• دوشنبه 20 تیر 1401 :: 12:58

قیمت سیمان در بازار اعلام شد.

قیمت‌ها در بازار سیمان در روزهای اخیر نزولی شده است و به ثبات رسیده است اما پیش‌بینی ها حاکی از آن است که این ثبات قیمتی مقطعی است.

در حالی که در هفته‌های گذشته اخبار قطعی برق صنایع فولاد و سیمان بازار سیمان کشور را متشنج کرده بود و نرخ‌ها را در این بازار بالا برده بود به طوری که قیمت سیمان در بازار آزاد به ۹۰ هزار تومان رسیده بود اما در روزهای اخیر همزمان با تامین شبانه برق این صنایع قیمت‌ها در بازار سیمان ثبات پیدا کرده اند؛ سخنگوی صنعت برق در روز گذشته از تمدید تامین برق نامحدود شبانه برای صنایع فولادی و سیمانی خبرداد و گفت: این بازه زمانی پیش تر تا ۱۰ تیر تعیین شده بود.

در حال حاضر سیمان تیپ ۱ آبیک در بازار ۵۱ هزار تومان قیمت دارد که نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده است و سیمان تیپ ۲ آبیک نیز در حال حاضر در بازار ۵۹ هزار تومان قیمت خورده است و سیمان تیپ ۵ تهران نیز ۶۸ هزار تومان قیمت خورده است.

حداکثر قیمت سیمان چقدر است؟

امیری، مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس کالا براساس قیمت پایه است، بیان داشت: با در نظر گرفتن ۹ درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هزینه حمل و نقل و ۱۵ درصد نرخ سود قیمت فعلی هر کیسه سیمان در بازار برای مصرف کننده باید کمتر از ۵۰ هزار تومان باشد.

ریزش قیمت سیمان ادامه‌دار خواهد بود؟

صنایع بزرگ کشور نظیر سیمان و فولاد در سال‌های اخیر با مشکل تامین برق مواجه بوده‌اند اما حال دامنه این مشکل گسترده‌تر شده است و حتی شهرک‌های کوچک صنعتی را نیز درگیر کرده است؛ حال پرسش اینجا است، زمانی که تامین برق شهرک‌های صنعتی به مشکل خورده است چگونه می‌توان انتظار داشت به برق صنایع سیمان و فولاد بدون هیچ مشکلی تامین شود و این صنایع خط تولید خود را حفظ کنند.

از طرف دیگر به دنبال افزایش قیمت‌ زغال‌سنگ، کک نفتی و نفت خام در پس‌ زمینه درگیری روسیه و اوکراین، انتظار می‌رود قیمت سیمان در بازارهای جهانی ۶ تا ۱۳ افزایش یابد.

زغال سنگ مهمترین عنصر کلینکر است که یک ماده خام حیاتی مورد استفاده در صنعت تولید سیمان است. علاوه بر افزایش روزافزون قیمت زغال سنگ، قیمت تمام شده فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل نیز در بازارهای بین المللی در حال افزایش است که تاثیر بسیار بدی بر هزینه تولید مواد اولیه سیمان و مواد بسته بندی می‌گذارد.

با توجه به آنچه گفته شد پیش‌بینی می‌شود کاهش و ثبات قیمت سیمان در بازار مقطعی باشد و این کالای اساسی به مدار رشد بازگردد.


سیمان

قیمت جدید سیمان اعلام شد



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا