• یکشنبه 07 شهریور 1400 :: 03:57

برای اینکه افراد هنگام واکسیناسیون و پس از انجام آن شرایط مطلوبتری داشته باشند رعایت نکات تغذیه ای و مصرف ویژه برخی مواد غذایی در طی کردن این مسیر بسیار موثر و تعیین کننده است.

واکسن

این روزها بازار واکسیناسیون افراد مختلف جامعه گرم بوده و ایمن سازی جامعه در برابر ویروس مهلک کرونا در حال انجام است.

در این میان، نقش سیستم ایمنی افراد مختلف در ایجاد عوارض احتمالی واکسیناسیون موثر بوده و میزان آن متفاوت است.

برای اینکه افراد هنگام واکسیناسیون و پس از انجام آن شرایط مطلوبتری داشته باشند رعایت نکات تغذیه ای و مصرف ویژه برخی مواد غذایی در طی کردن این مسیر بسیار موثر و تعیین کننده است.

در گزارش پیشرو به این موضوع پرداخته‌ایم.

هنگام واکسیناسیون و برای مقابله با برخی عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون چه مواد غذایی را مصرف کنیم؟

گوجه

غالبا عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از ۷ روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است، رخ دهد. در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد.

یکی از این عوارض تب است. در صورت ایجاد تب، مایعات و غذا‌های آبدار به میزان فراوان بنوشید و بخورید.

رژیم غذایی حاوی میوه اعم از موز، آلو، زرد آلو، طالبی، کیوی، پرتقال، سبزی هویج، اسفناج، جعفری، حبوبات، نان و غلات سبوس دار، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی، برای تامین پتاسیم ناشی از تعریق زیاد در تب توصیه می‌شود.

همچنین مصرف منابع غذایی ویتامین‌های گروه B از جمله سبزی‌ها به ویژه برگ سبز و میوه‌ها، شیر و لبنیات، ماست، پنیر، دوغ، کشک، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات و مغز‌ها توصیه می‌شود.

در عین حال در صورت مواجهه با بدن درد و خستگی،مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی به‌ ویژه ماهی‌های چرب، گردو، تخمه آفتابگردان و سایر مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارند و مصرف منابع غذایی منیزیم شامل سبزی‌های برگ سبز، تخمه کدو، غلات کامل و حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو توصیه می‌شود.

مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه، چای سبز و قهوه، در حد دو فنجان در روز به رفع خستگی و درد‌های منتشر در بدن کمک می‌کند.

درصورت داشتن ضعف و بی حالی پس از واکسیناسیون چه اقدامی انجام دهیم؟

دارچین

همچنین در صورت داشتن ضعف و بی‌حالی پس از واکسیناسیون، مصرف منابع غذایی حاوی B ۱، B ۶ و B ۱۲ شامل غلات کامل، گوشت، تخم مرغ و شیر و لبنیات به افزایش انرژی و کاهش ضعف و بی‌حالی کمک می‌کنند.

شربت عسل با کنترل قند خون در افراد دیابتیک و بیماران سرپایی، به کنترل ضعف و بی‌حالی کمک می‌کند. افزودن دارچین و زنجبیل و سیاهدانه به غذا‌ها در این موارد توصیه می‌شود.

در صورت بروز تهوع و استفراغ پس از واکسیناسیون چه کاری انجام دهیم؟

میوه

– تا زمانی که تهوع یا استفراغ دارید، از خوردن و آشامیدن هر ماده غذایی یا نوشیدنی پرهیز کنید.

– پس از توقف استفراغ می‌توانید کمی مایعات رقیق مانند آب مرغ یا گوشت، آب سیب یا ژلاتین میل کنید.

– با گذشت ۸ ساعت از قطع استفراغ، می‌توانید مصرف غذا‌های جامد را شروع کنید. غذا باید بی بو، کم چرب و کم فیبر باشد مانند کمپوت سیب بدون شکر، مرغ پخته، موز، عصاره رقیق گوشت، نان تست و برشته، تخم مرغ آب پز و سفت، انواع آب میوه و سبزی، سیب زمینی، چوب شور، کراکر، برن، غلات پخته، شربت و ماست.

– بعد از توقف استفراغ، بزرگسالان و کودکان بالاتر از سه سال می‌توانند تکه‌های کوچک یخ را هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مک بزنند.

– مصرف تکه‌های میوه یخ زده یا آب میوه‌های رقیق شده همراه با یخ می‌تواند در کنترل تهوع مفید باشد.

توجه داشته باشید! میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی هستند و می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به بدن در پیشگیری از ابتلا و همچنین مبارزه بهتر با بیماری کمک کنند.

به طور خاص، سبزیجات و میوه‌های سرشار از ویتامین C می‌توانند به بدن در تولید گلبول‌های سفید بیشتر که وظیفه مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها را بر عهده دارند، کمک می‌کنند. مرکبات مانند گریپ فروت، پرتقال و لیمو‌ها حاوی سطوح بالای ویتامین C هستند، اما فلفل دلمه‌ای قرمز حتی از محتوای ویتامین C بیشتری نسبت به آنها برخوردار است.

مصرف مایعات به میزان زیاد یکی از توصیه‌های همیشگی پزشکان برای بیمارانی است که با یک عفونت مبارزه می‌کنند.

زمانی که فردی بیمار است، بدن وی به واسطه مواردی مانند تب، گرفتگی بینی، اسهال و استفراغ آب از دست می‌دهد؛ از این رو، جبران مایعات از دست رفته اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *