• چهارشنبه 28 مهر 1400 :: 05:12

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از آماده‌باش کامل اداره کل دامپزشکی و تجهیز تیم‌های واکنش سریع، پیشگیری، کنترل و مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در راستای رصد و پایش شبانه‌روزی این بیماری در استان خبر داد.

مرغابی

بهلول تکلوی اظهار کرد: با توجه به شروع فصول سرد سال، کاهش دمای هوا و آغاز مهاجرت و جابجایی پرندگان مهاجر، احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان و ورود ویروس‌های جدید تحت تیپ‌های نامتعارف وجود دارد.

وی افزود: اکیپ‌های بیماریاب دامپزشکی با اتخاذ تدابیر ویژه مراقبتی به طور شبانه‌روزی عملیات رصد و پایش بیماری در مزارع مختلف پرورش طیور را انجام می‌دهند که در این راستا از ابتدای سال‌جاری طی ۱۵۹ مورد بازدید از فارم‌های صنعتی پرورش طیور، تعداد ۱۶ هزارو ۱۴۱ مورد نمونه‌برداری صرفا برای انجام بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اخذ و به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان تحویل شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر در حوزه حیات وحش نیز رصد و پایش وضعیت پرندگان مهاجر در زیستگاه‌های آبی و تالاب‌ها، سدها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و مناطق زمستان‌گذرانی این پرندگان با همکاری محیط زیست و در قالب گشت‌های تیمی مشترک انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: رصد و پایش شبانه‌روزی این بیماری، ابلاغ ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای به صاحبان مزارع پرورش طیور، الزام فعالان صنعت طیور به بیمه نمودن مزارع و واکسینه کردن گله طیور بر علیه بیماری، نظارت کارشناسان دامپزشکی مستقر در واحدهای پرورش، برگزاری جلسات متعدد با صاحبان مزارع پرورش و اتحادیه مرغداران، انجام مکاتبات لازم با دستگاه‌های مرتبط در راستای تعامل و همکاری بین بخشی و نیز همکاری مستمر با دهیاران و مراکز بهداشتی از اهم اقدامات مجموعه دامپزشکی در راستای پیشگیری از این بیماری است.

مرغداری

مرغداران نسبت به بروز علایم بیماری هوشیار باشند

تکلوی با هشدار جدی به تمامی فعالان صنعت طیور و پرورش‌دهندگان طیور سنتی و روستایی، از آنها خواست با تقویت و تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و افزایش لایه‌های حفاظتی و امنیت زیستی از سهل‌انگاری اجتناب کنند.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده کوچک‌ترین علایم مشکوک به آنفلوانزای پرندگان و به محض رویت تلفات غیرمتعارف و یا افت معنی‌دار مصرف آب و دان و یا کاهش تولید، مراتب را سریعا به نزدیکترین مرکز دامپزشکی در استان گزارش نمایند تا عملیات کنترل، مهار و مختومه کردن کانون بیماری در کمترین زمان ممکن انجام و از سرایت آن به دیگر واحدهای پرورش جلوگیری به عمل آید.

توزیع ۱۰۰ میلیون دُز واکسن در اردبیل

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تشریح کرد: در حال حاضر ۵۷۳ واحد پرورش صنعتی طیور در استان اردبیل وجود دارد و یک‌صدمیلیون و ۳۵۴ هزار و ۶۴ دز واکسن طیور از ابتدای سال‌جاری در استان توزیع شده است.

وی بر ضرورت تعامل و همکاری بین بخشی دستگاه‌ها در حمایت از دامپزشکی و بر تقویت اطلاع‌رسانی در خصوص شیوع احتمالی این بیماری تاکید کرد و گفت: امکانات دامپزشکی بسیار کم و محدود است اما با همین امکانات برای کنترل بیماری در حال خدمت به مردم هستیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا