• چهارشنبه 05 آذر 1399 :: 01:31

پروپرانولول برای پیشگیری از درد قفسه سینه و میگرن مصرف می شود و نباید برای درمان درد قفسه سینه و میگرن بعد از اینکه بروز کرده اند استفاده شود. برای تسکین حملات ناگهانی از داروهای دیگر طبق دستور پزشک مصرف کنید

دارو

مصرف پروپرانولول را بدون مشورت پزشک متوقف نکنید. اگر مصرف دارو به طور ناگهانی متوقف شود، شرایط بیماری بدتر خواهد شد، به ویژه اگر دچار درد قفسه سینه یا بیماری قلبی هستید. اگر پزشک توصیه کرد داروی پروپرانولول مصرف نشود، بهتر است میزان مصرف دارو را به تدریج کم کرده و مصرف آن را به تدریج متوقف کنید.

پروپرانولول یک مسدود کننده بتاست که برای درمان فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، لرز و دیگر شرایط تجویز می شود. این دارو بعد از یک حمله قلبی استفاده می شود تا شانس زنده ماندن را بهبود بخشد. به علاوه پروپرانولول برای پیشگیری از بروز سردردهای میگرنی و درد قفسه سینه تجویز می شود. کاهش فشار خون از بروز سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی پیشگیری می کند. پیشگیری از درد قفسه سینه می تواند توانایی فرد برای ورزش کردن را بهبود بخشد.

پروپرانولول با مسدود کردن عملکرد برخی مواد شیمیایی طبیعی در بدن (مانند اپی نفرین epinephrine) که بر روی قلب و عروق خونی تاثیر می گذارند، عمل می کند. این تاثیر ضربان قلب، فشار خون و فشار وارد شده به قلب را کاهش می دهد.

چگونگی مصرف پروپرانولول

داروی بیماری

داروی پروپرانولول یک داروی خوراکی است که معمولا 2 تا 4 بار در روز و طبق دستور پزشک مصرف می شود. پروپرانولول را قبل از غذا مصرف کنید و اگر 4 بار در روز از آن مصرف می کنید، قبل از خواب. دارو را با قاشق مخصوص دارو اندازه گرفته و بخورید، از قاشق های غذاخوری استفاده نکنید چرا که استفاده از این قاشق ها باعث می شود اندازه دقیق دارو را از دست بدهید.

دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین مزیت را از آن بگیرید. برای اینکه زمان مصرف دارو را فراموش نکنید، هر روز آن را در یک زمان خاص مصرف کنید. ادامه مصرف دارو حتی اگر حس می کنید خوب شده اید، مهم است.

پروپرانولول برای پیشگیری از درد قفسه سینه و میگرن مصرف می شود و نباید برای درمان درد قفسه سینه و میگرن بعد از اینکه بروز کرده اند استفاده شود. برای تسکین حملات ناگهانی از داروهای دیگر طبق دستور پزشک مصرف کنید (به عنوان مثال قرص های نیتروگلیسرین nitroglycerin زیر زبانی برای درد قفسه سینه و سوماتریپتان sumatriptan برای میگرن).

اگر از داروهای دیگری هم برای کاهش کلسترول خون استفاده می کنید (مانند کلستیرامین cholestyramine یا کلستیپول colestipol) پروپرانولول را حداقل یک ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از این داروها مصرف کنید.

برای درمان فشار خون بالا ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد تا دارو به طور کامل اثربخشی داشته باشد.

اگر شرایط بیماری شما بدتر شد (به عنوان مثال اندازه گیری فشار خون به طور منظم افزایش را نشان می داد، درد قفسه سینه ادامه پیدا کرد یا میگرن بیشتر از قبل اتفاق افتاد) به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی پروپرانولول

مسمومیت

تا سازگار شدن بدن با دارو پروپرانولول عوارض زیر ممکن است رخ دهند:

سرگیجه
سبکی سر
خستگی
تهوع یا استفراغ
دل درد
تغییر در بینایی
مشکل در خوابیدن
رویاهای غیر عادی
اگر هر یک از عوارض ذکر شده ادامه پیدا کرده یا بدتر شدند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پروپرانولول گردش خون به دست ها و پاها را کم می کند و باعث می شود در این قسمت ها احساس سرما کنید. سیگار کشیدن این تاثیر را بدتر می کند. در زمان مصرف داروی پروپرانولول لباس گرم بپوشید و از مصرف تنباکو اجتناب کنید.

به یاد داشته باشید که پزشک بعد از بررسی مزیت ها و خطرات مصرف این دارو آن را تجویز کرده است. بسیاری از مصرف کنندگان این دارو نیز هیچ عارضه ای مشاهده نمی کنند.

عوارض نادر اما خطرناک پروپرانولول

قلب

 

درصورت مشاهده هر یک از عوارض زیر که کمتر مشاهده می شوند، اما جدی هستند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

آبی شدن انگشت های دست یا پا
تغییرات خلقی (به عنوان مثال افسردگی )
بی حسی یا خارش در دست ها یا پاها
بدتر شدن علائم نارسایی قلب یا مشاهده علائم جدید مربوط به آن (از جمله تنگی نفس، التهاب پاها و مچ پاها، خستگی غیر عادی، افزایش وزن ناگهانی یا غیر عادی)
ضربان قلب خیلی آهسته
ضعف



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا