• چهارشنبه 07 اردیبهشت 1401 :: 10:16

یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه، سبزی‌ها و فیبر مانع از اضافه وزن و در نتیجه آسیب کلیه می‌شود

کلیه

بهترین راهکارها برای حفظ سلامت کلیه

با چند اقدام ساده و مفید می‌توان از این عضو مهم بدن حفاظت کرده و عملکرد آن را بهبود بخشید:

تحرک و ورزش از راهکارهای موثر برای تنظیم فشار خون و کنترل دیابت به شمار می‌آیند. این بیماری‌ها از شایع‌ترین دلایل بروز نارسایی کلیوی هستند. در واقع ۳۰ درصد افرادی که تحت درمان دیالیزی قرار می‌گیرند دچار دیابت هستند.

فشار خون‌تان را مرتب کنترل کنید

فشار خون

فشار خون دومین علت شایع نارسایی کلیوی است. هنگامی‌که رگ‌های خونی به مدت طولانی تحت فشار قرار گیرند، دچار آسیب می‌شوند. برای سلامتی کلیه‌ها لازم است فشار خون پائین‌تر از ۱۴۰/۹۰ میلیمتر جیوه باشد. همچنین فشار خون بالا باید به وسیله دارو تحت کنترل درآید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

سبزیجات

یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه، سبزی‌ها و فیبر مانع از اضافه وزن و در نتیجه آسیب کلیوی می‌شود. اضافه وزن اغلب باعث افزایش فشار خون و دیابت می‌شود. بنابراین باید از مصرف نمک و غذاهای پرنمک پرهیز کرد، زیرا باعث افزایش فشار خون می‌شود.

به حد کافی آب بنوشید

آب

مصرف آب و مایعات برای کمک به کلیه برای دفع مواد زائد لازم است. توصیه می‌شود روزانه ۱/۵ تا ۲ لیتر آب بنوشید. کسانی که فعالیت‌های ورزشی دارند می‌توانند مقدار بیشتری آب مصرف کنند، در غیر این صورت نوشیدن بیش از حد آب و مایعات نیز ممکن است باعث بروز مشکل شود. با این حال این میزان آب به افرادی توصیه می‌شود که از کلیه‌های سالم برخوردارند. بیمارانی که دیالیز می‌شوند باید میزان مصرف آب و مایعات را کاهش دهند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا