• سه‌شنبه 11 آبان 1400 :: 01:30

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس گفت: قیمت‌گذاری شورای رقابت خودروها اصولی نیست که در این زمینه قطعه‌سازان باید مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند.

خودرو

 

سید غنی نظری خانقاه در خصوص ارزیابی خود از وضعیت توسعه محصولات خودروسازان و برنامه‌های توسعه‌ای آنها اظهار داشت: عرضه خودرو می‌بایست متناسب با تقاضا باشد در حالی که متاسفانه اکنون، کیفیت و کمیت تولید خودرو در وضعیت مناسبی قرار ندارد. تا زمانی که میزان عرضه افزایش نیابد، همچنان وضعیت کنونی بر بازار حاکم خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت خودروی کشور در توسعه محصولات خودرویی پیشرفت داشته است، در خصوص ضرورت‌های توسعه محصولات و پیش نیازهای آن گفت: به طور قطع پیشرفت‌های خوبی حاصل شده، اینکه انواع خودرو در داخل تولید می‌شود و به کیفیت و خدمات پس از فروش توجهی بیش از گذشته می‌شود، مثبت ارزیابی می‌شود اما عرضه نامناسب یکی از مشکلات صنعت خودروی کشور است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرضه خودرو از طریق شیوه‌هایی همچون قرعه‌کشی کاملا نامناسب است و مورد پذیرش وزیر صمت و مجلس نیست، افزود: این موضوع که خرید خودرو با تشکیل صف ثبت‌نام و شانس گره خورده، دارای اشکال و ایراد است که می‌بایست نسبت به این موضوع بازنگری شود.

نظری خانقاه همچنین به مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار اشاره کرد و گفت: تفاوت قیمتی موجب بروز فعالیت‌های دلالی می‌شود و نفعی نیز در این مسیر عاید خودروسازان نخواهد شد.

وی بر ضرورت توجه جدی به رعایت استانداردهای بین‌المللی تاکید کرد و افزود: اما در مجموع نسبت به سال‌های گذشته، رشد و پیشرفت در صنعت خودروی کشور اتفاق افتاده که این موضوع مرهون شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان و همکاری خودروسازان با این شرکت‌ها و توجه به مباحث توسعه‌ای و R&D است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرکت در راستای توسعه و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی می‌بایست تقویت شود تا رغبت عمومی به استفاده از خودروی داخلی افزایش بیابد، در حالی که بحث واردات که در دستور کار مجلس قرار گرفته نیز می‌تواند ناشی از کاهش انگیزه خرید خودروی داخلی در مقایسه با خودروهای هم سطح خارجی باشد.

 

پارگینگ خودرو

 

نظری خانقاه بیان کرد: چاره‌اندیشی در این خصوص بر عهده خودروسازان داخلی است که با تحقیق و پژوهش بیشتر حاصل خواهد شد و مردم را نیز تشویق به استفاده از خودروی داخلی که همان حمایت از تولید داخل است، خواهد کرد.

وی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری و زیان‌های انباشته خودروسازان به عنوان یکی از موانع رشد و پیشرفت در صنعت خودروی کشور تاکید کرد: قیمت‌های دستوری هیچ گاه جواب نمی‌دهد. در علم اقتصاد عرضه و تقاضا است که قیمت را مشخص خواهد کرد و قیمت همواره متاثر از افزایش یا کاهش میزان عرضه و تقاضا است، به طوری که افزایش عرضه و کاهش تقاضا موجب افت قیمت و بالعکس خواهد بود. بنابراین بازار می‌بایست تعیین‌کننده قیمت خودرو باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تصریح بر اینکه قیمت‌گذاری شورای رقابت اصولی نیست، گفت: عموم جامعه خواستار دسترسی مردم به خودروهای باکیفیت و با قیمت مناسب و حتی ارزان هستند اما تحقق این امر منوط بر این است که نظارت جدی بر قیمت قطعات و مواد اولیه نظیر آهن و فولاد برقرار شود.

میزان تولید داخلی فولاد به عنوان عمده‌ترین ماده اولیه مورد استفاده در تولید خودرو، بالا است و این در حالی است که قیمت آن بر خلاف سنگ آهن که نصف قیمت جهانی است، برابر با قیمت‌های جهانی در داخل به فروش می‌رسد که نیازمند دقت و توجه بیشتر نسبت به اصلاح این وضعیت هستیم.

نظری خانقاه در پایان خاطرنشان کرد: قطعه‌سازان می‌بایست مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند، همچنین ورود بخش خصوصی به عرصه خودروسازی به منظور سرمایه‌گذاری ضروری است و در آخر اینکه، شرکت‌های شرکت‌های دانش بنیان در بخش خودروسازی مورد توجه جدی قرار یگیرند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا