• یکشنبه 16 شهریور 1399 :: 01:01

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون فقط باید شیطنت‌های صورت گرفته از سوی برخی از حقوقی‌ها و کارشکنی از طرف افرادی که به صورت عامدانه در حال تخریب بازار بورس هستند را کنترل کرد زیرا این افراد در حال هدایت بازار سرمایه به سمت تلاطم و منفی شدن هستند.

آمار و نمودار تورم بورس

حدود دو هفته گذشته، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سهامداران عمده به منظور بهبود وضعیت بازار به دنبال حمایت از این بازار هستند و با خریدهای مکرر خود در این بازار مانع از افت بیشتر شاخص بورس خواهند شد، در حالی که این موضوع بعد از دو روز به فراموشی سپرده شد و سهامداران حقوقی با رها کردن این بازار به حال خود، روزهای منفی را مهمان دوباره این بازار کردند.

به دنبال چنین اتفاقی، فعالان بازار نسبت به چنین وضعیتی در بازار معترض شدند و معتقد بودند برخی از سهامداران عمده از بازگشت رشد به بازار به نفع خود استفاده کردند و در روزهای صعودی بازار اقدام به فروش و عرضه سهام خود کردند که این موضوع در کنار رفتارهای هیجانی از سوی سهامداران حقیقی در افت غافلگیرکننده هفته گذشته شاخص بورس بی‌تاثیر نبوده است.

نهادهای حقوقی ٧٠ درصد بازار  بورس را در اختیار دارند

با وجود نگرانی‌هایی که بازار اخیرا در میان سهامداران ایجاد کرده است، در آخرین روز هفته گذشته رییس سازمان بورس جلسه‌ای را به منظور حمایت از این بازار با نهادهای حقوقی که ٧٠ درصد از بازار را در اختیار دارند برگزار کرد و از آغاز فرآیند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی خبر داد و اعلام کرد که به طور حتم شاهد نتایج مثبت آن در بازار خواهیم بود.

در کنار تصمیمات اتخاذ شده، تصمیمات جدیدی هم در راستای افزایش دامنه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری گرفته شد که این تصمیم به افرادی که از دانش یا فرصت کافی سرمایه‌گذاری مستقیم برخوردار نیستند کمک می‌کند تا از طریق صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند تا مانع از ضرر و زیان‌هایی شوند که می‌تواند دارایی فرد در معرض نابودی قرار دهد.

 

بورس

 

حمایت از بورس برای تغییر روند معاملات آن در هفته جاری فقط به این جلسه و صحبت‌های مطرح شده از سوی رییس سازمان بورس منتهی نشد بلکه حتی عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خود به حمایت از این پرداخت.

همتی در پست اینستاگرامی خود پیشنهاد داد که بازارسازی در جهت حفظ نقدشوندگی لازم در بازار سهام بصورت عاجل با همکاری جدی سهامداران عمده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر بازیگران اصلی بازار سرمایه انجام گیرد.

برخی از حقوقی ها بدنبال بهم ریختن بازار هستند/ثروت آفرینی حقوقی ها از بازار بورس

این صحبت‌های رییس بانک مرکزی در حالی مطرح شده است که اغلب کارشناسان ضمن اعلام موافقت خود با این مسایل مطرح شده، معتقدند که سهامداران عمده بخش بزرگی از ثروت خود را از طریق این بازار به دست آورده‌اند بنابراین زمانی که بازار با چنین وضعیت اسفناکی همراه می‌شود و سهامداران از ترس از دست دادن سرمایه‌های خود دست به رفتار و فروش‌های هیجانی می‌زنند باید بخشی از سرمایه خود را برای بازگشت اعتماد به این بازار خرج کنند، این در حالیست که عده‌ای از سهامداران عمده با برخی از تصمیمات خود به دنبال بهم ریختن این بازار و کسب سود و منفعت از وضعیت فعلی بازار هستند و با اقدامات آشوبگرانه خود در این بازار اجازه بازگشت بازار به روزهای اوج خود را نمی‌دهند.

 

بورس

 

«هومین عمیدی» کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهامداران عمده که توسط این بازار سود کرده‌اند باید به طور حتم از سودهای کسب کرده دفاع کنند، افزود: در صراحت، درستی و حرفه‌ای بودن صحبت رییس بانک مرکزی تردیدی نیست، سهام این افراد رشد کرده و از طریق رشدهای دو سال اخیر بازار صاحب ثروت شده‌اند، به همین دلیل باید بخشی از این ثروت و منابع را در جهت حفظ و نگهداری از بازار به کار بگیرند.

وی اظهار داشت: مساله دیگر اینکه قیمت سهام و شرایط بازار بورس با توجه به قیمت کنونی ارز و کاهش ارزش پول ملی ارزنده شده است به همین دلیل به نظر نمی‌رسد که مردم بخواهند پول خود را وارد بازار دیگری کنند.

نهادهای نظارتی به سمت شفافیت ناشرین پیش روند

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در وضعیت فعلی، نگرانی بابت خروج نقدینگی از بورس وجود ندارد زیرا بازار موازی دیگری در کشور وجود ندارد که مردم بخواهند پول خود را وارد آن بازار کنند، گفت: اکنون فقط باید شیطنت‌های صورت گرفته از سوی برخی از حقوقی‌ها و کارشکنی از طرف افرادی که به صورت عامدانه در حال تخریب بازار هستند را کنترل کرد زیرا این افراد در حال هدایت بازار سرمایه به سمت تلاطم و منفی شدن هستند.

عمیدی اظهار داشت: زمانی که اعلام می‌شود به مدت ۱۰ روز از بازار حمایت می‌کنیم این بدین معنا است که باید به مدت ۱۰ روز خریدار سهام باشند نه اینکه بعد از دو روز مثبت شدن بازار، فردی که وعده حمایت از بازار را داده است فروشنده شود و به دنبال نوسان‌گیری از بازار باشد زیرا این افراد به شدت بازار را دچار تلاطم می‌کنند.

 

سهام بورس

 

عمیدی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک باید ملزم به افشای اطلاعات و دارایی خود باشند، افزود: اگر شرکت‌ها به دنبال عدم افشای اطلاعات درست باشند سرمایه‌گذاران نمی‌توانند نسبت به سرمایه گذاری در این بازار تصمیم‌گیری کنند بنابراین نهادهای نظارتی به جای رصد خرید و فروش شرکت‌ها باید به سمت شفافیت ناشرین پیش روند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس اکنون به بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است و با اطمینان‌بخشی به مردم می‌توان دوباره شاهد ورود گسترده مردم به این بازار بود، گفت: اگر حقوقی‌ها، سهامداران را به سرمایه‌گذاری در بازار تشویق کنند اما به محض مثبت شدن بازار اقدام به عرضه در بازار کنند این بازار دیگر نمی‌تواند چندان جذابیتی را برای سهامداران و ورود سرمایه‌های خود به این بازار ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون به حدی قیمت سهام در بازار ارزنده شده است که حتی اگر شاهد حمایت حقوقی‌ها در بازار نباشیم بازار به مرور به روند تعادلی خود باز می‌گردد و فقط به لحاظ زمانی با اصلاح همراه خواهیم شد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا