• یکشنبه 20 مهر 1399 :: 11:41

بررسی ها نشان می دهند افرادی با بیشترین سطوح ویتامین C در خون خود یا بیشترین میزان مصرف این ویتامین از امتیازهای بهتری در زمینه توجه، حافظه، و زبان داشتند.

مغز

 

افراد بسیاری در پی روش هایی ساده برای تقویت تمرکز، حافظه و بهره‌وری خود هستند. بر همین اساس است که نوتروپیک ها یا «داروهای هوشمند» به سرعت شاهد افزایش محبوبیت خود هستند.

فرمول نوشیدنی برای تقویت مغز

نوتروپیک ها کلاسی از ترکیبات طبیعی و مصنوعی هستند که ممکن است عملکرد مغز را بهبود ببخشند. در شرایطی که صدها مکمل نوتروپیک در دسترس هستند، برخی نوشیدنی ها حاوی ترکیبات نوتروپیک طبیعی هستند.

افزون بر این، برخی نوشیدنی ها دارای مواد تشکیل دهنده مانند آنتی اکسیدان ها یا پروبیوتیک ها هستند که ممکن است از عملکرد مغز پشتیبانی کنند. در ادامه با چند نوشیدنی مفید برای عملکرد مغز بیشتر آشنا می شویم.

قهوه

قهوه

 

قهوه احتمالا پر مصرف‌ترین نوشیدنی نوتروپیک است. بیشتر فواید این نوشیدنی برای مغز از کافئین سرچشمه می گیرد، اگرچه قهوه حاوی ترکیبات دیگر مانند آنتی اکسیدان اسید کلروژنیک است که ممکن است بر عملکرد مغز تاثیرگذار باشد.

نتایج یک بررسی نشان داد که کافئین در دوزهای 40 تا 300 میلی گرم که معادل 0.5 تا 3 فنجان (120 تا 720 میلی لیتر) قهوه می شود، ممکن است به بهبود تمرکز، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه کمک کند.

قهوه ممکن است در برابر بیماری آلزایمر نیز از انسان محافظت کند. در مطالعه ای با حضور سوژه های حیوانی، یک دوز برابر با پنج فنجان (1.2 لیتر) قهوه در روز یا حدود 500 میلی گرم کافئین به پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر کمک کرد.

با این وجود، به انجام پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی نیاز است.

به خاطر داشته باشید که کافئین تا سطح 400 میلی گرم در روز یا حدود 4 فنجان (945 میلی لیتر) قهوه بی خطر در نظر گرفته می شود.

چای سبز

 

چای سبز

 

محتوای کافئین چای سبز بسیار کمتر از قهوه است. با این وجود، چای سبز نیز دارای دو ترکیب نوتروپیک ال-تیانین و اپی‌گالوکاتچین گالات است.

مطالعات نشان داده اند که ال-تیانین ممکن است موجب تن‌آرامی شود، و همچنین در ترکیب با کافئین ممکن است توجه را بهبود ببخشد. یک بررسی شامل 21 مطالعه با حضور سوژه های انسانی نشان داد که چای سبز ممکن است از تمرکز، توجه و حافظه پشتیبانی کند.

افزون بر این، اپی‌گالوکاتچین گالات قادر است از طریق سد خونی مغزی وارد مغز شود، به این معنی که می تواند آثار مفید روی مغز فرد بر جای گذاشته یا حتی با بیماری های انحطاط عصبی مبارزه کند. با این وجود، به انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه نیاز است.

آب پرتقال

میوه پرتغال

آب پرتقال سرشار از ویتامین C است و یک فنجان (240 میلی لیتر) از آن می تواند 93 درصد از ارزش روزانه این ویتامین را تامین کند. این ویتامین ممکن است فواید محافظت نورونی را ارائه کند.

یک بررسی که شامل 50 مطالعه با حضور سوژه های انسانی می شد، نشان داد افرادی با بیشترین سطوح ویتامین C در خون خود یا بیشترین میزان مصرف این ویتامین از امتیازهای بهتری در زمینه توجه، حافظه، و زبان نسبت به آنهایی که کمترین میزان را در خون خود یا کمترین میزان مصرف را داشتند، برخوردار بودند.

با این وجود، نکات منفی آب پرتقال شیرین شده ممکن است بیشتر از فواید آن باشد. آبمیوه حاوی کالری بیشتر نسبت به میوه کامل است و شکر افزوده با شرایطی مانند چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی پیوند خورده است.

مصرف میوه کامل پرتقال روش بهتری برای دریافت ویتامین C است. میوه کامل از کالری و قند کمتری برخوردار است و همچنین محتوای فیبر بیشتری نسبت به آب پرتقال دارد، در شرایطی که می تواند 77 درصد از ارزش روزانه برای ویتامین C را نیز تامین کند.

 

آبمیوه ها و اسموتی های سبز

 

آبمیوه

 

در آبمیوه های سبز از میوه ها و سبزیجات سبز مانند موارد زیر استفاده می شود:

– سبزیجات برگدار تیره مانند اسفناج و کیل

– خیار

– سیب سبز

– گیاهان دارویی تازه مانند علف لیمو

اسموتی های سبز ممکن است حاوی موادی مانند آووکادو، ماست، پودر پروتئین یا موز باشند تا حالت خامه ای و مواد مغذی نوشیدنی افزایش یابند.

در شرایطی که پتانسیل تقویت مغز ناشی از مصرف آبمیوه ها و اسموتی های سبز تا حد زیادی به مواد تشکیل دهنده آنها بستگی دارد، این نوشیدنی ها اغلب سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های مفید دیگر هستند.

لاته زردچوبه

لاته زردچوبه که گاهی اوقات به نام «شیر طلایی» شناخته می شود، نوشیدنی گرم و خامه ای به رنگ زرد روشن هستند.

زردچوبه حاوی آنتی اکسیدانی به نام کورکومین است که ممکن است تولید فاکتور نورون‌زایی مشتق شده از مغز (BDNF) را در بدن افزایش دهد.

سطوح کم BDNF با نقایص ذهنی و اختلالات عصبی مرتبط است، از این رو، افزایش سطوح آن ممکن است عملکرد مغز را بهبود ببخشد. با این وجود، باید به این نکته توجه داشته باشید که لاته های زردچوبه میزان بسیار کمتری از کورکومین را نسبت به آنچه اغلب در مطالعات استفاده می شود را ارائه می کنند.

 

زردچوبه

دستورالعمل لاته زردچوبه

مواد تشکیل دهنده:

– دو فنجان (475 میلی لیتر) شیر (لبنی یا گیاهی)

– یک و نیم قاشق چایخوری (5 گرم) پودر زردچوبه

– شیرین کننده های اختیاری مانند عسل یا استویا

– افزودنی های تزئینی اختیاری مانند پودر دارچین یا فلفل سیاه

آماده سازی:

– شیر را روی حرارت کم به آرامی گرم کنید تا زمانی که داغ شود.

– زردچوبه را به آن اضافه کرده و این ترکیب را از روی حرارت بردارید.

– لاته را در یک لیوان یا ماگ ریخته و در صورت تمایل شیرین کننده و افزودنی تزئینی خود را به آن اضافه کنید.

آب چغندر

لبو چغندر

چغندر یک سبزی ریشه ای قرمز رنگ و سرشار از نیترات است. نیترات یک پیش‌ماده برای اکسید نیتریک است که بدن برای بهبود اکسیژن رسانی سلولی و جریان خون از آن استفاده می کند.

اگرچه افراد بسیاری آب چغندر را به واسطه تقویت جریان خون و اکسیژن رسانی پیش از تمرینات ورزشی مصرف می کنند، این که فوایدی برای مغز دارد یا خیر همچنان به خوبی مشخص نشده است.

ارسال سیگنال اکسید نیتریک ممکن است در بخش های از مغز که مسئول زبان، یادگیری و تصمیم گیری پیشرفته هستند، نقش داشته باشد و آب چغندر ممکن است این آثار را با افزایش تولید اکسید نیتریک تقویت کند.

چای های گیاهان دارویی

چای سبز

برخی چای های گیاهان دارویی ممکن است به تقویت مغز کمک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیج یا مریم‌گلی. این گیاه دارویی ممکن است از بهبود حافظه و خلق و خو و فواید ذهنی دیگر پشتیبانی کند.

گینکو بیلوبا یا کهن‌دار. یک بررسی شامل مطالعاتی با حضور بیش از 2,600 نفر نشان داد که این گیاه ممکن است علائم بیماری آلزایمر و زوال شناختی خفیف را کاهش دهد. با این وجود، بیشتر مطالعات موجود از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.

آشواگانادا. این گیاه نوتروپیک محبوب ممکن است در برابر بیماری های انحطاط عصبی مانند آلزایمر از انسان محافظت کند.

جینسینگ. برخی شواهد پشتیبان استفاده از جینسینگ برای خواص محافظت نورونی و ارتقا عملکرد مغز هستند، اما برخی مطالعات نیز هیچ اثری را در این زمینه نشان نداده اند.

رودیولا. این گیاه ممکن است به بهبود خستگی ذهنی و عملکرد مغز کمک کند.

به خاطر داشته باشید که چای ها دوزهای بسیار کمتر از مواد تشکیل دهنده فعال را نسبت به مکمل ها یا عصاره های مورد استفاده در مطالعات علمی ارائه می کنند.

کفیر

لبنیات

 

همانند کامبوچا، کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده سرشار از پروبیوتیک ها است. با این وجود، کفیر از شیر تخمیر شده تهیه می شود.

کفیر ممکن است از طریق تقویت رشد باکتری های سالم در روده بزرگ به بهبود عملکرد مغز کمک کند.

شما می توانید خود نیز نوشیدنی کفیر را آماده کنید اما خرید گزینه های آماده نوشیدن ممکن است راحت‌تر باشد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا