• چهارشنبه 03 آذر 1400 :: 03:35

هر وقت احساس خستگی می‌کنید حتما استراحت کنید. کم خوابی و خستگی و استرس واقعا می‌تواند راه را برای ابتلا به سرماخوردگی باز کند، زیرا باعث می‌شود بدنتان کورتیزول زیادی ترشح کند که هورمونی است که می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف نماید

سرماخوردگی

آبریزش بینی، گلو درد، سرفه، گرفتگی بینی، بدن دردهای خفیف و سردرد و عطسه و تب خفیف می‌توانند پیش از اینکه بدنتان از شر ویروس رها شود شما را سست و خسته کنند. البته نیازی به گفتن نیست که سرماخوردگی شباهت زیادی با کووید – ۱۹ دارد که بیماری تنفسی ناشی از ویروس جدید کروناست. اما یک سرماخوردگی معمولی واقعا بی‌خطر است، حتی اگر دو هفته طول بکشد تا احساس کنید بهتر شده‌اید.

بهترین کاری که می‌توانید بکنید تا طی ماه‌های سرد سال دچار سرماخوردگی نشوید چیست؟ باید سرماخوردگی را پیش از اینکه بر بدنتان مسلط شود متوقف کنید. راه‌های زیادی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید جلوی سرماخوردگی را بگیرید و اگر هم سرماخوردید، طول مدت بیماری را کوتاه‌تر کنید. یکی از بهترین کارها هیدراته نگه داشتن بدن با سوپ‌ها و دمنوش‌ها و … است. در ادامه راهکارهای دیگر را بخوانید.

 

ویتامین D بدنتان را بالاتر ببرید

تخم مرغ

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین D بدن‌شان کافی نیست خیلی بیشتر در معرض عفونت‌های تنفسی‌اند که باعث سرفه و خارش گلو و گرفتگی بینی می‌شود. اما افرادی که ویتامین D بدنشان بالاست سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و بسیار کمتر سرما می‌خورند. سلول‌های بدن برای فعال کردن واکنش ایمنی به ویتامین D نیاز دارند. برخی مطالعات نشان داده‌اند مصرف مکمل ویتامین D روزانه با دوز ۴۰۰ واحد می‌تواند از ابتلا به عفونت‌های تنفسی پیشگیری کند.
در حال حاضر طبق توصیه‌‌ی سازمان بهداشت جهانی بیشتر افراد بزرگسال باید روزانه حداقل ۶۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند اما برخی از متخصصین بیشتر از این را لازم می‌دانند. شما به سختی می‌توانید فقط از راه تغذیه ویتامین D کافی دریافت کنید (زرده تخم مرغ، سالمون، گوشت گوساله، شیر و پنیر غنی شده، قارچ)، بنابراین بهتر است با توصیه پزشک مکمل این ویتامین را مصرف کنید.

دست‌هایتان را بشویید و به چشم و بینی و دهانتان دست نزنید

دست

شما بدون اینکه بدانید طی روز به دفعات به صورتتان دست می‌زنید. مطالعه‌ای دریافته افراد به طور متوسط ۱۶ بار در ساعت به صورت خود دست می‌زنند و این رفتار طی فصول سرماخوردگی و آنفلوآنزا مضر است. وقتی شما از طریق تماس با فرد آلوده یا لمس سطح آلوده با ویروس تماس پیدا می‌کنید، در صورتی که دست‌هایتان تمیز نباشند و دست به صورتتان بزنید آن را وارد بدنتان خواهید کرد. فراموش نکنید که ویروس با دست دادن هم منتقل می‌شود.
البته طی دو سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا، دست دادن با افراد ممنوع شده است و کمک می‌کند آلودگی‌ها از طریق دست به غشای موکوس بدنتان (بینی و دهان) نرسند و مریض نشوید. ضمنا دست‌هایتان را مرتبا با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و بین انگشتان و زیر ناخن‌ها را فراموش نکنید. اگر امکان شستشو ندارید حتما از ضدعفونی‌کننده‌ی دست استفاده کنید.

بیشتر استراحت کنید و استرستان را کم کنید

خواب

هر وقت احساس خستگی می‌کنید حتما استراحت کنید. کم خوابی و خستگی و استرس واقعا می‌تواند راه را برای ابتلا به سرماخوردگی باز کند، زیرا باعث می‌شود بدنتان کورتیزول زیادی ترشح کند که هورمونی است که می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف نماید و نتوانید با عفونت مبارزه کنید. پس به استراحت‌تان اهمیت بدهید، یوگا تمرین کنید، مدیتیشن کنید، از طبیعت بیشتر بهره ببرید و کمی بیشتر با خانواده و دوستان وقت بگذرانید و خلاصه هر کاری که استرس‌تان را کم می‌کند و به شما آرامش می‌دهد و خستگی‌ روزتان را در می‌کند انجام دهید.

خوب بخوابید

خواب

خواب خوب و باکیفیت نقش پررنگی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد. در مطالعه‌ای محققان در بینی ۱۵۳ فرد سالم قطره بینی حاوی رینوویروس ریختند و عادات خواب این افراد را تحت نظر گرفتند. نتیجه این بود: افرادی که عادت داشتند شب‌ها کمتر از ۷ ساعت بخوابند نسبت به آن‌هایی که شب‌ها ۸ ساعت یا بیشتر می‌خوابیدند، سه برابر بیشتر مستعد سرماخوردگی بودند. پزشکان و کارشناسان توصیه می‌کنند شب‌ها ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.

منبع : https://etebarenovin.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *