• چهارشنبه 04 اسفند 1400 :: 07:50

تیرآهن، بخش جدا نشدنی در پروژه‌های ساختمانی است که نوسانات دائمی آن در بازار آهن، دشواری‌های زیادی بر سر راه پیشبرد پروژه‌ها قرار داده است. از این‌رو در این مقاله به پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 1401 خواهیم پرداخت.

پیش بینی قیمت آهن به شما در تخمین درست هزینه پروژه‌ها کمک می‌کند.

پیش بینی قیمت آهن به شما در تخمین درست هزینه پروژه‌ها کمک می‌کند.

تیرآهن بخشی جدانشدنی از هر پروژه ساخت‌وساز است؛ اما نوسانات دائمی قیمت آن در بازار آهن، دشواری‌های زیادی را بر سر راه پیشبرد و برآورد کردن سود و زیان این پروژه‌ها قرار داده است. به دلیل نوسانات همیشگی، آگاهی از سرنوشت بازار آهن در آینده نزدیک و همچنین در سال 1401 برای فعالان این بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری افراد معتقدند که امکان بدتر شدن شرایط وجود دارد و امیدی به نزولی شدن نمودار قیمت تیرآهن در سال آینده نیست؛ اما این ادعا تا چه حد درست است؟ در ادامه با در نظر گرفتن خبرها و برنامه دولت برای سال 1401 به بررسی این فرضیه و پیش‌بینی بازار می‌پردازیم.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن

عوامل تاثیرگذار بر قیمت انواع آهن آلات عبارتند از:

  • قیمت مواد اولیه
  • قیمت جهانی محصولات فولادی
  • سیاست‌های داخلی
  • میزان عرضه و تقاضا
  • تورم جهانی
  • هزینه حمل‌ونقل

و…

بررسی قیمت تیرآهن در سال 1400

طی یک سال اخیر، شاهد فراز و نشیب‌هایی در نمودار قیمت تیرآهن بودیم که البته به نسبت سال‌های گذشته زیاد چشمگیر نبوده‌اند. درواقع شوک‌های متعددی که از طرف عوامل داخلی و خارجی به بازار آهن وارد شدند را می‌توان عامل اصلی افزایش چند برابری قیمت این محصول دانست. همان‌طور که میدانید، بازار آهن همواره تحت تأثیر رویدادهای سیاسی، ارزش دلار و قیمت‌های جهانی است و تصمیمات دولت و شرایط برجام می‌توانند قیمت تیرآهن و سایر مقاطع فولادی را به‌صورت لحظه‌ای تغییر دهند.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“در صورت نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های دولت برای کاهش 50 درصدی تورم، پیشبینی قیمت تیرآهن در سال 1401 بیشتر بر اساس قیمت‌های جهانی خواهد بود. به این معنا که تاثیر عوامل داخلی و تغییرات ارزش دلار بر بازار آهن و مقاطع فولادی به حداقل ممکن می‌رسد.”

تیرآهن

 پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۱، به عوامل مختلفی وابسته است.

در سال 1400 شاهد رویدادهایی مانند تغییر دولت‌های ایران و آمریکا و همچنین آزاد شدن بخشی از دارایی بلوکه‌شده ایران بودیم و تأثیر آن‌ها بر ارزش دلار و بازار آهن را نیز حس کردیم. در ادامه، تغییر میزان تقاضا در بازار عاملی بود که شیب روند افزایشی قیمت در نمودار قیمت تیرآهن را تند کرد. پیش‌بینی‌های کارشناسان و تحلیلگران بازار آهن حاکی از افزایش قیمت‌ها در دو ماه پایانی سال است.

نمودار قیمت تیرآهن 14 اصفهان در سال 1400

بررسی‌های صورت گرفته بر اساس نمودار قیمت یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین تیرآهن‌های بازار (تیرآهن 14 اصفهان) نشان می‌دهند که تیرآهن طی یک سال اخیر، رشدی تقریباً 5 برابری را در قیمت خود تجربه کرده است. بخش اعظم این افزایش قیمت به افزایش قیمت جهانی فولاد و ارزش دلار برمی‌گردد. قسمت بزرگی از نیاز جهانی محصولات فولادی از طرف کشور چین (بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات فولادی در جهان) تأمین می‌شود؛ اما با شیوع کرونا میزان تولید و صادرات این کشور به‌شدت کاهش پیدا کرد. سطح بالای تقاضای بازار جهانی در چنین شرایطی، افزایش قیمت جهانی محصولات فولادی را در پی داشت. تأثیر این افزایش قیمت در بازار داخلی ایران نیز احساس می‌شود.

با در نظر داشتن این موضوع که تفاوت ارزش ریال و دلار همچنان زیاد است و تحریم‌ها سر جای خود هستند، تأمین مواد اولیه از سایر کشورها به چالشی برای بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شده است. افزایش تقاضای بازار داخلی در فصل‌های بهار و تابستان باوجود ثبات میزان عرضه در چنین شرایطی، یکی دیگر از عوامل مهم افزایش قیمت تیرآهن بوده است. البته باید در نظر داشت که افزایش قیمت در فصل‌های بهار و تابستان به دلیل افزایش میزان ساخت‌وساز در فصل‌های گرم سال، موضوعی طبیعی است که هرساله با آن روبه‌رو هستیم. در تصویر زیر نمودار قیمت تیرآهن را در سال 1400 مشاهده می‌کنید.

در این تصویر، نمودار قیمت تیرآهن را در سال 1400 مشاهده می کنید.

در این تصویر، نمودار قیمت تیرآهن را در سال 1400 مشاهده می کنید.

پیش‌بینی قیمت آهن در سال 1401

بسیاری از فعالان بازار آهن همواره در حال تحلیل‌های روزانه قیمت مقاطع فولادی و تیرآهن‌ها هستند تا با آگاهی از تغییرات لحظه‌ای شرایط بازار، سود و زیان احتمالی خود را برآورد کنند. معمولاً در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت احتمال خطا بیشتر است. زیرا رویدادها و اخبار روزانه در بسیاری موارد می‌توانند شرایط بازار را دگرگون کنند و محاسبات و پیش‌بینی‌ها را برهم بزنند. برای مثال، خبرهای جدیدی که طی هفته گذشته در مورد حذف یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین منتشر شد، نرخ تغییر قیمت دلار را به رنگ قرمز درآورد و نمودار قیمت تیرآهن را نزولی کرد.

درحالی‌که پیش‌بینی کوتاه‌مدت دشوار و پر خطاست، پیش‌بینی بلندمدت می‌تواند چشم‌انداز بهتری از وضعیت بازار آهن را در اختیار فعالان قرار دهد. قیمت تیرآهن در سال 1401 را با توجه به چند عامل می‌توان پیش‌بینی کرد. چین در سال آینده میزان تولید و صادرات خود را به حدنصاب می‌رساند و قیمت جهانی فولاد تحت تأثیر این تغییر، کاهش پیدا می‌کند. البته احتمال می‌رود که زور تحریم‌ها بر این تغییر چربیده و تأثیر آن در بازار داخلی ایران چندان حس نشود. با توجه به بودجه‌بندی دولت جدید برای سال 1401، به‌احتمال زیاد در سال جدید عرصه بر صنعتگران و فعالان بازار آهن تنگ‌تر خواهد شد.

طبق لایحه بودجه 1401، هزینه سوخت فولادی 7 برابر خواهد شد. گرانی سوخت شرکت‌های تولیدکننده فولاد، قاعدتاً هزینه تولید و قیمت نهایی محصولات را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. از طرف دیگر، دولت در سال جدید تصمیم دارد که بودجه‌های عمرانی را افزایش دهد؛ که این امر با افزایش تقاضای بازار نسبت به میزان عرضه، موجب گرانی تیرآهن و سایر مقاطع فولادی می‌شود. با توجه به اینکه تقاضا به‌طور طبیعی در نیمه اول سال بیشتر است، در این دو فصل شاهد نزولی شدن نمودار قیمت تیرآهن نخواهیم بود.

آیا روند برجام بر بازار آهن تأثیر خواهد داشت؟

تحریم‌ها و گرانی دلار که از شرایط سیاسی ایران ناشی می‌شوند، بر روابط تجاری ایران با سایر کشورها تأثیر قابل‌توجهی دارند. تحریم‌ها سهم محصولات فولادی ایران در بازارهای بین‌المللی را کاهش داده و ضمن افزایش هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل، تأمین مواد اولیه را دشوار کرده‌اند.

در این تصویر نمایی از تیرآهن را در بازار آهن مشاهده میکنید

در این تصویر نمایی از تیرآهن را در بازار آهن مشاهده میکنید

باوجود تحریم‌ها، استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تحقق اهداف صنعت فولاد تقریباً غیرممکن شده است و این طرد شدن جهانی، تنها به‌واسطه برجام برطرف می‌شود. بنابراین، برجام از طریق حذف تحریم‌ها و نزدیک شدن ارزش دلار به ریال می‌تواند در بازار آهن و قیمت تیرآهن تأثیر بگذارد. با توجه به پیشنهاد «توافق موقت» از جانب تیم‌های مذاکره‌کننده در وین، به نظر می‌رسد که احتمال برداشته شدن تحریم‌ها و بهبود شرایط سیاسی ایران در سال آینده نیز کم است. بنابراین، قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد همچنان روند افزایشی خواهند داشت.

سخن پایانی

بررسی آمارهای به‌دست‌آمده از تحلیل تکنیکال قیمت تیرآهن، یکی از کاربردی‌ترین روش‌های تحلیل بازار است که کارشناسان آهن پرتال از آن برای سیگنال دادن به شما مشتریان و مخاطبان عزیز بهره می‌گیرند. آهن پرتاب به‌عنوان یکی از معتبرترین و فعال‌ترین مراجع قیمت آهن، انواع محصولات فولادی و آهنی مانند میلگرد، تیرآهن، پروفیل آهنی و … را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار می‌دهد و تجربه خریدی هوشمند و آسان را برای شما ایجاد می‌کند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا