• شنبه 20 شهریور 1400 :: 04:07

گلابی به مقدار کم حاوی پتاسیم و مسئول چندین عملکرد در سطح سلول و بافت‌های بدن است. پتاسیم به حفظ سطح فشار خون و همچنین سلامت قلب در زنان باردار و جنین آنها کمک می‌کند.

گلابی

خوردن گلابی در بارداری کاملاً بی خطر است. کالری کم و ارزش غذایی بالای آن برای زنان باردار ضروری است. با این حال، باید مراقب باشید و میوه را قبل از مصرف خوب بشویید. این موضوع برای همه میوه‌های دارای پوست صدق می‌کند. شستشوی کامل به پاک شدن عوامل بیماری زای مضر از جمله توکسوپلاسموز و لیستریوزکه زمینه ساز عوارض شدید در بارداری است کمک می‌کند. قبل از خوردن نیز بهتر است میوه را پوست بگیرید.

فواید سلامتی خوردن گلابی در بارداری

باردار

گلابی میوه ای شیرین و گاه ترش است که بیشتر در ماه‌‌های پاییز و تابستان در دسترس است. از نظر مواد مغذی نیز غنی محسوب می‌شود. در ادامه به خواص این میوه بیشتر می‌پردازیم:

1. کالری

زنان باردار برای تأمین مواد مغذی برای دو نفر غذا می‌خورند و بیش از هر زمان دیگری به غذاهای پر انرژی احتیاج دارند. انرژی برای تمام فرآیندهای بدن از جمله رشد جنین ، پیشرفت حاملگی ، تولید شیر و غیره ضروری است. اگرچه گلابی کم کالری است اما منبع کربوهیدرات‌‌های سالم است.

2. ویتامین C

ویتامین C آنتی اکسیدانی بسیار مهم است که چندین عملکرد را در بدن انسان کنترل می‌کند. در درجه نخست ویتامین C با ایجاد رادیکال‌‌های آزاد در سلول‌ها مقابله می‌کند. رادیکال‌های آزاد باعث آسیب اکسیداتیو شده و در واکنش‌‌های سلولی ضروری برای رشد، تکامل و تولید انرژی اثر منفی می‌گذارند. این ویتامین همچنین باعث تقویت لثه و دندان در زنان باردار شده و به جذب عناصر غذایی به ویژه آهن کمک می‌کند. آهن در رشد جنین، به ویژه در تشکیل خون و سیستم گردش خون نقش مهمی دارد.

3. پتاسیم

گلابی به مقدار کم حاوی پتاسیم و مسئول چندین عملکرد در سطح سلول و بافت‌های بدن است. پتاسیم به حفظ سطح فشار خون و همچنین سلامت قلب در زنان باردار و جنین آنها کمک می‌کند. در تعادل الکترولیت‌‌های موجود در خون و مایعات بافتی نقش داشته و عملکرد بدن را به طور مستمر حفظ می‌کند. مصرف منابع این واده معدنی احتمال گرفتگی عضلات پا و شکم را کاهش می‌دهد و سبب تثبیت کارکرد سیستم عصبی شده و در نتیجه عملکردها و هماهنگی‌‌های حرکتی را بهبود می‌بخشد.

بیش از حد خوردن گلابی در بارداری

مصرف گلابی در اکثر شرایط بی خطر است، اما پرخوری می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. برای پیشگیری از بروز هر نوع مشکل میوه را قبل از خوردن کاملاً بشویید تا از آلودگی‌ها و میکروب‌ها پاک شود. خوردن زیاد گلابی می‌تواند مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسهال و استفراغ ایجاد کند. اگر دیابت دارید مقدار مصرف آن را محدود کنید.

گلابی نارس فیبر سختی دارد که می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود، بنابراین فقط گلابی رسیده بخورید که رنگ آن زرد یا نارنجی مایل به قرمز باشد.خوردن گلابی در بارداری از محبوب ترین و سالم ترین میوه‌‌های موجود است و به خصوص برای خانم‌‌های باردار بسیار مقوی است. تا زمانی که میوه را به مقدار محدود مصرف ‌کنید و همانطور که در بالا توضیح داده شد اقدامات احتیاطی را انجام ‌دهید، نیازی نیست نگران خوردن میوه در دوران بارداری باشید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا