• پنج‌شنبه 07 اسفند 1399 :: 12:04

آمار رسمی از این حکایت دارد که ذرت بیشترین سهم را در بین ۲۵ قلم کالای اساسی وارداتی و البته دپو شده در گمرک و بنادر را داراست.

ذرت

 

ذرت از جمله نهاده های های دامی و تولیدی است که سالانه حجم بالایی از واردات را به خود اختصاص داده و در لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار دارد.

بررسی آخرین گزارش های گمرک ایران نشان می دهد که در ۱۰ ماهه اول امسال بیش از ۱۹.۷ میلیون تن از ۲۵ قلم کالای اساسی وارد کشور شده که بیش از ۹.۸ میلیارد دلار ارزش داشته است.

از این حجم واردات بالغ بر ۸.۵ میلیون تن به ارزشی بیش از ۲.۱ میلیارد دلار به ذرت اختصاص دارد که بیشترین حجم وارداتی در بین سایر اقلام است.

در بین کالاهای اساسی دپو در گمرک و بنادر نیز اغلب این ذرت است که بالاترین حجم را در اختیاردارد، این در حالی است که تازه ترین اعلام ارونقی-معاون فنی گمرک ایران – نشان می دهد که در حال حاضر بیش از پنج میلیون تن کالای اساسی در گمرک و بنادر وجود دارد که از این رقم ۲.۱ میلیون تن سهم ذرت است.

 

بسته کالا

 

در سایر کالاها نیز ۱۶۴ هزار تن گندم، ۶۰۰ هزار تن سویا، ۳۰۰هزار تن جو، ۸۰ هزار تن برنج، ۹۰ هزار تن شکر، ۳۸۰ هزار تن روغن خام و ۳۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در گمرک دپو شده است.

ذرت، جو، دانه های روغنی، روغن خام و کنجاله سویا از جمله اقلام باقی مانده دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند که بارها دولت و مجلس در مورد ماندن و یا حذف آن با چالش هایی مواجه بود ولی در نهایت رای بر ماندگاری ارز ترجیحی برای این کالاها و البته بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی داده شده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا