• جمعه 05 دی 1399 :: 12:38

ممکن است در صورت کاهش نمک غذا، در ابتدا غذا برای شما بی‌مزه به نظر برسد، اما با گذشت زمانی نه چندان طولانی به کم نمکی غذا عادت کرده و دیگر آن غذاها بی مزه به نظر نمی‌رسند.

نمک

نمک کالری ندارد و تغییر مصرف آن باعث چاقی یا لاغری نمی شود. نمک باعث افزایش حبس شدن آب درون بدن می شود، که این امر در صورت مصرف زیادی نمک و حبس شدن زیادی آب می تواند باعث افزایش وزن شود، اما این افزایش وزن به دلیل بروز چاقی نیست.

البته ممکن است مقداری از این آب بدن در زیر پوست تجمع یابد که به اصطلاح باعث مقداری ورم زیرپوستی می شود، مثلا ممکن است کات عضلانی کمتر به چشم آید. کم کردن مقدار نمک دریافتی نیز برعکس مطالب ذکر شده، باعث از دست رفتن آب بدن و در نتیجه کاهش وزن می شود، اما باز هم این کاهش وزن کاذب است و لاغری واقعی و کاهش چربی را در پی نخواهد داشت.

به وفور مشاهده می شود که در برنامه های رژیم غذایی کاهش وزن برخی مربیان و متخصصان تغذیه، استفاده ی نمک محدود و در مواردی حتی منع می شود! که این کار نتیجه ای جز کاهش وزن کاذب فرد و بازارگرمی آن متخصص یا مربی را در پی نخواهد داشت! تنها نکته ای که قابل قبول است در این خصوص، توصیه به مصرف عادی (نه زیاد و نه کم، در حدی که قبلا ذکر شد) می باشد.

چگونه مصرف نمک را کنترل و از مصرف زیاد آن پرهیز کنیم؟

نمک

سر سفره نمکدان قرار ندهید.
از ترشی‌ها، شورها و حتی خیارشور به مقدار محدود مصرف کنید.
از سبزیجات و میوه‌ها بیشتر مصرف کنید چراکه پتاسیم موجود در آنها نمک را خنثی می‌کند.
غذاهای آماده، مانند کنسروها، فست‌فود به خصوص سوسیس و کالباس، دارای مقدار زیادی نمک هستند، از مصرف زیاد آن‌ها پرهیز کنید.
این که مقدار نمک غذای شما از نظر طعم مناسب است یا خیر، به عادت و حس چشایی شما نیز بستگی دارد. یعنی ممکن است در صورت کاهش نمک غذا، در ابتدا غذا برای شما بی‌مزه به نظر برسد، اما با گذشت زمانی نه چندان طولانی به کم نمکی غذا عادت کرده و دیگر آن غذاها بی مزه به نظر نمی‌رسند.

روشی برای اندازه‌گیری نمک موادغذایی

نمک

معمولا بر روی مواد غذایی مقدار سدیم آنها در مقدار 100 گرم از آن ماده قید شده است. جهت اندازه گیری نمک در 100 گرم از آن ماده غذایی، عدد مقدار سدیم آن را در عدد 5.2 ضرب کنید. عدد به دست آمده مقدار نمک موجود در 100 گرم آن ماده غذایی می باشد.

به عنوان مثال اگر در 100 گرم از محتوی کنسروی، 1 گرم پتاسیم موجود است، مقدار نمک آن در 100 گرم 5.2 می باشد. حال اگر مقدار گرم مصرفی خود را از آن ماده غذایی بدانید می توانید مقدار نمک دریافتی خود را محاسبه نمایید. مثلا اگر در 100 گرم ماده غذایی 4 گرم سدیم موجود باشد، نمک موجود در آن 10 گرم می باشد و شما در صورت مصرف 50 گرم از آن ماده 5 گرم نمک دریافت کرده‌اید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا