• یکشنبه 02 خرداد 1400 :: 03:00

بسیاری از باکتری های موجود در دهان بخصوص در افراد مبتلا به بیماری های لثه ای راه خود را به جریان خون پیدا می کنند و اگر این باکتری ها از سدخونی _مغزی عبور کنند هریک می تواند در بروز آلزایمر نقش داشته باشند.

دندان

دکتر مهین یاهوئیان اظهار کرد: محققان نتایج جدیدی را ارائه دادند و مدارکی مبنی بر وجود باکتری ها در مغز بیماران آلزایمر پیداکرده اند.

وی بیان کرد: بسیاری از باکتری های موجود در دهان بخصوص در افراد مبتلا به بیماری های لثه ای راه خود را به جریان خون پیدا می کنند و اگر این باکتری ها از سدخونی _مغزی عبور کنند هریک می تواند در بروز آلزایمر نقش داشته باشند.

دکتر یاهوئیان با اشاره به این که بیش از ۹۰۰ باکتری مختلف در دهان وجود دارد، افزود: محققان وجود باکتری هایی از جمله اسپیروکت ها و ژینژیوالیس پورفیروموناس را در افراد دارای آلزایمر شناسایی کرده اند.

وی ضمن تاکید بر این که بهداشت دهان و دندان در طول زندگی بسیار مهم است، گفت: افرادی که ریسک فاکتور ژنتیکی برای آلزایمر دارند باید در جلوگیری از بیماری های لثه کوشا باشند.

دکتر یاهوئیان باکتری پورفیروموناس جینجیوالیس را عامل ایجاد بیماری لثه (پریودونتیس) دانست و گفت: نتایج محققان نشان می دهد پورفیروموناس جینجیوالیس در مغز بیماران آلزایمر بیشتر بوده و DNA و توکسین آن نیز در بافت مغز پیداشده است.

وی ادامه داد: این باکتری به طور معمول در سال های نوجوانی در لثه ایجاد می شود در حالیکه در بیشتر افراد مضر نیست ولی اگر به مقدار زیاد رشد کند، باعث تحریک سیستم ایمنی و ایجاد التهاب، قرمزی، تورم و خونریزی لثه می شود.

دکتر یاهوئیان بهترین راه برای کنترل رشد پورفیروموناس جینجیوالیس را استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان و رعایت بهداشت دهان ودندان خواند و افزود: افراد سیگاری و مسن بیشتر در معرض ریسک عفونت هستند.

وی با اشاره به این که در طول 30 سال گذشته عفونت های قارچی سیستمیک در افراد سالمند افزایش یافته است، گفت: علت آن وجود باکتری در پاکت پریودنتال و کانال های ریشه و در مخاط و زیر دندان های مصنوعی است.

دکتر یاهوئیان خاطرنشان کرد: کاندیدای دهان و ویروس تبخال نیز احتمالا می توانند باعث التهاب در مغز شوند که در بیماران مبتلا به الزایمر مشاهده شده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا