• دوشنبه 18 مرداد 1400 :: 04:16

تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت مغز و عملکرد ادراکی آن دارد. بنابراین خوب است که مصرف غذاهایی که جریان خون مغزی را افزایش می‌دهند بیشتر کنید

ورزش

بهبود خون‌رسانی به مغز نه تنها به شما در جلوگیری از بیمار شدن کمک می‌کند، بلکه می‌تواند حافظه و تمرکزتان را نیز بهبود بخشد.
جریان خون مغزی، مقدار خونی است که به مغز می‌رسد. مغز شما تقریبا به 20 درصد از اکسیژن در دسترس نیاز دارد تا عملکرد نرمال داشته باشد. یعنی حجم مشخصی از جریان خون و اکسیژن برای حیات مغز ضروریست. علاوه بر موارد دیگر، جریان خون مغزی برای انتقال گلوکز و دیگر مواد مغذی مهم به مغز اهمیت دارد. مغز شما باید عملکرد مناسبی داشته باشد تا بتوانید سالم بمانید. در نتیجه، لازم است بدانید چه عادت‌هایی می‌توانند به جریان بهتر خون در مغز کمک کنند.

عادت‌هایی که در ادامه می‌گوییم به عنوان رفتارهای روزمره و بخشی از یک سبک زندگی سالم می‌توانند از سلامت مغز شما محافظت کرده و به پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با جریان خون نامناسب کمک کنند. ضمنا این عادت‌ها راهی بسیار عالی برای فعال و پُرانرژی ماندن هستند.

بهترین غذاها برای افزایش جریان خون در مغز

گوجه

تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت مغز و عملکرد ادراکی آن دارد. بنابراین خوب است که مصرف غذاهایی که جریان خون مغزی را افزایش می‌دهند بیشتر کنید، مانند مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و امگا 3:
. غلات کامل مانند کینوآ، برنج قهوه‌ای، جو دوسر، چو، چاودار …
. اسیدهای چرب ضروری مانند آن‌هایی که در سالمون، ساردین، آووکادو، روغن زیتون، گردو و تخم کدو وجود دارند.
. میوه‌های ریز مانند توت‌ها، توت فرنگی و مرکبات
. گوجه فرنگی، کلم کِیل، بروکلی، اسفناج، مارچوبه …
. تخم مرغ
. دمنوش یا جوشانده مریم گلی

از سیگار و اضافه وزن و استرس دوری کنید

سیگار

یادتان باشد که این مسئله تائید شده: سیگار کشیدن، داشتن اضافه وزن و استرس، سه تا از بزرگ‌ترین دشمنان سلامت مغز هستند. مطالعه‌ای دریافته سیگار کشیدن به‌واسطه‌ی نیتریک اکسید، جلوی افزایش جریان خون به سمت مغز را می‌گیرد و در ابتلا به آلزایمر نقش دارد.
چاقی یا اضافه وزن از ریسک فاکتورهای بیماری‌های عروق مغزی نیز هستند. داشتن شاخص توده بدنی بالا با کاهش جریان خون مغزی و ریسک بالاتر سکته مغزی مرتبط است و اما استرس: مطالعات نشان داده‌اند استرس می‌تواند بر عملکرد عروق مغزی اثر گذاشته و ریسک انواع عوارض مرتبط با سیستم عروق مغزی را افزایش دهد.

هر روز مغزتان را ورزش دهید

ورزش و نرمش زنان

برای افزایش جریان خون به سمت مغز باید عملکردهای ادراکی مغزتان را نیز تقویت کنید. حافظه، کنکاش، علاقه‌مندی‌های روزمره، انگیزه و …، همگی سبب ایجاد ارتباطات جدید بین نورون‌ها شده و کم کم بافت بیشتری در مغز ایجاد خواهد شد و در نتیجه ساختار مغز، مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌های بالقوه پیدا خواهد کرد.
پس برای یاد گرفتن مهارت‌های جدید تردید نکنید و هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید. می‌توانید مطالعه کنید، در کلاس‌ها شرکت کنید، دفتری داشته باشید و هر روز افکارتان را بنویسید و کشف کنید دنیا چه چیزهایی می‌تواند به شما ارائه دهد تا حافظه و تمرکزتان را بهتر کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا