• پنج‌شنبه 25 مهر 1398 :: 10:16

نایب رئیس اتاق ایران گفت: با اتصال خط ریلی ایران از طریق ترکمنستان به قزاقستان و وجود ظرفیت‌های حمل‌ونقلی و اقتصادی کم‌نظیر در منطقه، امکان اتصال ایران به راه‌آهن چین و روسیه نیز فراهم شده است.

قطار

 

به گزارش اعتبارنوین و به نقل از اتاق ایران، حسین سلاح ورزی در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ترکمنستان به برنامه‌ریزی ایران برای افزایش مراودات تجاری و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی، علمی و فن‌آوری اشاره و همکاری با ایران را با توجه به نیروی انسانی تحصیل‌کرده، ذخایر طبیعی و پتانسیل‌های متعدد اقتصادی، به عنوان سکویی برای دسترسی سایر کشورها به بازار داخل و بازار کشورهای منطقه معرفی کرد.

وی تصریح کرد: از نظر اقتصادی شاهراه‌های بزرگ تجاری جهان در دریا و خشکی یا از ایران یا از نزدیکی ایران می‌گذرند و از طرفی ایران با پانزده کشور مرز آبی و خاکی دارد؛ ضمن اینکه برخورداری از بخش قابل توجهی از انرژی جهان، داشتن موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی مناسب، جایگاه مهم در میان کشورهای صادرکننده نفت (اپک) و همچنین، نقش بالقوه در تأمین امنیت اقتصادی و انرژی جهان، شرایط منحصر به فردی را از آن ایران کرده است.

حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان چقدر است؟

حسین سلاح ورزی حجم تجارت ایران و ترکمنستان با جهان در سال ۲۰۱۸ را بالغ‌بر ۱۴۸ میلیارد دلار اعلام کرد، در حالی که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در همان سال ۴۰۹ میلیون دلار برآورد می‌شود؛ یعنی حدود ۰.۲۷ کل حجم تجارت دو کشور با جهان.

وی ادامه داد: با توجه به توانمندی‌ها و پتانسیل دو کشور و عزم جدی دو کشور بر گسترش روابط دوجانبه، انتظار می‌رود این میزان به صورت قابل توجهی افزایش یابد.

 

قطار

 

وی یادآور شد: به منظور ارتقای سطح همکاری‌های تجاری، رفاهی و اقتصادی، لازم است برنامه‌ریزی جامعی برای توسعه زیرساخت‌ها، کاهش هزینه‌های بالای حمل‌ونقل، افزایش واگن‌های باری، ارائه سهل روادید تجاری، توسعه روش‌هایی مانند تهاتر کالا و خدمات، روابط گمرکی، بیمه و برقراری پرواز مستقیم به ویژه میان استان‌های فعال دو کشور صورت پذیرد.

نایب رئیس اتاق ایران ضمن اعلام آمادگی اتاق ایران برای تلاش در راستای گسترش روابط تجاری و صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی در زمینه زیرساخت‌های ساختمانی، حمل‌ونقل، سنگ و سیمان، کود شیمیایی، مواد پتروشیمی، نفت و گاز، اتومبیل، صنایع غذایی، کشاورزی و تجهیزات کشاورزی، اطلاعات و ارتباطات، شیلات و فناوری اطلاعات به ترکمنستان، تأسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان را یکی از اقدامات مؤثری دانست که با هدف توسعه روابط تجاری بین دو کشور ایجاد شده است و اظهار امیدواری کرد که طرف ترکمنی نیز اتاق مشترک ترکمنستان و ایران را تأسیس کند.

در ادامه همایش اوراز مراد قربان آزارف، وزیر تجارت و روابط خارجی ترکمنستان از سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور سخن گفت و ضمن تاکید بر رشد و توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور، تصریح کرد: ترکمستان از زمان استقلال خود تا به امروز توانسته با تکیه بر منابع داخلی خود انواع صنایع مانند صنایع نساجی، غذایی و نفت و گاز را توسعه دهد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا