• پنج‌شنبه 02 دی 1400 :: 01:53

عدم فعالیت در روز و به اصطلاح کم تحرک بودن یک عامل تاثیرگذار در افزایش وزن و بیماری‌های مزمن است.

چاقی

چاقی یک بیماری خطرناک است که می‌تواند زمینه ساز مشکلات زیادی باشد. اما نکته حائز اهمیت این است که تقریبا بسیاری از افراد دلیل افزایش وزن و چاقی خود را نمی‌دانند و تصور می‌کنند که همه چیز را درست انجام داده و بدون هیچ دلیلی چاق می‌شوند.

چرا بدون دلیل چاق می‌شویم؟

اول از همه، باید عنوان کنیم که هیچ چاقی بدون علت نیست و اگر فکر می‌کنید دلیل چاقی شما یک مسئله ماورالطبیعه است سخت در اشتباه هستید. علت چاقی شما به سبک زندگی یا شرایط سلامتی شما گره می‌خورد در واقع شما تنها از دلیل افزایش وزن خود اطلاع ندارید. برخی افراد نیز تصور می‌کنند که خیلی کم و درست غذا می‌خورند و به دنبال دلیل افزایش وزن بدون زیاد غذا خوردن می‌گردند اما این کار نیز تنها پاک کردن صورت مسئله است و کمکی به شما نمی‌کند.

نکاتی که در ادامه مشاهده می‌کنید به احتمال زیاد یک یا چند دلیلی هستند که سبب افزایش وزن و بروز چاقی در شما شده‌اند اما از آن‌ها بی اطلاع هستید.

کم تحرک بودن

فضای مجازی موبایل

عدم فعالیت در روز و به اصطلاح کم تحرک بودن یک عامل تاثیرگذار در افزایش وزن و بیماری‌های مزمن است. کار پشت میز، تماشای تلویزیون، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه از فعالیت‌های کم تحرک هستند.

بی تحرکی و چاقی

چاقی وزن

مطالعه‌ای روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که میانگین زمان نشستن روزانه آن‌ها 6.2 ساعت در روزهای کاری و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. وظایف شغلی و به دنبال آن تماشای تلویزیون بیشترین سهم را در افراد بی تحرک حاضر در این مطالعه ایفا کرده‌اند.

ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی، مانند ورزش کردن و کمتر نشستن می‌تواند تغییر زیادی را در بی تحرکی و پیشگیری از چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که جایگزینی فقط یک ساعت نشستن با یک ساعت ایستادن در طول روز کاری، باعث کاهش توده چربی کل بدن، کاهش سایز دور کمر و همچنین افزایش توده عضلانی بدون چربی می‌شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که وقت گذاشتن بیش از حد پشت صفحه نمایش به طور قابل توجهی به افزایش وزن ناخواسته کمک می‌کند.

حتی تغییرات جزئی، مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون، ورزش یا پیاده روی در زمان استراحت بعد ناهار، استفاده از یک میز ایستاده یا رفتن به سرکار با دوچرخه، می‌تواند جلوی افزایش وزن را بگیرد.

خوردن شکر و شیرینی زیاد

شیرینی قنادی

مصرف مداوم غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، مانند آب‌نبات، کیک، نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی، بستنی، چای سرد و انواع قهوه‌های شیرین شده به راحتی می‌تواند به انباشته شدن چربی بیشتر در بدن شما کمک کند. مصرف بیش از اندازه شکر و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از دلایل چاقی بدون غذا خوردن زیاد است بلکه می‌تواند شانس ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مثل دیابت نوع دوم و ناراحتی‌های قلبی را افزایش دهد.

در ایالات متحده، نوشیدنی‌های شیرین بزرگترین منبع شکر به شمار می‌روند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال، بررسی ۳۰ مطالعه بر روی ۲۴۲۳۵۲ کودک و بزرگسال نشان داد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین با افزایش وزن و چاقی مرتبط است.

یک مطالعه دیگر بر روی ۱۱۲۱۸ زن نشان داد که نوشیدن یک نوشابه شیرین در روز منجر به افزایش یک کیلوگرم وزن در طی دو سال می‌شود.

با وجود اینکه مصرف زیاد قند و شیرینی بسیار برای سلامتی مضر است اما قطع کردن ناگهانی مصرف شکر توصیه نشده و ممکن است برای سلامتی شما مشکلاتی جدی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، بهتر است که به تدریج مصرف شکر و شیرینی را کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

ساندویچ

غذاهای فراوری شده یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون خوردن غذای زیاد هستند و بسیاری افراد نمی‌دانند که علت چاقی آن‌ها به مصرف غذاهای فراوری شده برمی‌گردد. غذاهای کاملاً فرآوری شده‌ای مثل غلات شیرین، فست فود و غذاهای مایکروویوی، مجموعه‌ای از ترکیبات مضر همچون قندهای افزودنی، مواد نگهدارنده و چربی‌های ناسالم را شامل می‌شوند که بدون شک برای سلامتی شما مضر بوده و موجب چاقی هستند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ بر روی ۱۹۳۶۳ بزرگسال کانادایی نشان داد احتمال چاقی بین کسانی که غذاهای فراوری شده می‌خورند از افرادی که کم‌تر این نوع مواد غذایی را مصرف می‌کنند ۳۲ درصد بیشتر است.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند اما در عین حال فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر، که احساس سیری در شما ایجاد می‌کنند، هستند که همین مسئله به سادگی می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود.

منبع : etebarenovin.ir


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا