• دوشنبه 05 مهر 1400 :: 11:46

روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از سه هفته پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان به پایین‌ترین حد ۲ ماه اخیر رسیده است.

آزمایش بیماری ویروس کرونا

آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل نشان می‌دهد که طی شبانه‌روز گذشته مجموع مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان به ۲۶۶ نفر کاهش یافته که ۶۳۱ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه پیش است.

همچنین بنا به اعلام این مرجع، در ادامه روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل، آمار مبتلایان روزانه کرونا در این استان به ۳۴ نفر رسیده که نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در یک ماه پیش، ۱۵۵ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار جان‌باختگان کرونا در این استان نیز که در اوج موج پنجم شیوع در اوایل شهریور ماه تا ۲۱ نفر افزایش یافته بود، به چهار نفر در شبانه‌روز گذشته کاهش یافته و مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان به ۲ هزار و ۴۶۵ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام این مرجع، شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت نارنجی قرار دارد و همه شاخص‌های شیوع در استان به پایین‌ترین حد دو ماه اخیر رسیده است و بر این اساس، هم‌اینک شهرستان‌های کوثر، نمین، گرمی، اصلاندوز، سرعین، نیر و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های اردبیل، خلخال، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: روند کاهشی موج پنجم شیوع کرونا در استان که از سه هفته پیش آغاز شده، ادامه دارد و امید برای مهار این موج افزایش یافته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به قرار داشتن استان اردبیل در وضعیت نارنجی و با هشدار نسبت به احتمال افزایشی شدن روند شیوع کرونا در این استان افزود: در صورت عادی‌انگاری توسط شهروندان، افزایش موج شیوع محتمل است.

وی ادامه داد: آمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل با تداوم روند کاهشی شیوع، در سیر نزولی قرار گرفته است به طوری که در شبانه‌روز گذشته ۱۸۴ فرد مبتلا تحت نظر قرار گرفته و خدمات درمانی دریافت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل علت کاهش شیوع و روند به نسبت پایدار بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل طی روزهای اخیر را رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان و اثرگذاری خدمات درمانی ارائه شده عنوان کرد.

وی خواستار پرهیز از دورهمی و عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان شد و گفت: آمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان بعد از سه هفته دو رقمی شده و به ۶۶ نفر تنزل کرده که نشان دهنده روند کاهشی شدت شیوع کرونا در این استان است.

دکتر حبیب زاده اظهارکرد: در شبانه‌روز گذشته ۴۲ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

وی تنها چاره ادامه کاهش سیر شیوع کرونا در این استان را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: با کاهش شمار بستری‌ها، مشکل بستری بیماران کرونایی در استان تا حدودی رفع شده و پذیرش و درمان مبتلایان با سرعت مطلوب جریان دارد.

وی در ادامه اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۸۲۸ هزار و ۳۹۴ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل استان تزریق شده است.

دکتر حبیب‌زاده افزود: تاکنون ۵۸۶ هزار و ۹۷۲ دُز واکسن نوبت اول و ۲۴۱ هزار و ۴۲۲ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل و افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا به استان افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا