• جمعه 30 اردیبهشت 1401 :: 09:06

خودآگاهی اولین گام برای خود مراقبتی است. یعنی باید به شیوه زندگی كه برای خود برگزیده ایم توجه كنیم. خود مراقبتی هر فردی مختص خود اوست.

ورزش پیاده روی

ترفندهای زندگی سالم

آیا هر روز پیاده‌روی می‌كنید یا فعالیت فیزیكی مناسب دارید؟ از دستپخت خودتان كه با مواد غذایی سالم درست كرده اید،مصرف می‌كنید؟ تلاش می‌كنید تا استرس‌تان را مدیریت كنید؟ و این‌كه از فعالیت‌های معنوی غافل نیستید؟ اگر پاسخ‌تان به همه یا بیشتر این سوالات مثبت است، پس شما به‌درستی مراقب خودتان هستید و در سطح مطلوبی از خود مراقبتی برخور دارید . شك نداشته باشید كه خود مراقبتی، گام اول سلامتی است. یعنی ما باید یاد بگیریم كه خودمان مراقبت خودمان باشیم.

 

جالب آن كه بین 65 تا 85 درصد از مراقبت‌هایی كه به سلامت ما منجر می‌شود نیز محصول خودمراقبتی است. یادگیری اصول خود مراقبتی در حفظ سلامت هر فرد آن‌قدر پر اهمیت است كه ما را بر آن داشت تا با دكتر حسن بركتی، دبیر چهارمین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار به گفت‌وگو بنشینیم.

فعالیت‌هایی كه خود و یا خانواده ما برای حفظ یا ارتقای سلامت، پیشگیری از ابتلای به بیماری، درمان بیماری یا كاهش عوارض انجام می‌دهیم در راستای خودمراقبتی است.

مراقب قلب‌تان باشید

قلب

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت از طریق اصلاح شیوه زندگی با خود مراقبتی می‌توان بیش از 80 درصد از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری كرد. سلامت قلب از كودكی تا سالمندی تا حد زیادی به خود مراقبتی بستگی دارد .
متأسفانه آمار مرگ و میر نشان می‌دهد كه یكی از دلایل عمده مرگ و میر به سكته‌های قلبی و مغزی اختصاص دارد.
قلب سالم به تغذیه سالم، میزان فعالیت فیزیكی كافی و مدیریت تنش‌ها و عدم مصرف دخانیات نیاز دارد.

نگذاریم سلامت باروری ما به خطر بیفتد

بارداری

سبك زندگی فرد روی باروری تأثیر فراوانی دارد. به‌عنوان مثال سیگار كشیدن می‌تواند تأثیر مخربی بر دستگاه تولید مثل و همچنین باروری داشته باشد. مصرف دخانیات روی تخمدان، رحم و دهانه رحم مؤثر بوده و طبق تحقیقات با سرطان دهانه رحم در ارتباط است. باروری زنان با BMI (شاخص توده بدنی) آنها نیز در ارتباط است، چنانچه اضافه وزن یا چاقی مفرط می‌تواند باعث اختلال و مشكلات باروری در زنان شود، كمبود چربی نیز می‌تواند موجب اختلال در تولید هورمون‌های باروری شود.

خود مراقبتی از كودكی تا سالمندی

سیگار

خودآگاهی اولین گام برای خود مراقبتی است. یعنی باید به شیوه زندگی كه برای خود برگزیده ایم توجه كنیم. خود مراقبتی هر فردی مختص خود اوست. برنامه افراد مختلف با هم متفاوت است و ممكن است شامل ترك سیگار، تغییر عادت‌های بد غذایی یا كاهش زمان كار با رایانه و تماشای تلویزیون باشد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا