• سه‌شنبه 23 اسفند 1401 :: 11:26

چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های قدیمی ما ایرانیان است اما متأسفانه در سال‌های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی‌ها خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده و مشکلات سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته است.

چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی ؟

دکتر آرزو فلاحی اظهار کرد: مراسم چهارشنبه سوری هر ساله با حوادث ناگواری همراه است و به کشته یا مجروح شدن گروهی از نوجوانان و جوانان می انجامد لذا خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند، افزود: بایستی به آنها آموزش داد که در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند.

وی با اشاره به اینکه آموزش آسیب پذیری در مقابل خطرات مذکور از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: هر سال مواد محترقه‌ وارد بازار می شوندکه قدرت انفجار آنها بیشتر از قبل بوده و در بسیاری از مواقع جهت افزایش قدرت انفجار در داخل آنها از خرده شیشه استفاده می شود که در زمان انفجار علاوه بر تولید صداهای بسیار گوش‌خراش و آزار دهنده، آسیب های جدی به چشم و سایر نقاط بدن وارد می‌کنند.

دکتر فلاحی تصریح کرد: با توجه به اینکه چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های قدیمی ما ایرانیان است اما متأسفانه در سال‌های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی‌ها خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده و مشکلات سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه خانواده ها می‌توانند نقش مهمی را در پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال ایفاء کنند، ادامه داد: والدین در پیشگیری و کنترل فرزندان خود در فضای مجازی هوشیار باشند چرا که با کنترل، آگاهی بخشی و نظارت خانواده‌ها می‌توان آسیب‌های شب چهارشنبه آخر سال را کاهش داد، هر چند در سال‌های گذشته بی توجهی به این مهم از سوی خانواده ها موجب شده که تعدادی از نوجوانان به دلیل عدم آگاهی دچار صدمات شدید و حتی غیرقابل جبران شوند.

وی با بیان اینکه شهروندان با انجام اقداماتی نامتعارف در چهارشنبه پایان سال، سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند، افزود: با توجه به شیوع کرونا یک بی مبالاتی ساده و سهل‌انگاری نسبت به حضور در مراسم چهارشنبه سوری با نقص جسمی، سوختگی دست و پا و خطر ابتلا به بیماری کرونا به دلیل گردش ویروس وجود دارد.

دکتر فلاحی یادآور شد: تجمع در چهارشنبه آخر سال علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد زحمات پزشکان و پرستاران در بیمارستان را که درگیر کرونا هستند، بیشتر می کند.

وی با اشاره به اینکه حوادث چهارشنبه پایانی سال گذشته در استان ۷۳ نفر را راهی بیمارستان کرد: اگر امسال که بخش عمده نیروهای بهداشت و درمان درگیر مبارزه با کرونا هستند چهارشنبه سوری مانند سنوات گذشته برگزار شود باری مضاعف بر نظام سلامت تحمیل خواهد شد.

دکتر فلاحی افزود: بیمارستان‌هایی که با روند صعودی تعداد بیماران مبتلا به کرونا، با مشکل جدی از نظر ظرفیت و سرایت مواجه هستند نه تنها جای امنی برای مداوا و درمان زخمی‌های چهارشنبه آخر سال نخواهد بود بلکه ظرفیتی جداگانه هم برای این مجروحان نخواهند داشت.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا