• سه‌شنبه 12 مرداد 1400 :: 04:36

ماهی همیشه جایگاه خاصی در تغذیه سالم دارد چون منبع خوب پروتئین ها و یک جایگزین مناسب برای گوشت مرغ و گوشت گاو محسوب می شود. این ماده غذایی همچنین منبع خوب چربی مفید مانند اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت قلب، چشم ها و مفاصل موثر هستند.

چاقی وزن

لازم است که برای سالم تر بودن چربی های سالم را در برنامه روزانه گنجاند و البته دچار افراط نشد. چون افراط و تفریط در مصرف هر ماده غذایی به صلاح بدن نخواهد بود.

گردو

گردو

گردو منبع خوب چربی های مفید است که باید در برنامه غذایی گنجانده شود. برخلاف بادام و ماکادمیا که قبلاً اشاره شد و سرشار از اسیدهای تک غیراشباع هستند، گردوها سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع پلی و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. در نتیجه یک ماده غذایی فوق العاده برای گیاهخوارانی محسوب می شوند که ماهی و روغن ماهی مصرف نمی کنند و به دنبال یک منبع گیاهی امگا 3 ها هستند. باید بدانید که گردو حاوی اسید آلفا لینولئیک ALA نیز هست که نوعی از اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی محسوب می شود. باوجود اینکه این نوع اسیدها به اندازه اسید ایکوزاپنتانوئیک EPA و اسید دوکوزاهکزانوئیک DHA (دو منبع امگا 3 موجود در ماهی های چرب) قوی نیست اما با این حال در بدن با سرعت پایینی به EPA و DHA تبدیل می شود. همان طور که در خصوص تخمه آفتابگردان و تخمه کدو اشاره شد اسیدهای چرب غیراشباع پلی مانند امگا 3 ها به سرعت خراب می شوند. بنابراین لازم است که گردو و روغن گردو را در یخچال و به دور از نور و گرما نگهداری کنید.

ماهی های چرب

ماهی

ماهی همیشه جایگاه خاصی در تغذیه سالم دارد چون منبع خوب پروتئین ها و یک جایگزین مناسب برای گوشت مرغ و گوشت گاو محسوب می شود. این ماده غذایی همچنین منبع خوب چربی مفید مانند اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت قلب، چشم ها و مفاصل موثر هستند. از آنجایی که ماهی سفید یک منبع خوب و فوق العاده پروتئین های کم چرب است، ماهی های چربی مانند ماهی آزاد، خال مخالی، ساردین و غیره میزان بیشتری امگا 3 دارند. مصرف منظم این نوع ماهی ها می تواند خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش داده، سلامت مغز را ارتقا دهد و همچنین با علائم افسردگی و بروز زوال عقل مقابله کند. بنابراین می توانید با مصرف یک ماهی کوچک از این همه خواص بهره مند شوید.

ماهی های چربی مانند ماهی آزاد، خال مخالی، ساردین و غیره میزان بیشتری امگا 3 دارند. مصرف منظم این نوع ماهی ها می تواند خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش داده، سلامت مغز را ارتقا دهد و همچنین با علائم افسردگی و بروز زوال عقل مقابله کند.

آووکادو

آووکادو

اگر این میوه را امتحان کنید عاشق بافت چرب و کرمی مانند و طعم فوق العاده آن می شوید. در نتیجه احتمال اینکه مشتری دائم آن شوید زیاد است. برخلاف اکثر میوه ها که حاوی قند و کربوهیدرات های زیادی هستند آووکادو منبع خوب اسیدهای چرب مفید برای سلامتی است. در واقع حدود 77 درصد چربی مفید دارد که بیش از اکثر منابع حیوانی است. اسیدهای چرب موجود در میوه ی سبز گلابی شکل جزو اسیداولئیک هاست که نوعی از اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند. همان اسیدهایی که در روغن زیتون نیز وجود دارند و برای سلامت بدن از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و التهاب موثر عمل می کنند. از آنجایی که این میوه طعم ملائمی دارد می توانید از آن در تهیه انواع غذاها مانند ساندویچ ها، خمیر تارت یا با تخم مرغ برای صبحانه و همچنین تهیه سس و غیره استفاده کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا