• دوشنبه 09 خرداد 1401 :: 02:07

یکی از توصیه‌های مهم به سهامداران این است که قبل از ورود به خرید و فروش از خود بپرسند آیا توانایی ریسک را دارند یا خیر.

توصیه‌های مهم به سهامداران عادی

نبض بازار: توصیه‌های مهم به سهامداران

در این ستون ما مشکلات سهامداران را در حوزه بازار سهام و… با مسوولان، وکلا یا کارشناسان حوزه بازار و سرمایه درمیان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاریم و پاسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنها به سوالات، مشکلات و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را منتشر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم.


سوال: در شرایط فعلی بازار، بهترین استراتژی معاملاتی برای سهامداران چیست؟

نویسنده: مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه

بعد از هر رشد، شاهد دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست شدن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اصلاحات بین راهی هستیم و گروه‌هایی که پتانسیل رشد بیشتر داشته باشند، بعد از یک دوره دوباره به شرایط بهتر برخواهند گشت.

پیشنهاد به سهامداران این است که اگر بتوانند از بین این گروه‌ها سهم‌های مستعد رشد را پیدا کنند و در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند، می‌توانند در موج بعدی صعود، بهره خوبی ببرند و سود کنند.

همچنین می‌توانند امیدوار باشند بخشی از ضررهایی را که در دو سال‌گذشته به دلیل ریزش بازار متحمل شدند، جبران کنند.

البته یادآوری یک نکته ضروری است: کسانی که تمایل دارند در بازار سرمایه فعالیت داشته باشند و معامله کنند، باید ببینند آیا توانایی دارند که مستقیم وارد بازار شوند یا خیر. این توانایی نیز بستگی به میزان دانش و سواد و همچنین تجربه آنان در بازار بازمی‌گردد.

بدیهی است افرادی که تخصص کافی ندارند یا زمان کافی برای دنبال‌کردن تابلوی معاملات را ندارند یا اسیر هیجانات درونی هستند که اجازه تصمیم‌گیری درست را به آنان نمی‌دهد، بسیار بهتر است سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری به روش غیرمستقیم را انتخاب کنند یا از طریق صندوق‌های سهامی این کار را انجام دهند

. همچنین شرکت‌های سبدگردان که مجوز رسمی دارند و قابل‌اعتمادند می‌توانند گزینه خوبی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری غیرمستقیم در بازار باشند. اینکه افراد تمایل دارند، خودشان و به‌صورت مستقیم وارد بازار شوند و خرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وفروش انجام دهند، یک تمایل ذاتی است اما اگر شرایط لازم برای این کار وجود ندارد نباید از این طریق در بورس معامه کرد، چون این روش منجر به زیان افراد می‌شود. توصیه می‌شود این دسته از افراد هم از سود بورس استفاده کنند و هم از روش غیرمستقیم وارد بازار شوند که سود از این روش به آنان برسد.

اینکه خودشان مستقیم وارد بازار شوند و بدون داشتن اطلاعات و دانش کافی دست به خرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وفروش بزنند، روش درستی نیست. در دو سال‌پیش هم شاهد مضرات این روش بودیم که بسیاری از مردم که خودشان به‌صورت مستقیم وارد بازار شده بودند، ضرر کردند.

هرچند آن ضرر دلیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر هم داشت اما اگر افراد از طریق صندوق‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری وارد بازار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدند، اثرات منفی آن تا این حد گسترده نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد و هیجانات منفی هم به بازار منتقل نمی‌شد. گذشته باید چراغ راه آینده قرار گیرد و نباید دوباره اشتباهات قبلی را تکرار کرد.

گزینه مناسب برای سهامداران حقیقی که دانش کافی ندارند و از سوی دیگر قصد دارند سرمایه نسبتا بالایی هم وارد بازار سهام کنند، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری غیرمستقیم در این بازار، ورود منابع به بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان است تا تجربه تلخ سال‌های قبل تکرار نشود.

نباید فراموش کنیم که در ریزش قبلی که بازار داشت بسیاری از مردم بخش زیادی از سرمایه اصلی زندگی خود را وارد بازار کردند و خودشان هم به‌صورت مستقیم دست به معامله زدند؛ بدون اینکه تجربه و دانش کافی داشته باشند.

همین مساله باعث شد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را از دست بدهند و هنوز که هنوز است ضررهای بخش زیادی از آنان جبران نشده است و با تبعات آن دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و پنجه نرم می‌کنند. این نکته را نیز باید برای سهامداران یادآور شد که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مازاد خود را وارد بازار کنند، نه اینکه به طمع سود بالا در بازار سرمایه با فروش بخشی از زندگی را وارد بورس کنند. آن‌هم همین سرمایه را از طریق غیرمستقیم به بازار بیاورند تا دیگر شاهد تکرار اتفاقات تلخ نباشیم.


 

بورس

توصیه‌های مهم به سهامداران عادی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا