• شنبه 01 آذر 1399 :: 12:00

  سنگین‌ترین ریزش قیمت سکه در ۲ سال اخیر در آبان ماه رقم خورد. فلز گران‌بهای داخلی با قرار گرفتن بر سکوی ۱۱ میلیون و…

سکه طلا

 

سنگین‌ترین ریزش قیمت سکه در ۲ سال اخیر در آبان ماه رقم خورد.

فلز گران‌بهای داخلی با قرار گرفتن بر سکوی ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومانی در آخرین روز معاملاتی، نزدیک به ۱۷ درصد از ارزش خود را طی ماه گذشته از دست داد.

آخرین بار در آذر ۹۷ بود که بازار چنین ریزشی را تجربه کرده بود.

برخی فعالان، افت سنگین در بازار سکه را به فرار بزرگ معامله‌گران نسبت می‌دهند و معتقدند با تغییر روند انتظارات در این بازار، بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند که از بازار فلز گران‌بهای داخلی خارج شوند.

سکه

سکه از اواخر مهر در مسیر کاهشی قرار گرفت و در آبان ماه با سرعتی فزاینده راه خود را به سوی کانال‌های پایین‌تر باز کرد.

قیمت سکه در آخرین روز کاری آبان ماه هم ۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. با این افت، میزان بازدهی فلز گرانبهای داخلی در آبان ماه به نزدیک ۹/ ۱۶ درصد رسید.

چنین کاهشی موجب شد بخشی از افزایش شدید دوماه شهریور و مهر جبران شود و سکه که در صدر جدول بازدهی ماهانه مهر قرار گرفته بود، به قعر جدول آبان ماهی برود.

نکته مهم دیگر این بود که افت قیمت سکه در آبان به روند ۱۲ ماه افزایش پیاپی این فلز گرانبها خاتمه داد.

چنین آمارهایی نشان می‌دهد معامله‌گران بزرگ سکه در آبان ماه تصمیم به خروج از این بازار گرفتند و فرار آنها، زمینه‌ساز افت سنگین این فلز گرانبها شد.

سکه طلا

 دلایل کاهش قیمت سکه

به گفته فعالان، با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، انتظارات تا حدی در بازارهای ارز و سکه تغییر کرد؛ در این میان، افت قیمت دلار و از دست دادن برخی نقاط افزایشی، یکی از مهم‌ترین عواملی بود که سکه‌بازان مردد را هم در موقعیت فروش قرار داد.

پایان ترامپ از نگاه معامله‌گران به معنای اتمام «فشار حداکثری» است و می‌تواند منجر به آغاز کاهش دوباره تنش‌ها با آمریکا باشد.

در این باره ببشتر بدانید: پیش بینی دقیق قیمت سکه

به نظر می‌رسد، بخشی از دلیل خروج بزرگ معامله‌گران سکه هم ناشی از این موضوع باشد. آنها به‌عنوان مثال تصور می‌کنند ممکن است طی ماه‌های آتی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و ورود آنها به بازار موجب افت بیشتر قیمت دلار شود که در نهایت در قیمت سکه اثر منفی می‌گذارد. از این زاویه دید می‌توان گفت سکه به استقبال کاهش بیشتر قیمت دلار رفته است.

افت سنگین اونس طلا دیگر عاملی بود که موجب شد سکه‌بازان تصمیم به فروش بخشی از دارایی‌های خود بگیرند. به عبارت دیگر می‌توان گفت، افت قیمت دلار، کاهش بهای اونس طلا، تغییر انتظارات معامله‌گران و تخلیه حباب سکه از عواملی بودند که منجر به رکوردزنی کاهشی فلز گرانبهای داخلی در آبان ماه شدند.

سکه طلا

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا