در روزهای بلند تابستان بسیار مفید است.

از ورزش‌کردن در ساعات گرم روز و زیر نور شدید آفتاب خودداری کنید. ورزش باید در ساعات خنک روز یا در سالن‌های سرپوشیده و خنک انجام شود.

افرادی که در محیط‌های گرم کار می‌کنند، بهتر است سیستم تهویه مناسبی در محل کار خود نصب کنند.

هنگام روزه‌داری، نوشیدن مایعات را حدود یک ساعت بعد از افطار شروع کنید و بدون اینکه منتظر بروز احساس تشنگی باشید، به‌طور منظم مایعات مصرف کنید.

درصورت امکان در ساعات گرم روز از منزل بیرون نروید و در مکان‌های بسته و مجهز به وسایل خنک‌کننده باشید. سعی کنید از ورزش‌کردن در هوای گرم و در حال روزه‌داری پرهیز کنید و ورزش را به بعد از افطار موکول کنید.چه کنیم تا گرمازده نشویم؟



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا