دوشنبه، ۰۵ آبان ۹۹ - ۰۷:۵۱ 170173

مدیر یکی از شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: در نقطه سر به سر افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۳۰ درصد عدد معقولی است اما عدد بهینه را ۵۰ درصد می‌دانیم.

پایگاه خبری اعتبار نوین (etebarenovin.ir)

هواپیما

 

عبدالرضا پازوکی درباره تصمیمات جدید وزارت راه و شهرسازی درباره تغییر نرخ بلیت هواپیما و پروتکل جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا برای جلوگیری از شیوع این ویروس در هواپیما اظهار داشت: ۷۰ درصد صنعت هوانوردی وابسته به خارج است. قطعات، تمام کتاب‌ها، مسیرهای پروازی در دستگاه‌های ناوبری و …خارجی هستند و تنها مواد مصرفی وابسته به ریال، سوخت و کترینگ است که قیمت دلار ناخواسته بر روی این کالاهای داخلی هم اثر گذار بوده است.

وی تاکید کرد: درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما ارتباطی با الزام رعایت پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما ندارد و فقط این دو موضوع همزمان با هم مطرح شدند. هر چند که این پروتکل جدید وزارت بهداشت بر افزایش هزینه‌های ایرلاین‌ها اثرگذار است.

اجرای مسافرگیری براساس ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما ادامه داد

رییس یکی از شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اجرای مسافرگیری براساس ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما ادامه داد: با این الزام برای هواپیمای ۱۶۰ نفره می‌توان ۹۵ مسافر پذیرفت حال اینکه در این صورت هزینه‌های ثابت که باید تقسیم بر ۱۶۰ نفر شوند تا پوشش حداکثری هزینه‌ها را داشته باشیم، تقسیم بر ۹۵ نفر می‌شود و باقیمانده عدد بزرگتری خواهد بود. بنابراین هزینه‌ها با تعداد مسافر در هر پرواز رابطه مستقیم دارد.

 

فرودگاه هواپیما

 

پازوکی تاکید کرد: هر چند که الزام رعایت مسافرگیری با ۶۰ درصد ظرفیت اصلا توجیه اقتصادی ندارد اما بحث ما این است که این پروتکل اساسا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بین مسافران پایه علمی ندارد و این مداخله‌های غیر علمی و غیر تخصصی وزارت بهداشت سیار گله‌مند هستیم.

شرکت فرودگاه‌ها هزینه خدمات را بر مبنای دلار می گیرد

وی افزود: در حالی مخالف تغییر قیمت بلیت هواپیما هستند که خود دولت و شرکت های دولتی از ایرلاین ها هزینه های بر مبنای دلار دریافت می کند، در حال حاضر شرکت فرودگاه‌ها هزینه خدمات را بر مبنای دلار می گیرد یا اینکه اگر بخواهیم در بخش جنوبی مهرآباد، هواپیماها را پارک کنیم باید هزینه ان را بر مبنای دلار بپردازیم یا اینکه برخی از مراکز تعمیرات هزینه هر ساعت نیروی انسانی را بر این مبنا دریافت می کنند. این در حالی است که می توانند با دریافت هزینه ها بر مبنای ریال هزینه ایرلاین ها را کاهش دهند.

 

هواپیما

 

پازوکی تاکید کرد: هزینه هر ساعت پرواز در دنیا حدود ۴۸ دلار است در ایران این هزینه را به ۲۸ دلار می رسانیم حالاینکه هر چه قیمت دلار کمتر باشد، قیمت بلیت هواپیما هم کمتر خواهد شد.

پازوکی ادامه داد: اگر برای جبران هزینه های ناشی از افزایش نرخ دلار یا پروتکل های بهداشتی از سیستم یارانه استفاده شود، این هزینه از جیب همه پرداخت می شود اما در نهایت مصرف کننده این یارانه مالک کارخانه و تاجری است که بیشترین استفاده از حمل و نقل هوایی را دارد.

فردی که می خواهد در زمان طلایی مسافر هواپیما باشد باید هزینه ان را هم بپردازد وگرنه می تواند سفر خود را به ایام غیر پیک موکول کند و بلیت ارزان تری را هم بخرد. اما از سویی هم دستور می دهند بلیت ۶۰ هزار تومانی نفروشیم. در حالی که این ذات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است و در دنیا بلیت های ۴ یورویی هم به فروش می رود.

 

هواپیمای فرودگاه

 

افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۳۰ درصد عدد معقولی است

وی در پاسخ به این سوال که درصورت عدم پرداخت یارانه به ایرلاین‌ها، درخواست شرکت‌ها برای افزایش نرخ بلیت هواپیما تا چند درصد است، اظهار داشت: در نقطه سر به سر افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۳۰ درصد عدد معقولی است اما عدد بهینه را ۵۰ درصد می دانیم.

خرج کردن از جیب ایرلاین ها غیر منطقی است

رییس یکی از شرکت های هواپیمایی گفت: نوسانات نرخ ارز اجازه برنامه ریزی را نمی دهد و باید توجه داشته باشیم که صنعت بسیار وابسته به دلار است و هزینه ها را دلار تعیین می کند.

 

هواپیمای مسافربری

 

پازوکی با تاکید بر اینکه خرج کردن از جیب ایرلاین ها به ویژه ایرلاین ها خصوصی،غیر منطقی است، ادامه داد: با توجه به این شرایط این صنعت دیگر برای سرمایه گذاری جذاب نیست با ادامه این شرایط احتمال خروج سرمایه بخش خصوصی از صنعت هوانوردی وجود دارد.

https://etebarenovin.ir/170173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *