پنجشنبه، ۰۱ آبان ۹۹ - ۰۱:۰۲ 169849

بررسی ها نشان می دهد آب انگور و دانه انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که با کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب کبدی، ممکن است به کبد کمک کنند.

پایگاه خبری اعتبار نوین (etebarenovin.ir)

کلیه

سلامت کبد با سلامت کل بدن در ارتباط است. اختلال عملکرد کبد می‌تواند منجر به بیماری کبدی، اختلال متابولیک و حتی دیابت نوع ۲ شود.
اگرچه مدیریت تمام عوامل خطر غیرممکن است، اما مصرف بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها ممکن است به ارتقا سلامت کبد کمک کند.
در این مقاله، بهترین مواد غذایی برای سلامت کبد، اثرات مفید آن‌ها برای این اندام و در آخر برخی از غذاهایی که باید از آن‌ها اجتناب شود، را بیان خواهیم کرد:

چه خوراکی‌هایی از کبد محافظت می‌کنند؟

۱.قهوه

قهوه

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به کبد چرب، که قهوه می‌نوشند، آسیب کبدی کمتری نسبت به کسانی که این نوشیدنی کافئین‌دار را مصرف نمی‌کنند، دارند. به نظر می‌رسد کافئین میزان آنزیم‌های غیرطبیعی کبد را در افرادی که در معرض بیماری‌های کبدی هستند، کاهش می‌دهد.
همچنین مصرف روزانه قهوه ممکن است به کاهش خطر بیماری مزمن کبدی کمک کند و همچنین ممکن است از کبد در برابر مشکلات آسیب‌رسان مانند سرطان کبد محافظت نماید.
طبق گزارش‌ها، به نظر می‌رسد قهوه، تجمع چربی در کبد را کاهش می‌دهد. همچنین باعث افزایش آنتی‌اکسیدان‌های محافظتی در کبد می‌گردد ترکیبات موجود در قهوه همچنین به آنزیم‌های کبد کمک می‌کند تا بدن را از مواد سرطانی خلاص کند.

۲. بلغور جو دوسر

جو

مصرف بلغور جو دوسر راهی آسان برای افزودن فیبر به رژیم غذایی است. فیبر ماده‌ای مهم برای هضم غذا است و فیبرهای خاص موجود در جو دوسر ممکن است به خصوص برای کبد مفید باشد. جو دوسر و بلغور جو دوسر سرشار از ترکیباتی به نام بتاگلوکان هستند.

افزودن سیر به رژیم غذایی نیز ممکن است به تحریک کبد کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ اشاره می‌کند که مصرف سیر باعث کاهش وزن بدن و محتوای چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی NAFLD می‌شود، بدون اینکه تغییری در توده بدون چربی بدن (LBM) ایجاد شود
همان‌طور که یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ گزارش داد، بتاگلوکان‌ها از نظر بیولوژیکی در بدن بسیار فعال هستند. آن‌ها به تعدیل سیستم ایمنی بدن و مقابله با التهاب کمک می‌کنند و ممکن است به ویژه در مبارزه با دیابت و چاقی مفید باشند.
این بررسی همچنین نشان می‌دهد که ظاهراً بتاگلوکان‌های موجود در جو دوسر به کاهش میزان چربی ذخیره شده در کبد در موش‌ها کمک می‌کند، که همچنین می‌تواند به محافظت از کبد کمک نماید. برای تأیید این موضوع مطالعات بالینی بیشتری لازم است.
افراد باید به دنبال جو دوسر کامل یا جو دوسر خرد شده باشند، نه جو دوسر نیمه آماده! بلغور جو دوسر نیمه آماده و بسته‌بندی شده ممکن است حاوی مواد پرکننده‌ای مانند آرد یا قندها باشد که برای بدن مفید نخواهد بود.

۳. چای سبز

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ممکن است چای سبز به کاهش محتوای کلی چربی، مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش سایر علائم بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) کمک کند.
توجه به این نکته مهم است که احتمالاً چای از عصاره بهتر باشد، زیرا ممکن است بعضی از عصاره‌ها بیشتر به کبد آسیب برسانند تا اینکه آن را بهبود ببخشند.

۴. سیر

سیر

افزودن سیر به رژیم غذایی نیز ممکن است به تحریک کبد کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ اشاره می‌کند که مصرف سیر باعث کاهش وزن بدن و محتوای چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی NAFLD می‌شود، بدون اینکه تغییری در توده بدون چربی بدن (LBM) ایجاد شود. این ویژگی مفید است، زیرا اضافه وزن یا چاقی از عوامل مؤثر در NAFLD است.

۵. توت‌ها

توت

بسیاری از توت‌های تیره مانند بلوبری، تمشک و کرن‌بری حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول هستند که می‌توانند به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک کنند.
همان‌طور که یک مطالعه در مجله جهانی گوارش نشان داده است، خوردن مرتب توت همچنین ممکن است به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک کند.

۶. انگور

انگور

مطالعه‌ای که در مجله جهانی گوارش منتشرشده گزارش می‌دهد که انگور، آب انگور و دانه انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که با کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب کبدی، ممکن است به کبد کمک کنند.
خوردن انگور کامل همراه با دانه، راهی ساده برای افزودن این آنتی‌اکسیدان‌ها به رژیم غذایی است. یک مکمل حاوی عصاره هسته انگور همچنین ممکن است آنتی‌اکسیدان مورد نظر را تأمین کند.

۷. گریپ فروت

گریپ فروت

مطالعه جهانی مجله گوارشی نیز از گریپ فروت به عنوان یک ماده غذایی مفید یاد کرده است. گریپ فروت حاوی دو آنتی‌اکسیدان اصلی است: نارینجین و نارینجنین. این دو ممکن است با کاهش التهاب و محافظت از سلول‌های کبدی، از کبد در برابر آسیب محافظت کند.

۸. انجیر تیغی

انجیر

میوه و آب انجیر تیغی نیز ممکن است برای سلامت کبد مفید باشد. ترکیبات موجود در این میوه ممکن است به محافظت از اندام کبد کمک کند. بیشتر تحقیقات بر روی عصاره‌های این میوه متمرکز است، بنابراین انجام مطالعات بیشتری که روی خود میوه یا آب‌میوه تمرکز دارند، لازم است.

چه مواد غذایی برای کبد مضرند؟

· الکل
· شکر
· غذاهای سرخ‌شده
· نمک زیاد
· نان سفید، برنج و پاستا
· گوشت قرمز (دارای چربی زیاد)

https://etebarenovin.ir/169849

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *