دوشنبه، ۰۵ آبان ۹۹ - ۱۲:۲۳ 170138

عضو انجمن شرکت های هواپیمایی تأکید کرد: صنعت هوانوردی، ایمن ترین بخش در کل گونه های حمل و نقل نسبت به شیوع ویروس کروناست.

پایگاه خبری اعتبار نوین (etebarenovin.ir)

فرودگاه هواپیما

 

یونس دقیق کیا درباره مباحث اخیر افزایش قیمت بلیت هواپیما و صدور دستورالعملی مبنی بر عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه ایرلاین‌های ایرانی مشکلاتی دارند که ایرلاین‌های دیگر کشورها با آن روبه رو نیستند،اظهار کرد: مشکلات صنعت هوانوردی ما، تا حدود زیادی متأثر از محدودیت‌های خرید هواپیمای نو، موتور و قطعات یدکی از سال‌های قبل بوده است؛ ولی با تلاش بی وقفه فعالان صنعت هوانوردی، این صنعت تا کنون روی پای خود ایستاده است. در یکی دو سال گذشته، مشکلات جدیدی به مشکلات قبلی اضافه شد که از جمله می‌توان به مسائلی چون عدم امکان سوخت گیری در فرودگاه‌های خارج از کشور و عدم امکان انتقال ارز حتی از طریق صرافی‌ها به عنوان دو نمونه از محدودیت‌های جدید اشاره کرد که ایرلاین‌های ایرانی را با هزینه‌های اضافی مواجه ساخت.

وی افزود: از طرف دیگر افزایش نرخ دلار از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان دیگر امان همه شرکت‌های هواپیمایی را بریده است؛ اگر گشایشی نشود بعید است ادامه کار میسر باشد.

همین حالا هم درآمد و هزینه شرکت‌های هواپیمایی با هم برابر نیست

عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه دخل و خرج این شرکت‌ها یکسان نیست و درآمد هیچ پروازی خصوصاً در مسیرهای داخلی کفاف هزینه پرواز را نمی‌دهد، افزود: مسلماً ادامه این وضعیت و ضرر و زیان انباشته موجب زمین گیری ناوگان شرکت‌های هواپیمایی خواهد شد. به عنوان مثال، با سررسید زمان تعویض موتور هواپیما، باید حداقل یک میلیون دلار برای خرید موتور پرداخت کرد؛ یعنی حدود ۳۰ میلیارد تومان؛ چه طور می‌توان با نرخ‌های فعلی این هزینه را تأمین کرد؟ حال به این هزینه‌ها، سایر هزینه‌ها مانند حقوق و دستمزد پرسنل، هزینه هندلینگ و خدمات فرودگاهی و… را هم اضافه کنید.

 

هواپیمای مسافربری

 

قیمت بلیت هواپیما در مقایسه با سایر کالاها و خدمات، رشد نزولی داشته است

دقیق کیا با اشاره به افزایش چند برابری هزینه هزینه و قیمت تمام شده کالاها و خدمات در کشور پس از کرونا چند برابر نشده است، گفت: این در حالی است که نرخ بلیت هواپیما نسبت به سایر خدمات و کالاها نه تنها افزایش نداشته بلکه ارزان‌تر هم شده است.

الزام به فروش بلیت پرواز تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، زیان سنگینی به ایرلاینها می‌زند

فعال صنعت هوانوردی در پاسخ به این سوال آیا اجرای دستور ستاد مقابله با کرونا (انجام پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت) دارای تبعات منفی اقتصادی برای ایرلاین هاست؟ تصریح کرد: بله مسلماً؛ اساساً حتی درآمدهای فعلی هم تکافوی هزینه پرواز را نمی‌دهد و حالا باید از ۴۰ درصد درآمد خود هم صرف نظر کنیم در حالی که هزینه پرواز با کاهش ظرفیت «متناسب» کاهش نمی‌یابد. البته ایرلاین‌ها به استناد دستورات یاتا و علی رغم اینکه فاصله گذاری در پرواز را در راستای حفظ سلامتی مسافران مفید نمی‌دانند، اما خود را موظف به رعایت دستور می‌دانند.

 

هواپیمای فرودگاه

 

هیچ بلیتی بالاتر از نرخ مصوب نفروختیم

وی درباره انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر گران فروشی ایرلاین‌ها تأکید کرد: تاکنون حتی یک بلیت با نرخ گران‌تر از دامنه نرخ مصوب در شهریور ۹۸ توسط هیچ ایرلاینی صادر نشده است. این نرخ‌ها که باید مورد استناد قرار گیرد در وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان بالاترین و ذی صلاح ترین نهاد حاکمیتی و نظارتی کشور در صنعت هوانوردی، موجود است؛ لذا از رسانه‌ها می‌خواهم با قضاوت ناعادلانه موجب بروز تشویش و وارد آمدن آسیب به جو روانی جامعه و مسافران نشوند.

https://etebarenovin.ir/170138

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *