• شنبه 13 آذر 1400 :: 01:13

موارد مصرف داروی سفتی زوکسیم Ceftizoxime

 سفتی زوکسیم Ceftizoxime

سفتی زوکسیم Ceftizoxime

موارد مصرف سفتی زوکسیم

سفتی زوکسیم در درمان عفونت های مفصل و استخوان ، سوزاک ساده ، عفونت های داخل شکم، مننژیت ، سپتی سمی باکتریایی، عفونت های بافت نرم وپوست و عفونت های باکتریایی مجرای ادرار مصرف می شود.

مکانیسم اثر سفتی زوکسیم

مانند سایر آنتی بیوتیک های این دسته مانع از تشکیل دیواره سلولی در باکتری می شود. دیواره سلولی در باکتری باعث حفاظت سلول در مقابل عوامل محیطی می گردد و در صورتی که این دیواره بصورت کامل تشکیل نشود سلول باکتری در محیط آبکی با جذب آب می ترکد. سفتی زوکسیم در مرحله آخر تشکیل پپتیدوگلیکان جایگزین عوامل تشکیل دهنده پپتیدوگلیکان می شود و باعث تشکیل دیوار سلولی ناقص می گردد

فارماکوکینتیک سفتی زوکسیم

غلظت سرمی دارو یک ساعت پس از تزریق عضلانی به اوج خود می رسد . نیمه عمر دارو حدود 7/1 ساعت است که در صورت عیب کار کلیه ممکن است تا 30 ساعت افزایش یابد .

منع مصرف سفتی زوکسیم

در صورت وجود سابقه حساسیت مفرط به سفالوسپورین ها ، پنی سیلین ها و مشتقات آنها ، پنی سیلامین یا بیملری های پورفیری ، نباید مصرف شود.

عوارض جانبی سفتی زوکسیم

اسهال خفیف ، کرامپ های شکم ، تهوع یا استفراغ، سردرد، کاندیدیاز دهانی ( رشد بیش از حد قارچ )، کاندیدیاز واژن ( خارش ترشح واژن ) و علایم مربوط به کولیت پسودوممبران ( کرامپ ودرد شدید معده یا شکم ، اسهال شدید و آبکی و احتمالاً خونی و تب ) با مصرف سفالوسپورین ها گزاش شده است .



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا