• چهارشنبه 09 شهریور 1401 :: 02:27

بعضی ها فکر می‌کنند داشتن یک رزومه خوب برای موفقیت در مصاحبه‌ شغلی کافی ‌است، اما نمی‌دانند برخی رفتارها می‌تواند سرنوشت کار را عوض کند.

رفتارهای اشتباه در مصاحبه‌ شغلی

غیر از داشتن تجربه کاری، نوشتن و ارائه یک رزومه قوی و تمرین ارائه خوب توانمندی‌ها، چیزهای دیگری هم هست که در مصاحبه‌ شغلی سرنوشت ساز است و رعایت نکردن شان می‌تواند روی مُخ طرف مقابل باشد. نکاتی ساده مثل:

توصیه مکرر

اگر آشنایی در آن سازمان و اداره دارید لازم نیست به ‌او بگویید بارها تماس بگیرد. اوج اشتباه این است که در همان لحظه اول روی آشنا داشتن‌تان تاکید و مدام به‌جای توانمندی‌ها، پارتی‌تان را در چشم طرف مقابل فرو کنید. در این حالت شما یک فرد ناتوان به‌نظر می‌رسید که جز یک پارتی هیچ‌ چیزی از خودش ندارد.

‌ استرس

سعی کنید نگرانی‌ تان را مدیریت کنید؛ عرق‌تان را خشک کنید. نگرانی ‌را بروز ندهید تا بتوانید ارائه خوبی از خودتان داشته باشید و بعد هم در مقابل سوالات احتمالی، پاسخ و واکنش درستی داشته باشید.

‌ شوخی زیاد

یک شوخی سرضرب و ساده، بدون تغییر لحن و صدا عیبی ندارد. اما تغییر جلسه مصاحبه به استندآپ کمدی به نفع شما نیست.

خالی‌بندی

اغراق در توانمندی، خالی‌بندی در رزومه و … هر کدام به‌نوعی می‌تواند دیر یا زود به‌ضرر شما باشد پس اگر چنین عادتی دارید در مصاحبه شغلی آن را مدیریت کنید.

لباس نامناسب

متناسب با شغلی که برایش داوطلب شدید و سازمانی که می‌روید لباس آراسته و رسمی بپوشید. لازم نیست از شخصیت و نوع پوشش شما فاصله زیادی داشته باشد اما قرار نیست مثل یک دورهمی رفاقتی تیپ بزنید.

‌ بد گفتن پشت سر کارفرمای قبلی

از ماجرای خروج‌تان از محل کار قبلی سریع عبور کنید و تاکید روی آن‌ نداشته باشید. مگر این‌که سوال شود. در صورت طرح موضوع هم، بدگویی با ادبیات، کلمات و لحن نامناسب نداشته باشید.

‌ روشن بودن تلفن همراه

وسط جلسه همه جدی نشسته‌اند و صدای جوجه خروس از تلفن شما بلند می‌شود. مدام پیام می‌آید و روی مخ طرف مقابل می‌روید و بعد ناراحت می‌شوید که رزومه‌تان را نادیده گرفته؟

‌ بوی بد دهان و بدن

مسواک بزنید. معطر باشید و ماجرا را جدی بگیرید. اگر بوی بدی داشته باشید طرف مقابل حوصله ندارد به سخنان شما خوب گوش کند.

سلفی گرفتن

در اتاق انتظار آراسته باشید و فراموش نکنید از همان لحظه تحت نظر هستید. صحبت با تلفن، سلفی و شوخی با منشی و … را فراموش کنید.

صحبت با بقیه داوطلبان

درباره شرایط کار، سوال‌های طرح شده و حقوق و … با بقیه داوطلبان صحبت نکنید، به نگرانی خودتان و دیگران دامن نزنید و آرامش‌تان را حفظ کنید تا نوبت‌تان شود. کنجکاوی‌های بی‌مورد شما را ضعیف نشان می‌دهد.

‌ دیر رسیدن

بدترین اتفاق ممکن این است که دیر برسید و طرف مقابل را معطل کنید. چرا باید در ادامه به شما که یک زمان‌بندی ساده را بلد نبودید اعتماد کنند؟

‌‌ با سبیل و … ور نروید

با ریش و سبیل و گوش و بینی و زیپ کیف و هیچ چیزی ور نروید تا بهتر به‌نظر بیایید و دیگران هم روی صحبت‌تان تمرکز داشته باشند.

برانگیختن حس ترحم

به‌هیچ وجه دنبال خرید ترحم و دلسوزی طرف مقابل نباشید؛ چون غیر از این‌که جایگاه خودتان را خراب می‌کنید احساس سوءاستفاده در طرف مقابل نسبت به رفتار شما ایجاد می‌شود و فرد غیرقابل اعتمادی به نظر می‌رسید.

فرستادن والدین

این‌که با والدین‌تان تا محل مصاحبه حاضر شوید کار بدی نیست؛ اما این‌که به‌جای خودتان آن‌ها را بفرستید یا قبل از شما وارد اتاق شوند و سفارش کنند یا حتی وارد شدن‌شان با شما، هر کدام می‌تواند چهره‌ای ضعیف از شما بسازد.

نویسنده : سیدسورنا ساداتی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا