• یکشنبه 04 مهر 1400 :: 01:02

خوردنی‌های مضر برای سلامت قلب شامل اسید چرب ترانس، اسید چرب اشباع شده، نمک و شکر بوده و اگر می‌خواهیم قلبی سالم داشته باشیم باید از خوردن این 4 گانه مضر سلامت قلب پرهیز کنیم.

قلب

دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: 7 مهر ماه روز جهانی قلب است و هفته اول مهر ماه هم به نامه هفته ملی سلامت قلب نامگذاری شده و معتقدیم که اولین گام برای داشتن یک قلب سالم، شناخت عوامل خطری است که قلب را تهدید می‌کنند و بی‌شک آگاه‌سازی مردم با مضرات آن و توجه آنان به این موارد افزایش سطح سلامت جامعه را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: خوردنی‌های مضر برای سلامت قلب شامل اسید چرب ترانس، اسید چرب اشباع شده، نمک و شکر بوده و اگر می‌خواهیم قلبی سالم داشته باشیم باید از خوردن این 4 گانه مضر سلامت قلب پرهیز کنیم.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: یکی از چیزهایی که به راحتی در رژیم غذایی قابل اجتناب است اسیدهای چرب ترانس بوده که برای سلامتی قلب مضر است، چربی ترانس مانند چربی‌های اشباع شده و حتی بیشتر مقدار LDL (کلسترول بد) را بالا برده و چربی HDL (کلسترول خوب) را پایین می‌آورد.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه انجمن قلب آمریکا توصیه به محدود کردن اسید چرب ترانس دارد، خاطرنشان کرد: کاهش کمتر از 10 درصد کل کالری مصرفی روزانه آسانترین راه حذف غذاهایی است که محتوی روغن هیدروژنه هستند که در بیسکویت، کیک، کراکر و غیره وجود دارد؛ همچنین حذف روغن جامد هیدروژنه که دارای اسید چرب ترانس بالاست مورد تأکید است، بنابراین باید حتما به نشانه های موادغذایی و اجزاء سازنده آن دقت شود، زیرا اسید چرب ترانس به‌طور طبیعی در بعضی غذاهای حیوانی مانند گوشت گاو، بره، کره و شیر هم وجود دارد، پس باید این غذاها را محدود نموده و از محصولات لبنی کم چرب استفاده شود.

وی در خصوص مواد دارای اسید چرب اشباع شده، بیان کرد: کره، سس مایونز، کرم و غیره دارای اسید چرب اشباع بالایی هستند که LDL (کلسترول بد) را بالا می‌برد و منجر به ساخته شدن پلاک آترومی در عروق می‌شود، بنابراین سعی کنید مصرف چربی اشباع را محدود کنید (حدود 5 درصد کل انرژی دریافتی) و روغن مایع گیاهی مانند مصرف روغن زیتون و کانولا که محتوی چربی مونو غیراشباع بود و برای سلامتی قلب مفید هستند را جایگزین کنید؛ همچنین مصرف گوشت پرندگان، ماهی و حبوبات به جای مصرف گوشت چرب توصیه می‌شود.

عضو کمیته بهداشت ستاد مدیریت اجرایی مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: مقدار نمک توصیه شده 2.3 میلی‌گرم است حدود یک قاشق مرباخوری و 1.5 میلی‌گرم برای افراد بالای 50 سال و کسانی که محدودیت مصرف نمک دارند (مانند بیماران فشارخونی و بیماران کلیوی و دیابتی‌ها)، محدود نمودن مصرف نمک به پایین آوردن فشارخون و کاهش ریسک بیماری قلب کمک می‌کند.

دکتر اباصلتی با ذکر این نکته که یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای کم کردن مصرف نمک اضافه نکردن نمک از ابتدای غذا است، تأکید کرد: قبل از اینکه غذا را نچشیده‌اید نمک اضافه نکنید و سعی کنید نمک را در انتهای پخت به غذا اضافه نمایید و اقدام دیگر جایگزین نمودن غذاهای تازه به جای غذاهای پروسه شده باشد؛ همچنین تاکید می‌شود به نشانه های موادغذایی و مقدار نمک آن توجه بیشتری شود.

وی با تأکید بر اینکه کاهش شکر اضافی باعث کاهش ریسک بیماری قلبی می‌شود، گفت: افزایش مصرف شکر مقدار چربی خون را بیشتر کرده و باعث افزایش فشارخون و ریسک بیماری قلب عروقی می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: انجمن قلب آمریکا مصرف شکر در خانم‌ها را 6 قاشق و در مردها را 9 قاشق توصیه می‌کند و آنچه بیشتر مشکل ایجاد می‌کند وجود شکر بالا در موادغذایی‌ای مثل شیرینی، شکلات، شربت و آبمیوه مصنوعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *