سه شنبه، ۳۱ فروردین ۰۰ - ۰۸:۲۵ 182297

چاقی جزو عوامل خطرساز ابتلا به نقرس است. کاهش وزن در افراد چاق می‌تواند به کاهش حملات نقرس کمک زیادی کند اما گرسنگی کشیدن و استفاده از رژیم‌های لاغری سخت گیرانه و پرپروتئین را توصیه نمی‌شود.

پایگاه خبری اعتبار نوین (etebarenovin.ir)

بیمارستان

نقرس نوعی التهاب مفصل است که حدود ۲ درصد مردم به خصوص آقایان را درگیر می‌کند. در واقع تمام مفاصل در خطر ابتلا هستند اما در اغلب موارد، مفصل انتهای انگشت بزرگ پا درگیر می‌شود؛ در این صورت مفصل قرمز و متورم و دردناک می‌شود.

این بیماری از افزایش غیرعادی میزان اسید اوریک خون بروز پبدا می‌کند. اسید اوریک یکی از ضایعاتی است که در جریان متابولیسم بدن به طور طبیعی تولید می‌شود و میزان زیاد آن به مرور به شکل کریستال‌هایی در بین مفاصل تجمع پیدا می‌کنند و واکنش‌های التهابی نشان می‌دهند.

افراد مبتلا به این بیماری باید بیش از پیش مراقب تغذیه خود باشند. لازم است در مرحله اول به فکر کاهش مواد غذایی سرشار از پورین ( بازهای آلی) بوده و حساسیت سلول‌ها به انسولین را بهبود دهند. باید گفت که داشتن رژیم غذایی فاقد پورین نمی‌تواند درمان نقرس باشد اما در کنترل حملات آن نقش مهمی دارد. در این گزارش توصیه‌هایی برای کنترل و کاهش حملات نقرس ارائه می‌دهیم.

رسیدن به وزن مناسب

چاقی وزن

چاقی جزو عوامل خطرساز ابتلا به نقرس است. کاهش وزن در افراد چاق می‌تواند به کاهش حملات نقرس کمک زیادی کند اما گرسنگی کشیدن و استفاده از رژیم‌های لاغری سخت گیرانه و پرپروتئین را توصیه نمی‌شود. علاوه بر این باید از لاغری سریع نیز پرهیز کرد زیرا همه این عوامل باعث افزایش اسیداوریک شده و در نهایت خطر بروز حملات نقرس بیشتر می‌شود.

کاهش دریافت کالری، کاهش میزان غذا و همچنین کاهش مواد غذایی سرشار از قند‌های ساده برای کاهش وزن و بهبود حساسیت سلول‌ها به انسولین ضروری است. به این نکته توجه داشته باشید که میزان فعالیت‌های بدنی را نیز افزایش دهید تا زودتر به هدف خود برسید.

کاهش مصرف مواد غذایی سرشار از پورین

گوشت

البته لازم نیست مصرف مواد غذایی حاوی پورین را به طور کامل حذف کنید. در حالت کلی گوشت‌های قرمز، الکل، ماهی‌ و غذا‌های دریایی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری نقرس می‌شوند. توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز، گوشت پرندگان و ماهی را به حدود ۱۲۰ تا ۱۸۰ گرم در روز کاهش دهید.

بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های گازدار یا آبمیوه‌های صنعتی بپرهیزید. این ترکیب حاوی فروکتوز بالاست که در کمپوت ها، دسر‌های حاضری، ماست‌های معطر و شیرین، انواع شیرینیجات و شیرمال و غلات صبحانه و برخی چاشنی‌ها مانند کچاپ، مربا‌ها و ژله‌ها وجود دارد.

از بین مواد غذایی حاوی بیشترین میزان پورین؛ می‌توان به دل و قلوه، میگو، عصاره‌ گوشت، جگر و ماهی ساردین اشاره کرد. مارچوبه، قارچ ها، گل کلم، اسفناج، آرد جوی دوسر، حبوباتی مانند عدس، لوبیاها، نان و غلات کامل، نخودفرنگی، ماهی آب‌های سرد، سبوس و جوانه‌ی گندم، گوشت گاو و گوساله، گوشت پرنده‌ها مانند مرغ و بوقلمون نیز جزو مواد غذایی هستند که میزان پورین آن‌ها متوسط است.

علاوه بر این‌ها نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، نوشیدنی‌های گازدار، پنیر، میوه‌ها و آب میوه ها، بادام، شیر، تخم مرغ، قند، شربت و آبنبات‌ها نیز حاوی میزان کمی پورین هستند که باید در گنجاندن آن‌ها در برنامه غذایی دقت داشت.

به این نکته دقت داشته باشید که نیازی به حذف کامل این مواد غذایی نیست. لازم است که با نظر پزشک برنامه ریزی کرده و به طور محدودی از این مواد غذایی استفاده کنید.

https://etebarenovin.ir/182297

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.