• شنبه 17 دی 1401 :: 03:49

در دنیای رقابتی کسب و کار افرادی موفق هستند که با ایده‌های جالب، بتوانند مزیت‌هایی نسبت به رقبا برای مشتری ایجاد کنند.

فرمول موفقیت در کسب و کار

نویسنده : سید سورناساداتی 

راه‌اندازی یک کسب‌وکار سختی‌های خودش را دارد، شاید مدت‌ها قبل، اگر اولین نفری بودید که در یک محله یا شهر کسب‌وکار خاصی را راه‌می‌انداختید، یا وارث یک شغل خانوادگی قدیمی بودید، می‌توانستید تا مدت‌ها نفر اول بمانید، چون آدم‌ها به اولین‌ها، یا قدیمی‌ترها اعتماد بیشتری داشتند.

اهی هم کیفیت بالا تعیین‌کننده بود و اگر کیفیت مطلوب مشتری را ارائه می‌کردید می‌توانستید مطمئن باشید که باز هم از خدمات شما استفاده کنداما این‌روزها با رقابتی شدن انواع خدمات، اولین یا قدیمی بودن دیگر فاکتور تعیین کننده ای نیست. کیفیت هم شرط اول است اما نوع ارائه یک محصول یا خدمات هم در کنار کیفیت بالا تعیین کننده است. برای همین نیاز دارید علاوه بر داشتن ایده‌های تازه و کیفیت بالا کارهای بیشتری انجام دهید تا مشتری شما را انتخاب کند. در این مطلب مرور سریعی بر چند ایده داریم.

توسعه درست و معرفی اصولی کار در فضای مجازی

وقتی حرف از توسعه کار در فضای مجازی می‌شود همه فکر می‌کنند باید عکس محصولات‌شان را همراه قیمت‌ها بگذارند و بعد هم بگویند برای تهیه آن چه باید کرد؟ اما این روش بازدهی ندارد، برای این‌که کارتان در فضای مجازی دیده شود باید به‌جای فروشنده محصول، کارشناس آن باشید و به‌جای تبلیغ، محتوا تولید کنید. به‌طور مثال اگر آرایشگر هستید بگویید به چه نوع سروکله‌ای چه مدلی می‌آید، اگر فروشنده پوشاک هستید بنویسید چه لباس‌هایی را در چه‌شرایطی باید با هم سِت کرد. به این شکل صفحه یا کانال شما پرمخاطب می‌شود، اعتبار جمع می‌کنید و بعد هم در فرصت مناسب می‌توانید گاهی لابه‌لای تولید محتوا، محصولاتتان را به‌صورت مستقیم معرفی کنید. سعی کنید اقتضای هر شبکه اجتماعی را بشناسید و متناسب با آن محتواهای متفاوت تولید کنید. روی اینستاگرام عکس‌های جذاب و متن‌های کوتاه و به اصطلاح گالری شده جواب می‌دهد. روی تلگرام ویدئوی کوتاه و متن‌های کمی بلندتر. حتی می‌توانید از بستر فضای مجازی برای یاد گرفتن بیشتر در حرفه‌تان استفاده کنید مثل ویدئوهای یوتیوب.

روی اسم و برندینگ محصول کار کنید

برندسازی از یک محصول باعث جلب اعتماد مشتری و هویت‌دادن به کار می‌شود. انتخاب اسم، لوگوی خوب و تِم کار خیلی مهم است. ویژگی‌های یک اسم خوب برای یک برند تازه عبارتند از: 1) اسم باید کوتاه باشد، راحت روی زبان بنشیند، به‌سادگی ادا شود تا راحت در حافظه مخاطب ثبت شود. 2) اسم باید املای ساده‌ای هم داشته باشد تا مخاطب راحت شما را در فضای مجازی پیدا کند. 3) اسم باید خاص باشد و محصول دیگری را به‌ذهن مخاطب متبادر نکند. 4) باید تلفظ ساده‌ای داشته باشد تا مشتری به‌خاطر بسپارد و به دیگران معرفی کند. 5) بهتر است اسمی که انتخاب می‌کنید تناسبی با حوزه فعالیت و خدماتی که ارائه می‌دهید داشته باشد. 6) اسم باید طوری انتخاب شود که یک لوگوی فارسی و انگلیسی جالب برایش طراحی شود که هر وقت و هرکجا توسط مردم دیده‌ شد یاد خدمات شما بیفتند.7) اسامی خاطره‌انگیز به‌ ویژه برای مشاغل حوزه غذا حس خوبی را به مخاطب القا می‌کنند. 8) بهتر است معنای اسم واضح و در حیطه نوع فعالیت باشد. 9) مطمئن شوید اسمی که انتخاب می‌کنید در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشغال نشده باشد تا بتوانید سایت و انواع پروفایل‌ها را داشته باشید.

مزیت نسبی ایجاد کنید

فکر کنید مشتری هستید و باید بین چندین و چند برند مختلف که یک خدمت را ارائه می‌کنند انتخاب کنید، به‌چه چیزی توجه می‌کنید؟ رنگ و لعاب مغازه؟ تبلیغات؟ شعار یا ادعاهای برندها؟ برای این‌که به‌دنیایش نزدیک شوید و بدانید چه می‌خواهد تلاش کنید به‌جای فروشنده بودن مشاورش باشید، مزایا و معایب کالا یا خدماتتان را بگویید و سعی کنید بدانید چه نقاط قوت و ضعفی در کار شما دیده؟ بعد هم متناسب با آن مزیت‌هایی نسبت به رقبا ایجاد کنید که شما را خاص می‌کند. مزیت‌ها الزاماً کارهای بزرگ نیست. به‌چند ایده ساده توجه کنید:

* اگر ذرت مکزیکی یا شیر بلال می‌فروشید یک خلال دندان هم به مشتری بدهید.

* اگر رستوران دارید منو را دوطرفه چاپ کنید و پشت منو یک منچ یا مارپله بگذارید تا انتظار برای مشتری راحت‌تر شود.

* اگر آرایشگر هستید با استفاده از اپلیکیشن‌ها، مدل مو و ریش به مشتری پیشنهاد بدهید.

* اگر فست‌فودی دارید ساندویچ مینی برای کودکان، کم کالری برای سالمندان، یا رژیمی توی منو بگذارید.

* اگر رستوران سنتی دارید یک قوری چای رایگان در مدت آماده شدن غذا بدهید. باور کنید یک چای کیسه‌ای و چند حبه قند در مقابل حفظ یک مشتری قیمتی ندارد.

ایده و تصمیم

فرمول موفقیت در کسب و کار



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا