• سه‌شنبه 30 شهریور 1400 :: 02:31

ویتامین B-5 یا اسید پانتوتنیک برای سلامت مغز و سیستم عصبی ضروری است. ویتامین B-6 یا پیریدوکسین به بدن کمک می کند گلبول های قرمز جدیدی بسازد که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

دارو

ویتامین ب کمپلکس از هشت ویتامین تشکیل شده است. ویتامین تیامین یاB1 برای رشد و عملکرد سالم اندام ها، از جمله مغز و قلب حیاتی است. ویتامین B2یا ریبوفلاوین که بدن برای تجزیه چربی ها و داروها به آن نیاز دارد. ویتامین B3 یا نیاسین برای حفظ سلامت پوست، اعصاب و گوارش مورد نیاز دارد. گاهی پزشکان دوزهای بالایی از نیاسین را برای کمک به بهبود سطح کلسترول تجویز می کنند.

ویتامین B-5 یا اسید پانتوتنیک برای سلامت مغز و سیستم عصبی ضروری است. ویتامین B-6 یا پیریدوکسین به بدن کمک می کند گلبول های قرمز جدیدی بسازد که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ویتامین B-7 یا بیوتین برای سلامت مو، ناخن و عملکرد عصبی ضروری است. ویتامین B-9 یا اسید فولیک که برای ساخت DNA استفاده می شود. در دوران بارداری، اسید فولیک ممکن است خطر برخی نقص های مادرزادی را کاهش دهد. ویتامین B-12 یا کوبالامین برای سلول های عصبی و خونی مورد نیاز است. سطوح مناسب B12 همچنین از کمخونی ناشی از کمبود این ویتامین جلوگیری می کند.

چقدر ویتامین ب کمپلکس نیاز است؟

مقدار توصیه شده روزانه هر ویتامین B:
B-1: 1.2 میلی گرم
B-2: 1.3 میلی گرم
B-3: 16 میلی گرم
B-5: 5 میلی گرم
B-6: 1.3 میلی گرم
بیوتین: 30 میکروگرم
اسید فولیک: 400 میکروگرم
B-12: 2.4 میکروگرم

چه کسانی باید ویتامین ب کمپلکس مصرف کنند؟

زنان باردار

باردار

زنان باردار ممکن است از مصرف مکمل های ویتامین ب کمپلکس سود ببرند. ویتامین B در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد، زمانی که زن باید روزانه حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کند. در حالت ایده آل، این امر در ماه های قبل از بارداری نیز رخ می دهد. زنان باردار باید فولات را از منابع غذایی مصرف کنند. دریافت مقادیر توصیه شده اسید فولیک و فولات خطر نقایص مادرزادی مغز و نخاع را کاهش می دهد. زنان باردار همچنین به مقدار زیادی ویتامین B12 نیاز دارند. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به از دست دادن زودرس بارداری، وزن کم هنگام تولد، فشار خون بالا در زنان و ناهنجاری های جنین شود.

گیاهخواران

سبزیجات

افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند از گوشت از جمله گوشت گاو، مرغ و ماهی استفاده نمی کنند. رژیم گیاه خواری می توانند خطر کمبود B12 در افراد را افزایش دهد. این ویتامین در بسیاری از غذاهای حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد. افرادی که تخم مرغ و محصولات لبنی می خورند ممکن است B12 مورد نیاز خود را از این غذاها دریافت کنند، اما کسانی که هیچ گونه فرآورده حیوانی نمی خورند ممکن است به مکمل نیاز داشته باشند.

افراد مسن

سالمند سالخورده

افرادی که 65 سال یا بیشتر دارند ممکن است از مکمل ویتامین ب کمپلکس استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهد که افراد مسن بیشتر مستعد کمبود ویتامین B12 هستند. برخی از شواهد نشان می دهد که منابع از B12 ممکن است به کاهش سرعت پیری مغز کمک کند. سطوح پایین B12 و فولات ممکن است با افسردگی در افراد مسن مرتبط باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *