• پنج‌شنبه 01 اردیبهشت 1401 :: 01:35

واردات کالا از طرف تولیدکننده در راستای تامین نیازهای داخل کشور به شرط تلفیق کالای وارداتی با کالای داخلی را عرضه تلفیقی می نامند.

عرضه تلفیقی

اصطلاحات بورس: عرضه تلفیقی

در شرایطی که تولیدکننده داخلی نمی‌تواند نیاز بازار را تامین کند، می‌تواند نسبت به واردات کالای تولیدی خود اقدام کرده و کالای وارداتی را با کالای داخلی تلفیق و با هم عرضه کند. این امر ساده‌ترین تعریف از عرضه تلفیقی است؛ آن هم در شرایطی که وقتی کالای داخلی و وارداتی توامان عرضه شوند، قیمت بالاتر کالای وارداتی سرشکن می‌شود و مصرف‌کننده می‌تواند ماده اولیه موردنیاز خود را با حجم کافی و قیمت عادلانه‌تری خریداری کند. این رویکرد مدتی است که در بورس‌کالا تجربه شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است.

اینکه تولیدکننده اصلی یک کالا، خود اقدام به واردات کند، می‌تواند مهم‌ترین ویژگی عرضه‌های تلفیقی باشد؛ آن هم در شرایطی که جو بازار از دست تنظیم‌گر خارج نمی‌شود. اما در شرایطی که واردکننده با تولیدکننده متفاوت باشد، اوضاع اندکی متفاوت خواهد بود. عزم بر این است که واردکننده به‌عنوان تاجر، ابتدا اقدام به واردات کالا کرده، سپس بخش اعظم تولیدات داخلی را خریداری و آنگاه آنها را به صورت تلفیقی در بورس‌کالا عرضه کند. این رویکرد جدیدی است که بدنه تنظیم‌گری بازار به انجام آن تمایل دارد؛ آن هم در شرایطی که قیمت‌ها برای مصرف‌کننده داخلی این قبیل مواد اولیه رشد چندانی نخواهد داشت. جریان غالب در نگاه تصمیم‌سازان اقتصادی همین رویکرد است و در شرایطی که تولیدکننده راسا نسبت به واردات اقدام نکند، می‌توان این مسیر اجرایی را پیمود. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در کشور وجود دارند که از توان اجرای این فرآیندهای معاملاتی برخوردارند و به نظر می‌رسد اجرایی شدن آن چندان دشوار نباشد.

بورس

عرضه تلفیقی چیست؟



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا