• دوشنبه 05 مهر 1400 :: 11:19

بهترین خاطرات و لحظات دانش‌آموزان در زنگ های تفریح کوتاهی که در حیاط‌های بزرگ مدارس رقم می‌خورد شکل می‌گرفت اما اکنون با انتخاب فضایی کوچک برای برخی مدارس غیردولتی این خاطرات رنگ می‌بازند.

طی سال‌های گذشته مدارس غیرانتفاعی در سطح شهرها بسیار گسترش یافته و یکی از مهم‌ترین موضوعات در این‌باره مکان‌های نامناسب و کوچکی است که برای برخی از این مدارس در نظر گرفته می‌شود و این مکان‌ها به هیچ وجه با فضای مدارسی که در ذهن‌مان داریم همخوانی ندارد.

خاطرات دوران مدرسه از جمله خاطراتی است که هیچ وقت از ذهن هیچ کسی حذف نمی‌شود و به راحتی می‌توانیم لذت و شور و شوق موجود در خانه دوم خود را به یاد آوریم. زنگ‌های تفریحی که بین کلاس‌های درسی داشتیم و همه دانش‌آموزان مدرسه پس از اتمام درس برای حضور در آن لحظه شماری می‌کردند.

حیاط بسیار بزرگی که مدارس داشتند، لذت لحظات زنگ تفریح را چند برابر می‌کرد. این ۱۰ دقیقه‌های زنگ تفریح چنان دانش آموزان را پر انرژی و شاداب می‌کرد که بعد از پایان آن با روحیه و علاقه غیرقابل وصف در کلاس‌های درس حاضر می‌شدند.

رقم خوردن این خاطرات خوش به لحاظ وجود حیاط بزرگی بود که در آن می‌توانستیم چند نوع بازی و چند نوع فعالیت ورزشی انجام دهیم.

14000625000224 Test NewPhotoFree

مدارس بزرگ با حیاط بزرگ برای تک تک نسل ما خاطرات بزرگ و فراموش‌نشدنی را رقم زد، اما اکنون با ظهور مدارس غیرانتفاعی، روز به روز از متراژ مدارس آن زمان فاصله می‌گیریم و دیگر خبری از فضای بزرگ مدرسه با کلاس و سالن‌ها و حیاط‌های بزرگ نیست.

متاسفانه مشاهده می‌شود بسیاری از این مدارس غیرانتفاعی یک خانه قدیمی با فضای کوچک را به عنوان مکان آموزشی انتخاب می‌کنند که بسیاری از امکانات یک مدرسه گذشته را ندارد و دانش‌آموزان مجبور هستند در یک فضای کوچک و دلگیر به تحصیل بپردازند.

برخی از این مدارس حتی حیاطی مناسب را برای زنگ تفریح دانش‌آموزان ندارند. زنگ تفریح‌هایی که همه محصلان با آن خاطره دارند امروزه با گسترش مدارس غیرانتفاعی لذت زنگ‌های تفریح گذشته را ندارد و به نوعی این مدارس با فضاهای نامطلوب‌شان شور و نشاط را از دانش آموزان سلب کرده‌اند.

در کنار آن باید به این موضوع نیز توجه کرد که با شیوع ویروس کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مدارس بیش از پیش مورد اهمیت بوده و بر اساس گفته مسؤولان نیز مدارس به صورت ترکیبی حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

باتوجه به این موضوع و اینکه فضاهای آموزشی در تعدادی از مدارس غیردولتی محدود است لذا در صورت بازگشایی مدارس این مدارس امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نخواهند داشت و این موضوع به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها تبدیل شده است.

14000623000929 Test NewPhotoFree

به ساختمان‌هایی با فضای محدود مجوز تاسیس مدرسه داده نشود

اکبر فهیمی اولیای یکی از دانش‌آموزان متوسطه دوره اول اظهار کرد: ذهنیتی که نسل ما از مدارس دارد فضایی با کلاس‌های بزرگ، راهروهای طولانی، آب‌خوری و حیاط مناسب ورزش و تفریح است. اما متاسفانه مدارس غیردولتی بعضا یک منزل مسکونی را تبدیل به مدرسه می‌کنند.

وی افزود: به هیچ وجه تحصیل در یک منزل برای دانش‌آموز آن حس و حال مدرسه را ایجاد نخواهد کرد، لذا همین موضوع سبب شد تا برای سال تحصیلی آینده مدرسه فرزند خود را تغییر دهم.

این ولی دانش آموز با اشاره به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه تصریح کرد: فضای کوچک برخی از مدارس غیردولتی به هیچ وجه مناسب شرایط کرونایی نیست و در این مدارس نمی‌توان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

فهیمی گفت: امیدواریم روزی برسد که بر هر مکانی مجوز تاسیس مدرسه از سوی مسؤولان ذی‌ربط داده نشود تا دانش‌آموزان در یک فضای آموزشی واقعی به تحصیل بپردازند.

برای بررسی بیشتر مسأله و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارس غیر انتفاعی استان اردبیل به سراغ رییس اداره مدارس غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش و اداره‌کل نوسازی مدارس استان اردبیل رفتیم.

14000621000904 Test NewPhotoFree

مجوز تایید فضای مدارس از سوی اداره‌کل نوسازی صادر می‌شود

رسول پنداشته، رئیس اداره مدارس غیردولتی آموزش و پرورش استان اردبیل  اظهار کرد: کلیه فضاهای آموزشی مدارس غیردولتی توسط کارشناسان پایه یک اداره‌کل نوسازی مدارس بررسی و پس از مطابقت آن با دستورالعمل‌های وزارت آموزش و پرورش، مجوز ساختمانی آن صادر می‌شود.

وی افزود: در این بررسی‌های کارشناسی بحث استحکام ساختمانی، وجود زیرساخت‌هایی هم‌چون سیستم گرمایشی بر پایه پکیج، دارا بودن حیاط استاندار و… مورد توجه قرار می‌گیرد.

پنداشته تاکید کرد: مطابق با فضای آموزشی، متراژ حیاط و تعداد کلاس، مجوز ثبت‌نام تعداد مشخص دانش‌آموزان داده می‌شود و اگر مدرسه‌ای بیش از این تعداد تعیین شده ثبت‌نام کند تخلف کرده است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به احتمال بازگشایی مدارس گفت: کلیه ضوابط و قوانین مدارس غیردولتی مشابه مدارس دولتی بوده و از تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تبعیت خواهد کرد.

همه مدارس غیر دولتی استان اردبیل دارای حیاط است

وی در خصوص کوچک بودن فضای برخی از مدارس غیردولتی افزود: خوشبختانه تمامی مدارس غیردولتی استان دارای حیاط هستند و اکثر آن‌ها فضای آموزشی مطلوبی دارند و اگر مدارس بازگشایی شود چندین حالت برای آن در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها حضور دانش‌آموزان به شکل زوج و فرد در مدارس است که با این اقدامات بحث فاصله اجتماعی نیز رعایت خواهد شد.

14000415000812 Test NewPhotoFree

تحصیل بیش از ۳۵ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی استان اردبیل

پنداشته تشریح کرد: در حال حاضر۳۵ هزار و ۵۲۵ دانش‌آموز در مدارس غیردولتی استان اردبیل مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۷هزار ۳۸۶ نفر در مقطع پیش دبستانی، ۱۶ هزار و ۵۳۵ نفر در مقطع ابتدایی، ۴ هزار و ۸۰۸ نفر در مقطع متوسطه دوره اول و ۶ هزار و ۷۹۹ نفر در مقطع متوسط دوره دوم حضور دارند.

وی گفت: مجموع ۳۵ هزار ۵۲۵ دانش آموز مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی استان دریک هزار ۵۴ مدرسه شامل ۲ هزار و ۹۵۳ کلاس درس فعالیت آموزشی انجام می‌دهند.

۸۰ درصد مدارس غیردولتی ابتدا منزل مسکونی بوده‌اند

امیر لامعی مسؤول دفتر فنی نوسازی مدارس استان اردبیل نیز گفت: ۸۰ درصد مدارس غیردولتی استان اردبیل از طریق تغییر کاربری یک منزل مسکونی به مدرسه تبدیل شده‌اند و علت اصلی آن هم نبود فضا و زمین کافی برای احداث یک مدرسه استاندارد بوده است.

وی افزود: اداره کل نوسازی مدارس با همکاری یک مهندس پایه یک ساختمان نظام مهندسی بحث استحکام ساختمان مربوطه را ارزیابی و سپس مجوز آن را صادر می‌کند.

مسؤول دفتر فنی اداره کل نوسازی مدارس استان اردبیل تصریح کرد: براساس استانداردها مدرسه باید برای هر دانش‌آموز یک متر مربع فضای آموزشی و حیاط داشته باشد که این مقدار با توجه به مقطع آموزشی، منطقه، تراکم جمعیت و… متغیر است.

14000625000226 Test NewPhotoFree

نبود زمین اصلی‌ترین دلیل تبدیل منازل مسکونی به مدرسه است

وی عنوان کرد: ۲۵ درصد دانش‌آموزان استان اردبیل در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند که اکثر آن‌ها به دلایل نزدیک بودن مدرسه به محل زندگی، کیفیت آموزشی بالا و… در این مدارس ثبت نام کرده‌اند.

لامعی گفت: قطعا مدارس غیردولتی از نظر فضا استانداردهای مدارس دولتی را ندارند اما برای حل این مسأله نیاز است تا دولت زمین و فضای کافی را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهد تا با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی شاهد احداث مدارس بزرگ و کامل غیردولتی در سطح استان باشیم.

مدارس غیردولتی براساس ظرفیت مشخص شده حق ثبت نام دارند

دولت لطفی، مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل با اشاره به ظرفیت مشخص مدارس غیردولتی بیان کرد: درخصوص مدارس غیر دولتی اداره‌کل نوسازی مدارس تمام ضوابط و قوانین حاکمیتی را رعایت می‌کند به طوری که بر اساس فضای داخلی و بیرونی این مدارس ظرفیت ثبت نامی آن‌ها مشخص و ابلاغ می‌شود.

وی افزود: چنانچه مدرسه‌ای بیش از ظرفیت خود که بر اساس فضای آن مدرسه مشخص شده است ثبت‌نام کند بلافاصله با آن مدرسه برخورد می‌شود و خوشبختانه تمام مدارس غیردولتی استان اردبیل این موارد را رعایت می‌کنند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل در خصوص تبدیل یک خانه مسکونی به مدرسه نیز بیان کرد: براساس استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورش یک مکان به نسبت متراژ خود می‌تواند به عنوان مدرسه فعالیت داشته باشد و یقینا فضاهای کوچک ظرفیت‌های ثبت نامی بسیار پایینی را متناسب با ضوابط دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود اینکه سازمان نوسازی مدارس براساس فضای موجود در مدارس غیردولتی مجوز ثبت‌نام دانش آموز را می‌دهد اما نیاز است بازنگری مجددی درباره قانون مدارس غیردولتی انجام شود تا از تبدیل یک خانه مسکونی و کوچک و یا فضای بسیار محدود به یک مدرسه جلوگیری کنند.

باتوجه به اینکه ذهنیت ما از مدرسه یک فضای بزرگ و با نشاط است لذا لازم است تا مدارس غیر دولتی نیز آن شکل و شمایل مدرسه دولتی را داشته باشند. هر چند ممکن است به دلیل پایین بودن تعداد دانش‌آموزشان  فضای‌شان کوچک باشد اما با این حال نیز ساختار مدارس سابق را حفظ کنند.

فضای آموزشی مناسب یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌ها برای تربیت و آموزش دانش‌آموزان بوده و در صورتی‌که فضای مناسبی برای آموزش هر چه بهتر دانش‌آموزان فراهم نباشد خروجی مناسبی نیز به همراه نخواهد داشت. دانش‌آموزان در کنار یادگیری دقیق و مناسب دروس نیازمند آرامش روحی و روانی در مکان تحصیل خود هستند.

گزارش از حامد قادری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *