• یکشنبه 20 تیر 1400 :: 10:16

بعد از یک ماه تایید و تکذیب بالاخره وزیر جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی شیرخام از دامداران را به هر کیلو ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش داد.

لبنیات شیر

 

همه ساله قیمت محصولات لبنی تحت تاثیر عوامل مختلف در طول سال چند بار افزایش می یابد که این امر منجر به کوچک شدن سفره دهک های ضعیف می شود.

آخرین بار در اوایل تیر ماه بود که موضوع گرانی شیرخام مطرح شد که در نهایت ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت مخالفت کرد چرا که تصویب قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی خرید هر کیلو شیرخام منجر به گرانی ۶۰ تا ۷۰ درصدی محصولات لبنی می شد.

از این‌ماجرا چندی نگذشت که وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای قیمت گذاری، نرخ خرید تضمینی هر کیلو شیرخام را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد که بنابر این مصوبه، صادرات شیرخشک و کره هم آزاد شد.

رسانه ای شدن این مصوبه در روزهای اخیر، واکنش های متعددی را به همراه داشته است چرا که برخی از فعالان صنعت، این موضوع را بیانگر حراج گذاشتن سفره مردم می دانند و معتقدند که با گرانی چندبرابری قیمت، تقاضایی برای خرید وجود ندارد و در نهایت شیرخام تولیدی جذب صنایع نمی شود.

با حسابی سرانگشتی متوجه می شویم که با افزایش یکباره ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت لبنیات، بسیاری از دهک های جامعه توان خرید ندارند که در نهایت با حذف لبنیات از سفره خانوار و تبدیل آن به شیرخشک، چاره ای جز صادرات به بازارهای هدف نیست.

بنابر اذعان فعالان صنعت لبنیات، سود صادرات شیرخشک و کره به جیب تعداد معدودی از افراد می رود که این موضوع به معنای حمایت از دامدار نیست.

این پایان‌ماجرا نیست چرا که رصدها نشان‌ می دهد که طی هفته های اخیر، قیمت برخی اقلام همچون بستنی، شیرکاکائو و خامه افزایش یافته است که بنابر اذعان مغازه داران، قیمت خرید محصولات روزانه در حال تغییر است و برای عرضه آن به مشتری مجبوریم مداوم قیمت روی بسته را نگاه کنیم چرا که قیمت خرید اقلام جدید با سری قبل تفاوت دارد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا درباره تاثیر مصوبه اخیر وزیر جهاد کشاورزی بر بازار محصولات لبنی و سرانه مصرف با خبر شویم:

گرانی چاره کار دامداران نیست

مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران‌ با بیان اینکه مخالف افزایش قیمت شیرخام‌ هستیم، اظهار کرد: گرانی قیمت شیرخام نه تنها منجر به حذف محصولات لبنی از سبد مصرفی خانوار می شود، بلکه در بلندمدت به صنعت دامپروری آسیب می زند.

وی با اشاره به اینکه شیر ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد، افزود: از مسئولان دولتی انتظار می رود با اتخاذ برخی تدابیر همچون توزیع نهاده ارزان قیمت به دامدار کمک‌ کنند.

 

لبنیات شیر

 

عالی ادامه داد: دامداران و کارخانه های لبنی بی سر و صدا با یکدیگر مراوده می کردند که متاسفانه دست هایی در کار هستند که آتش روشن می کنند، در حالیکه این موضوع به ضرر تولیدکننده صنایع لبنی، دامدار و مردم تمام می شود.

به گفته این مقام مسئول، علی رغم‌آنکه مسئولان هر کیلو شیرخام را تا ۶ هزار تومان به کارخانه های لبنی عرضه می کردند، اما با مطرح شدن موضوع افزایش قیمت واکنش هایی نسبت به این موضوع نشان داده شد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه تولیدکننده به رغم‌ تمامی مشکلات پای تولید ایستاده است، بیان کرد: علی رغم افزایش قیمت علوفه ناشی از خشکسالی، اما دامدار با دولت و نظام همراه بوده و همواره به تولید ادامه داده است.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو کاه به ۲ هزار تومان رسیده است، گفت: گرچه کشاورزان کاه و کلش را در گذشته اتش می زدند، اما امسال به دلیل خشکسالی هر کیلو کاه را ۲ هزار تومان معاول دسته ای ۲۰ هزار تومان در اختیار دامدار می گذارند که این امر در افزایش قیمت تمام شده تاثیر بسزایی دارد.

عالی درباره تاثیر اعمال افزایش ۷۰ درصدی قیمت لبنیات بر بازار بیان کرد: در شرایط فعلی اقتصاد با افزایش به یکباره ۷۰ درصدی لبنیات، سرانه مصرف را به نصف ۶۰ کیلو می رساند که در نتیجه بیماری ها ۲ برابر افزایش می یابد و کارخانه های لبنی یکی پس از دیگری تعطیل می شوند که با این وجود گرانی قیمت به نفع صنعت لبنیات و دامپروری نیست.

این مقام مسئول درباره آینده بازار لبنیات گفت: با توجه به نبود برنامه پیش بینی دقیقی راجع به شرایط بازار نمی توان داشت.

ضرورت حذف قیمت گذاری دستوری محصولات لبنی

یک فعال صنعت لبنیات، افزایش قیمت محصولات لبنی خبر داد و گفت: با افزایش قیمت شیرخام، مواد بسته بندی، حقوق و دستمزد قیمت تمام شده بشدت افزایش یافته است.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت مصوب نهاده های دامی و کمبود علوفه ناشی از شرایط خشکسالی، قیمت شیرخام و به طبع محصولات لبنی باید اصلاح شود.

وی در واکنش به قیمت گذاری دستوری محصولات لبنی بیان کرد: در شرایط فعلی افزایش قیمت تمام شده محصولات لبنی و گاوداری از یک سو و قیمت گذاری دستوری و افزایش قیمت مصرف کننده از سوی دیگر مشکلات متعددی ایجاد کرده است که همین امر موجب شد تا دولت مانع قیمت گذاری شود.

این فعال صنعت لبنیات با تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری بیان کرد: با حذف قیمت گذاری دستوری و انتقال آن از گروه یک به گروه ۲ کالا موجب شده عرضه و تقاضا بر بازار حاکم شود که با این وجود کشش بازار اجازه نمی دهد قیمت محصولات لبنی بیش از ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد که این موضوع بهترین راه حل برای رضایت دامدار، صنایع لبنی و مصرف کننده است.

 

شیر

 

افزایش قیمت شیرخام، زنجیره بازار را به هم می ریزد

یک فعال صنعت لبنیات در واکنش به سیاست گذاری قیمت خرید تضمینی شیرخام اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای قیمت گذاری قیمت خرید تضمینی هر کیلو شیرخام را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده است.

وی افزود: علی رغم آنکه قیمت مصوب هر کیلو شیرخام ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما کارخانه های لبنی با قیمت بیش از ۵ هزار تومان خریداری کنند.

این فعال صنعت لبنیات ادامه داد: با وجود افزایش قیمت شیرخام چطور این امکان وجود دارد که قیمت اقلام محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری تغییری نکند.

وی با اشاره به اینکه اتخاذ سیاست اخیر شورای قیمت گذاری دچار اشکالاتی است، بیان کرد: با افزایش قیمت شیرخام به مرز ۶ هزار و ۴۰۰ تومان، نرخ محصولات لبنی ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش می یابد که در صورت مجوز گرانی محصولات لبنی، مردم توان خرید ندارند.

وی قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی به ازای هر کیلو شیرخام را مربوط به نرخ خرید تضمینی دانست و گفت: اگر قرار است قیمت شیرخام را افزایش داد، این امکان وجود ندارد که قیمت‌ محصولات لبنی بدون تغییر بماند و از طرفی قانون انتزاع در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته که کل زنجیره را ببیند، چنانچه قرار باشد یک طرف حذف شود، این ضعف وزیر جهاد کشاورزی است.

مصوبه اخیر وزیر جهاد ارتباطی به حمایت از دامدار ندارد!

علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی با اشاره به اینکه مصوبه اخیر وزیر جهاد کشاورزی در راستای خرید تضمینی شیرخام به معنای حمایت از دامدار نیست، اظهار کرد: مصوبه اخیر وزیر جهاد کشاورزی هیچ ارتباطی به حل مشکل دامدار ندارد و تنها به معنای فروش سفره مردم است که امیدواریم مسئولان دلیل این کار را از وزیر جهاد کشاورزی بپرسند.

 

لبنیات

 

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی شیر خام با نرخ ۶ هزار و ۴۰۰ تومان ارتباطی به گران کردن شیر خام ندارد، افزود: مصوبه خرید تضمینی شیرخام به معنای آزادسازی صادرات شیرخشک و کره است به طوریکه در صورت نبود مشتری در داخل به بازارهای هدف صادر شود.

ظفری با بیان اینکه صادرات شیرخشک و کره توسط تعداد معدودی از افراد انجام می شود، گفت: با گران کردن شیرخام، شیرخام تولیدی جذب صنایع لبنی نمی شود که با این وجود پس از تبدیل به شیرخشک و خرید تضمینی توسط تعاون روستایی به بازارهای هدف صادر می شود که سود حاصل از این صادرات به قیمت حراج کردن سفره مردم ایران تمام می شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی در پایان تصریح کرد: با افزایش قیمت خرید تضمینی شیرخام، یک‌ شبه ۶۰ درصد شیرخشک و کره که نهاده آن با ارز ۴۲۰۰ تامین شده، افزایش می یابد که این امر به معنای حمایت از دامدار نیست.

با توجه به آنکه افزایش قیمت شیرخام منجر به گرانی چند برابری محصولات لبنی می شود، از این رو ستاد تنظیم بازار در ابتدای تیر ماه با این موضوع موافقت نکرد که چندی نگذشت که سناریو گرانی به نحو دیگری اجرا شد و همواره نگرانی هایی مبنی بر کوچک شدن سفره خانوار و حتی حذف لبنیات از سوی دهک های ضعیف وجود دارد که بسیاری از فعالان این صنعت، انتقال لبنیات به گروه ۲ کالایی را راهکار رفع بحران می دانند.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا