• سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1400 :: 11:47

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: هم اکنون هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ حدود ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می شود.

جوجه

 

محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی افزود: اخیرا معاونت امور دام یک‌نوبت نهاده اعلام کرده و مشکل خاصی در این خصوص نیست، هر چند افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت مصوب هر کیلو ذرت و کنجاله سویا قیمت تمام شده تولید را تحت تاثیر خود قرار داده است.

کمالی سروستانی با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت جوجه یکروزه در بازار بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به بالای ۸ هزار تومان رسیده که مسئولان باید برخورد جدی با این موضوع داشته باشند، گرچه توزیع کنندگان در فاکتور قیمت مصوب را لحاظ می کنند، اما تمامی واحدهای مرغداری بیش از ۲ برابر قیمت مصوب جوجه تولیدی را خریداری می کنند.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی را یکی از علل نوسان قیمت جوجه در بازار برشمرد و گفت: افزایش تقاضا برای جوجه ریزی در این مقطع از سال در تاریخ صنعت مرغداری سابقه نداشته است.

ماهانه ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید می شود

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ماهانه ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید می شود، گفت: با وجود نیاز ماهانه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه در واحدهای مرغداری و عدم تسریع در افزایش میزان ظرفیت تولید، مقداری جوجه باید وارد شود تا بازار به تعادل برسد.

 

مرغداری

 

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه موضوع قاچاق جوجه یکروزه منتفی است، گفت: با توجه به تشدید نظارت ها، میزان قاچاق جوجه از مرزهای کشور بسیار کنترل شده است.

به گفته وی، با میزان جوجه ریزی صورت گرفته به شرط تامین نهاده مورد نیاز مشکلی در نیاز کشور وجود ندارد.

کمالی سروستانی ادامه داد: با وجود ماهانه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ استحصال می شود که این میزان جوابگوی نیاز کشور است‌.

وی با بیان اینکه مشکلی در جوجه ریزی نداریم، گفت: بنابر آمار سامانه سماصط، میزان جوجه ریزی نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایشی بوده که امیدواریم با تامین نهاده و افزایش سن گله تا ۵۰ روز، کمبودی در عرضه مرغ نداشته باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: برخی واسطه های توزیع کننده جوجه یکروزه برای پنهان کردن خلاف خود به فاکتورسازی روی می آورند به طوریکه علی رغم عرضه با نرخ های نجومی، در فاکتور جوجه را با نرخ مصوب عرضه می کنند.

به گفته کمالی سروستانی، با وجود گرانفروشی جوجه یکروزه، واسطه ها مرغداران را در نوبت تحویل قرار می دهند تا بتوانند سود بیشتری از این بازارگرمی نصیب خود کنند.

آینده جوجه ریزی در بازار

کمالی سروستانی درباره آینده جوجه ریزی در بازار گفت: در خصوص میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری تلاش می شود که جوجه ریزی از میزان مدت مشابه سال قبل کمتر نباشد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان با انتقاد از تاخیر نهاده از سامانه بازارگاه به مرغداران تصریح کرد: نهاده دامی زمانی به مرغداران توزیع می شود که جوجه وارد سالن شده باشد که این موضوع منجر به تاخیر ۱۰ تا ۱۵ روزه ارسال و توزیع نهاده به واحد مرغداری می شود که با این وجود تولیدکننده باید از ذخایر خود استفاده کند یا نهاده از بازار آزاد خریداری کند که این موضوع قیمت تمام شده تولید را افزایش می دهد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا