• یکشنبه 26 اردیبهشت 1400 :: 12:58

اگر قبل از خواب از تلفن همراه خود استفاده نکنید، قرارگیری در معرض نور آبی را کاهش می‌دهید. قرار گرفتن در معرض نور آبی گوشی وقتی که می‌خواهید به تختخوابتان بروید، می‌تواند باعث ایجاد تداخل در ریتم شبانه روزی بدنتان بشود.

فضای مجازی موبایل

اگر عادت دارید هنگام خواب، گوشی خود را زیر بالش قرار بدهید، شاید وقت آن رسیده باشد که در مورد این عادت خود تجدید نظر کنید.
اولین کاری که بعد از بیدار شدن در صبح انجام می‌دهید چیست؟ احتمالاً صبح خود را با بررسی اعلان‌ها و پیام‌های دریافت شده شروع می‌کنید. تلفن همراه به جزئی جدانشدنی در زندگی بیشتر ما تبدیل شده است؛ اما هنوز هم نکات مهمی را در مورد استفاده‌ی صحیح از آن نمی‌دانیم و شاید خواسته یا ناخواسته اصولی را که باید، رعایت نمی‌کنیم. اگر فکر می‌کنید جز این افراد نیستید به این سؤال پاسخ بدهید: آیا با اینکه حدس می‌زنید باید هنگام خواب گوشی را از خود دور کنید، این کار را انجام می‌دهید؟

کنار تلفن همراه خود نخوابیم

کاهش توانایی خوابیدن

خواب

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که از هر ۱۰ آمریکایی ۹ نفر، یک ساعت پیش از خوابیدن از نوعی دستگاه هوشمند مانند تلفن‌های همراه، تلویزیون، رایانه یا لپ تاپ، کنسول بازی ویدیویی و موارد دیگر استفاده می‌کند. از بین تمام این دستگاه ها، احتمال استفاده از تلفن‌های همراه در افراد زیر ۳۰ سال بیشتر است. آن دسته از افرادی که درست قبل از خواب از تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های دارای تکنولوژی تعاملی استفاده می‌کردند، سخت‌تر از بقیه به خواب می‌رفتند و دیرتر خوابشان می‌برد.
هنگامی که دقیقاً قبل از خواب از تکنولوژی‌هایی مثل تلفن همراه خود استفاده می‌کنید، به بدن و مغز خود زمان کافی برای استراحت و رها شدن نمی‌دهید. به علاوه در این زمان، احتمال اینکه گرفتار بازی موبایلی شوید که مدت‌ها است آن را اجرا نکرده اید بالا می‌رود. حتی ممکن است زمانی مچ خود را بگیرید که به طور مداوم در حال رفرش کردن صفحات توییتر و اینستاگرام هستید.

کنار گذاشتن تلفن همراه به خصوص وقتی که درگیر کاری مثل خواندن یک متن، صحبت با یک فرد یا بازی کردن هستید، دشوارتر می‌شود. اگر ساعتی قبل از خوابیدن، تلفن همراه را از خودتان دور کنید و به ذهنتان اجازه بدهید کمی استراحت کند، کمتر وسوسه خواهید شد که به دنبال آن بروید و دوباره گرفتار رفرش مداوم و بی فایده‌ی صفحات مجازی شوید.

ایجاد تداخل در چرخه خواب

خواب

اگر قبل از خواب از تلفن همراه خود استفاده نکنید، قرارگیری در معرض نور آبی را کاهش می‌دهید. قرار گرفتن در معرض نور آبی گوشی وقتی که می‌خواهید به تختخوابتان بروید، می‌تواند باعث ایجاد تداخل در ریتم شبانه روزی بدنتان بشود.
نور آبی با تأخیر در ترشح طبیعی ملاتونین قبل از خواب، ساعت داخلی بدن شما را به هم می‌ریزد. ریتم شبانه روزی ما هنوز هم مثل گذشته تا حدودی با طلوع و غروب آفتاب همسو است؛ بنابراین به طور طبیعی در طول روز، بدن ما می‌داند چه زمانی وقت خواب و بیداری است.

تلفن‌های هوشمند به دلیل وجود نور آبی، ریتم شبانه روزی بدن بسیاری از افراد را به هم ریخته اند.

قرار گرفتن در معرض نور آبی طی روز یا حتی به واسطه‌ی روشن شدن صفحه‌ی تلفن همراه با اعلان‌ها در میان شب، هر دو باعث ایجاد اثرات منفی روی چرخه‌ی خواب شما خواهند شد. شاید حالا بدانید که چرا وقتی از خواب بیدار می‌شوید، همچنان بی حال و خواب آلود هستید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا