• جمعه 17 اردیبهشت 1400 :: 05:23

استاندار اردبیل با اشاره به خدمات دولت در زمینه توسعه زیرساخت‌ها گفت: هم‌اکنون احداث ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه در مناطق مختلف استان در حال انجام است.

پروژه عمرانی

اکبر بهنامجو بیان کرد: چهار سال پیش فقط ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان وجود داشت در حالی که هم‌اکنون ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه در حال اجرا بوده که شامل پارس‌آباد به سمت سربند و مشگین‌شهر، بیله‌سوار به گرمی ، سرچم – اردبیل و سه‌راهی سرچم ،کلور درام می‌باشد.

وی بیان کرد: امسال تلاش می‌شود تا ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان به بهره‌برداری برسد.

او با اشاره به اختصاص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی به جاده خلخال – اسالم در سفر زمستان سال ۹۸ رییس‌جمهوری به استان گفت: این اعتبار برای ساماندهی و حفر تونل در این مسیر که نیاز به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد، اندک بوده و در تلاش هستیم با اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پیمانکار طرح را انتخاب کنیم.

بهنامجو از اجرای تونل حیران در جاده اردبیل – آستارا خبر داد و گفت: بازگشایی مسیر تونل دوم حیران تا پایان سال انجام و تکمیل و افتتاح آن سال بعد خواهد بود.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به فعالیت‌ها برای تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل بیان کرد: زیرسازی راه‌آهن اردبیل به عنوان مهم‌ترین بخش از روند اجرا تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد.

بهنامجو با بیان اینکه حدود ۱۲۵ کیلومتر از مسیر ۱۷۰ کیلومتری راه‌آهن اردبیل آماده ریل‌گذاری است ، افزود: به جز چند مسیر و پل بزرگ که تا شهریورماه تکمیل می‌شوند، سایر قسمت‌های پروژه تا مردادماه آماده ریل‌گذاری است ضمن اینکه هم‌اکنون آخرین تجهیزات روسازی وارد استان شده و تست ریل‌گذاری در حال انجام است.

وی با اشاره به مطالعات انجام گرفته و اخذ مجوز برای اجرای راه‌آهن اردبیل- پارس‌آباد گفت: مطالعات این پروژه و اجرای بارانداز ریلی پارس‌آباد انجام گرفته است. با راه‌اندازی بارانداز ریلی به آذربایجان وصل شده و برای این منظور در حال مراوده با آذربایجان هستیم.

راه آهن

استاندار اردبیل همچنین در تشریح اقدامات در زمینه صنعت بیان کرد: در بحث رونق تولید در سال گذشته یکی از استان‌های برتر کشور بودیم و امسال هم کارخانجات بزرگی در استان وارد فاز فعالیت می‌شوند.

به گفته وی، فاز اول کارخانه کریستال که دارای برند صادراتی نیز بوده تا سه ماه دیگر و فاز بعدی چند ماه بعد از آن راه‌اندازی می‌شود.

وی فعال‌سازی فاز دوم کارخانه آرتاویل‌تایر را از دیگر بخش‌های توسعه یافته حوزه صنعت ذکر کرد و افزود: لاستیک تولید این واحد در حال تست جاده است.

او بیان کرد: واگذاری کارخانه سیمان خلخال به سرمایه‌گذار جدید در حال انجام است و فاز توسعه کارخانه نئوپان این شهرستان هم در حال انجام است.

بهنامجو کارخانه کامیون‌سازی مشگین‌شهر را از دیگر واحدهای صنعتی مطرح استان دانست و گفت: در خردادماه شروع ساخت کامیون به تعداد ۲۰۰ دستگاه بر اساس قرار داد منعقد شده با شرکت‌ها و پیمانکاران آغاز می‌شود.

استاندار اردبیل گفت: در سال گذشته فعال‌سازی ۵۸ واحد صنعتی و ۴۶ واحد کشاورزی در استان انجام گرفت که واحد صنعتی ابریشم سبلان به عنوان واحد نساجی بزرگ از جمله آن است.

وی افزود: امسال از نزدیک ۱۸۰ واحد راکد احیای ۱۰۰ واحد هدف‌گداری شده تا به چرخه تولید برسند.

بهنامجو اضافه کرد: صادرات استان در سال گذشته با افزایش قابل توجه به ۲۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

بهنامجو اظهارکرد: صنایع تبدیلی مغان با ظرفیت ۶۰ هزار تن کنسانتره میوه فعال شده که موقعیت خوبی برای جلوگیری از فساد محصولات باغی است.

وی با بیان اینکه توسعه سردخانه‌ها در استان برای جلوگیری از خسارت به محصولات بویژه سیب‌زمینی هدف‌گذاری شده است، افزود: تا پایان نیمه اول سال‌جاری ظرفیت ۱۸۰ هزار تنی انبار استاندارد استان به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.

استاندار اردبیل همچنین از اجرای طرح‌های سدسازی و خط انتقال آب در استان خبرداد و گفت: پایاب سد گیوی با ۲۲۰ میلیارد تومان، سد سبلان و مجتمع‌های آبرسانی در استان فعال بوده و برای مجتمع‌های آبرسانی هم ۱۶۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

بهنامجو افتتاح سد تازه‌کند گرمی را یادآور شد و افزود: مناقصه انتخاب پیمانکار انتقال آب از سد تازه‌کند انجام شده و عملیات اجرایی خط انتقال و تصفیه‌خانه از عید فطر آغاز می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای پروژه‌های آبی تا دو ماه آینده سد عمارت هم افتتاح می‌شود که ظرفیت خوبی برای انتقال آب به گرمی و سایر شهرستان‌ها است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا