• شنبه 07 خرداد 1401 :: 08:09

سنگ کلیه توده جامد و کوچکی است که می‌تواند در مجاری ادراری تشکیل شده، و در آنها نمک و مواد معدنی موجود در ادرار غلیظ شده و تبدیل به کریستال می‌شوند.

کلیه

علائم سنگ کلیه در کودکان چیست؟

هر فردی در طول عمرش دچار سنگ کلیه شود امری طبیعی است و کودکان و نوزادان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. سنگ کلیه در کودکان همانند بزرگسالان در این چند‌سال اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده است. اگر بخواهیم براساس مشاهده‌های بالینی، آمار ارائه شده نشان دهنده ی سنگ کلیه در شیرخواران و کودکان نسبت به ٢٠سال گذشته ١٠برابرشده است.

سنگ کلیه

سنگ کلیه توده جامد و کوچکی است که می‌تواند در مجاری ادراری تشکیل شده، و در آنها نمک و مواد معدنی موجود در ادرار غلیظ شده و تبدیل به کریستال می‌شوند. پس از چند هفته یا چند ماه، کریستال ساخته شده به سنگ تبدیل می‌شود.
از عوامل تشکیل دهنده سنگ در این کودکان می‌توان عوامل مختلفی را نام برد. هرچند که میزان ابتلای کودکان به سنگ کلیه از بزرگسالان کمتر است؛ اما عواملی مانند ارث، مشکلات متابولیکی و مصرف کم مایعات ازجمله عواملی است که فرد را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.

انواع سنگ کلیه در کودکان

 

نوزاد کودک

 

سنگ های کلسیم: افرادی که این نوع سنگ را تشکیل می دهند، سه نوع مواد شیمیایی در ادرار دارند .به طور خاص، آنها در ادرار یا سیترات کمتری از کلسیم، اگزالات و یا اوره دارند. خوردن بیش از حد نمک ممکن است باعث ایجاد بیش از حد کلسیم در ادرار شود. وقتی بیمار چندین سنگ کلیه را از تولید می کند یعنی بیش از حد از کنترل کلسیم یا هورمون تیروئید داشته باشند. شیر باعث سنگ کلیه نمی شود.

سنگهای استروئیت: عفونت مزمن ادرار به طور کلی این سنگ ها را ایجاد می کند. باکتریها مسئول عفونت و تغییر شیمیایی ادرار می شود که منجر به این نوع سنگ می شود.

سنگ های اسید اوریک: این نوع از سنگ ها زمانی شکل می گیرد که ادرار بیش از حد اسیدی است و باعث تولید بیش از حد اسید اوریک می شود

 

تشخیص سنگ کلیه در کودکان

کلیه

اگر کودک مشکوک به داشتن سنگ کلیه است یا علت درد هنگام دفع ادرار دارد و یا خون در ادرار دیده باشد، پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و احتمالا آزمایش خون، آزمایش ادرار، و یا آزمایش عملکرد کلیه را برای بررسی سنگ کلیه تجویز خواهد کرد. و از تست‌های عکس برداری (مانند فراصوت، اشعه ایکس، یا سی تی اسکن) استفاده می‌شود تا کلیه‌ها بهتر بررسی شوند. اگر سنگ وجود داشته باشد، آزمایشات عکس برداری می‌تواند اندازه و محل دقیق آن را نشان دهد، و کمک خواهد کرد که پزشکان در مورد بهترین روش درمانی تصمیم بگیرند.

علائم سنگ کلیه در کودکان چیست؟

تب بیمار

شایع ترین نشانه های سنگ کلیه دیدن خون در ادرار و درد است. شدت درد و موقعیت درد ممکن است بسته به عوامل مانند موقعیت سنگ و درجه انسداد متفاوت باشد. سایر علائم عبارتند از:
-درد شدید در پهلو و پشت
-دردی که در قسمت‌های پایین شکم وجود دارد و در واقع مسیر حرکت ادرار در دستگاه ادراری است.
-دردی که به صورت موج می‌آید و می‌رود.
-وجود خون در ادرار (ممکن است قرمز یا قهوه‌ای باشد)، به نام هماتوری
-تهوع و استفراغ
-نیاز به دفع مکرر یا فوری ادرار
-درد شدید کولیک
-ناتوانی در دفع ادرار (هنگامی که یک سنگ مجاری ادرار را مسدود می کند)
-ابری، بوی بد ادرار، تب، لرز، یا ضعف ممکن است نشانه عفونت جدی باشد
-خون در ادرار
برخی از سنگ های کلیه “سنگ های خاموش” نامیده می شوند زیرا هیچ نشانه ای ندارند.
یک سنگ که بیش از حد بزرگ باشد می‌تواند ایجاد توده‌ای کند که باعث می‌شود که یک یا هر دو کلیه متورم شوند (این حالت به نام هیدرونفروز شناخته می‌شود). هیدرونفروز می‌تواند درد در پهلو و پشت را ایجاد کند. اگر درمان نشود، ممکن است منجر به آسیب کلیه در دراز مدت شود. هرچند اغلب سنگ‌های کلیه، آسیب دائمی ایجاد نمی‌کنند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا