• شنبه 27 اسفند 1401 :: 03:13

چشم انداز قیمت ها و رفتارها در آینده مسکن با طرح پنج پرسش از ۸ اقتصاددان و صاحب‌نظر ارشد این حوزه بررسی شد.

8 پرسش درباره آینده مسکن

نبض مسکن: آینده مسکن 

نتایج نظرسنجی ها درباره آینده مسکن نشان می‌دهد امسال دو بازیگردان اصلی، متغیرهای ملکی را هدایت می‌کند و تحت تاثیر قرار خواهد داد. کارشناسان در این بررسی، معتقدند احیای برجام و افزایش درآمدهای ارزی هم می‌تواند مسیر کاهش قیمت مسکن را هموار کند و هم-در صورت عدم سیاستگذاری مناسب ارزی- بازار ملک را دوباره برای سرمایه‌گذاری جذاب کند.

چشم‌‌‌انداز «فاز بازار ملک، تورم مسکن و رفتار بازیگران ملکی» در جریان یک نظرسنجی از ۸ اقتصاددان و صاحب‌نظر ارشد در بخش مسکن و ساختمان بررسی شد.

پرسش‌‌‌ها و ابهامات درباره آینده قیمت مسکن بین فعالان اقتصادی و اهالی بازار ملک، فراوان است. نه تنها درباره آینده سوال می‌شود که تعداد زیادی از افراد در حوزه‌‌‌های مختلف اقتصادی و حتی برخی کارشناسان حوزه مسکن، «اطلاع دقیق و درستی» از آنچه  بر این بازار گذشت نیز ندارند.

در این نظرسنجی با طرح پنج پرسش از صاحب‌‌‌نظران ارشد و مسلط در بخش مسکن، «بازار مسکن» را از لنز دقیق به تصویر کشیده است.

این نظرسنجی، به اعتبار «وقایع گذشته بر بخش مسکن طی چهار سال اخیر» به دنبال «تدوین سناریوهای محتمل برای بازار مسکن» است. چکیده کامنت‌‌‌هایی که صاحب‌‌‌نظران به پرسش‌‌‌ها ارائه کردند نشان می‌دهد، «رکود نسبی در معاملات و ساخت‌وساز برقرار خواهد بود.» بازیگردان اصلی نیز «برجام» و «نرخ دلار» است که درباره «معادله مسکن بعد از احیای برجام»، دو سناریو مطرح است. متن پرسش‌‌‌ها در ادامه آمده و کامنت‌‌‌ها نیز به صورت جداگانه در این گزارش ارائه شده است.

پرسش اول: در یک جمله (یا بیشتر)، «آنچه در سال گذشته بر بازار مسکن (هم معاملات، هم ساخت‌وساز) گذشت» را شرح دهید. به نظر شما کدام وقایع، بر بازار مسکن موثر خواهد بود؟

پرسش دوم: بازیگردان اصلی بازار مسکن چه عاملی است؟ برجام، دلار، طرح مسکن‌سازی دولت یا… ؟

پرسش سوم: در صورتی که مذاکرات برجام، به نتیجه نهایی برسد (توافق)، مسکن به چه سمت وسویی خواهد رفت؟ در صورت عدم‌توافق چطور؟ (تحقق هر کدام از این دو سناریو را در مورد تغییرات بازار معاملات مسکن شامل حجم معاملات و قیمت واحدهای مسکونی و همچنین بازار ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری ساختمانی تشریح بفرمایید)

پرسش چهارم: آیا امسال هم قیمت واقعی مسکن افت پیدا می‌کند؟

پرسش پنجم: رونق غیرتورمی از چه موقع در بازار مسکن مشاهده خواهد شد؟

ساختمان مسکن

8 پرسش درباره آینده مسکن در سال ۱۴۰۱

منبع : دنیای اقتصاد


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا